Quadcopter av zeus -Film sidan 4

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus

Quadcopter av zeus -Film sidan 4

Inlägg av zeus »

Även jag ska bygga en quad.

Inte kommit så långt och måste läsa på en hel del för att få upp den i luften.

Utgår från ToPNoTCH:s kort, läs om det här

Bilder på kortet, levererat så som du ser det:
Bild
Bild

Snabb skiss på hur jag tänkt:
Bild

Tänkt mig knappt 50cm i diameter. Blir nog mycket klena rör än det som är ritat.

Inte satt några direkt mått, men får bli ganska basic till en början.
Den som inte alla har är att jag tänkt sätta fartreglagen längt ut på bommarna.
Batteriet i mitten mellan de två plattorna.

Har fått tips om denna fartkontrollen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=4204
Invändningar?

Motor som passar...
Troligen runt 1000kv.
Hitta billigare än denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9378

Batteri blir Lipo. 3S
Typ detta, vill ha lång flygtid:
http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... aff=104834

Har några frågor:
Vad för motor skulle ni rekommendera?
Vad för propellrar skulle ni rekommendera till den motorn? Förstår att jag ska ha vanliga och motroterande.
Sen den stora frågan, vad ska jag ha för radiostyrning? Billigt är viktigt. Vad ska jag tänka på?
Senast redigerad av zeus 31 augusti 2011, 12:31:36, redigerad totalt 1 gång.
Paxmax

Re: Quadcopter av zeus

Inlägg av Paxmax »

Jag är ju noob på quad men du har nog valt lite väl klen motor. Den du länkade lyfter väl på sin höjd runt 500gr med perfekt propp kombo.
Kan ju va trist om man vill hänga på en kamera, så finns det knappt lyftkapacitet kvar, mest så jag tänkte?!

DT700 lyfter upp till 900gr. Med lite fjösigare propp kan du nog använda valt ESC, men du kanske skulle gå upp en storlek? Du ligger preciiiis på gränsen redan som du spec'at...

2213N är snäppet under i pris/storlek Lyfter mellan 500-690gr.

Dock så ingår inte proppfäste på nå'n motor jag länkat, å så är dom rätt fula och ser lite känsligare ut vid krasch.
Jag köpte på lite för grova grejor istället.. funderar på köpa till nå'n av dom jag länkade... dom är mkt mer effektiva med energi'n och mer skonsamma mot LiPo't.
Jag köpte förstG15, den lyfter närmare 2kg.. men den lyfter bara 4gr per watt så den slukar ström.

Jämför det med 2213N ovanför, den lyfter 6-7gram per watt!!!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tack!
Ja, självklart lite klena motorer. Glömde skriva det.
Hmm, får nog gå upp till nästa storlek på ESC, såg det nu när du sa det.

Ska sätta mig in mer i det där med motor/styrning. En riktig djungel!
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Satsa på en Turnigy x9 som radio! (släng på en extra mottagare ifall du skulle bygga något mer, kostar nästan inget)
Köp dessutom till deras kit för bakgrundsbelysning, vit färg rekommenderas.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tjenare,

jag har kört med 2213N, och de fungerar bra. Kör dem på min tricopter och har inga problem att flyga runt med GoPro kamera och videosändare.
Sen har jag även kört med lila motorer från rctimer, kan ordna länk om det är intressant. Dessa är än mer punch i. Jag körde dem på min quad och är supernöjd med hur de fungerar. Den är rapp som tusan, och har i stort sett samma flygtid som tricoptern.
Nu har jag satt på "Hacker style" motorer, kan ordna länk även här, men har inte hunnit testa dem än.

Motorerna du har valt känns för klena. Hellre övermotorisera.
ESC har jag kört med hobbykings SS-25/30A reglage som fungerar precis hur bra som helst.
Har även kört med Turnigy plush, både 40A och 25A varianten, med lysande resultat.
Nu har jag HK Blueline reglage monterade, som jag såklart inte hunnit testa än. ;-)

Vill du lyfta lite mer än en fjäderlätt quad bör du nog sikta högre än 10A på fartreglagen... klart, det KAN gå. ;-)

Proppar kör jag rctimers 10x4.5 alt 12x4.5. Lite obalanserade men ruskigt prisvärda...
Har även kört hobbykings 9x5 som fungerar bra även de, men de är för klena så när man gör en snabb manöver tenderar de till att gå av.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

{thread jack} @hubben:
Modifierade du FW i plush40:an? i såfall, funkar det med samma FW som till de mindre i plush serien?

@hedis Jag köpte Turnigy radio 9x, men DOH! köpte grön bakgrundsbelysning, tyckte den så skarpast ut på bilderna... så det är vit man ska ha..?

Har hört man bör se över alla handlödningar i Turnigy radion... tydligen ofta ett hastverk!
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Ett tips till Turnigy 9x radion är att köpa en programmerare med inbyggd bakgrundsbelysning från www.smartieparts.com. För sina $40 får man en blå EL (electroluminescent) bakgrundsbelysning plus en programmerare för att byta FW i radion. Jag kör med er9x FW och den är GRYMT mycket bättre än original FW
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Superstort tack!

Så en sån här är inte att tänka på?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8337

Jag ska inte bära tung kamera och inte köra snabbt.
Vill nu i början bara få upp den i luften och ha den så stabil som möjligt.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag använder också en 9x, funkar kanon det lilla jag använt den.
Skaffade en USB dongle också så jag kan använda den till datorn och simulatorer.

Kollade på den som du länkar till, men jag hörde att folk haft lite problem med räckvidd och glapp med den.
Priset för en 9x är ju löjligt lågt om man jämför med vad liknande sändare/mottagare kostar i Sverige.

/DeVille
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Paxmax skrev:@hedis Jag köpte Turnigy radio 9x, men DOH! köpte grön bakgrundsbelysning, tyckte den så skarpast ut på bilderna... så det är vit man ska ha..?
Det lär fungera bra med grön också, men den vita jag köpte vet jag är riktigt bra.

Det var inget dåligt kit med programmerare också. Jag använder iofs. STK500:an till sådant, så jag skall bara löda dit en 6-pins kontakt.
malx

Inlägg av malx »

hubben skrev: Proppar kör jag rctimers 10x4.5 alt 12x4.5. Lite obalanserade men ruskigt prisvärda...
Har även kört hobbykings 9x5 som fungerar bra även de, men de är för klena så när man gör en snabb manöver tenderar de till att gå av.
Även rctimers EPP propellrar har haft rykte om sig att vara ruskigt veka. Rekommenderas ej för modeller över kilot om du tänkt flyga lite häftigare. APC är bättre men annars finns ju även Graupner som jag tänkt köra (11x5). Graupners propellrar ser dock farligt vassa ut men det kanske inte gör någon större skillnad då allt börjar bli farligt i denna storlek.

När det gäller turnigy 9x så finns det många fina hack man kan göra. Jag ska nu sätta in frskys diy modul med telemtri och löda litegrann i radion för att t.ex. få spänningarna på batterierna direkt in i radion med alarm. Väntar dock på en RS232-TTL konverterare då frsky av någon outgrundlig anledning valt RS232 ut från sina moduler. Smartipartskortet är enkelt och fint men tänk på att eldrivern för bakgrundsbelysningen teoretiskt kan störa radiodelen. Då är igentligen ledbelysningen från HK smartare.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

malx: Lägg gärna upp en tråd om hur du moddat radion med telemetri. Vore minst sagt intressant att göra själv!

Paxmax: Jag kör med original FW i mina reglage, fungerar utmärkt.
Ska testa uppgradera när jag får lite mer tid över, men då tänkte jag köra i2c eventuellt.. ska bli spännande att se om man märker någon skillnad.

RCTimer propparna har fungerat bra för mig än sålänge. Flyger dem på min tricopter som väger 1030g och flyger allt annat än lugnt. De håller även rätt bra vid marksyningar.
Quadden väger ju mindre, och har 4, så det blir ju inte lika stor påfrestning där...

Den 4-kanals radion du länkar till är dels Mode-1 (gas på högerspaken, du ska ha mode-2 med gas på vänsterspaken) och sedan ruggigt dålig kvalitet. Jag har haft en likadan 6ch radio själv, och gav bort den till en polare eftersom att jag hatade den. Efter ett tiotal radiorelaterade krascher med depronkärran har han slängt skiten...
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Hedis skrev:Det var inget dåligt kit med programmerare också. Jag använder iofs. STK500:an till sådant, så jag skall bara löda dit en 6-pins kontakt.
Det tacksamma med det kittet är att man slipper löda. Den ansluter till radion via fjäderbelastade pinnar och så behöver man bara koppla in en USB sladd
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Det känns som det är värt att lägga lite mer pengar på radion. Det är ju inte roligt att behöva kämpa mot sådana grejor när man vill ha upp skrotet i luften.

Och då får man antagligen lite fler inställningar som man kanske inte tänker på (eller behöver) först men som visar sig vara guld värt senare, som t ex möjlighet att reversera alla kanaler och kunna använda wing tail mixes. Eller kunna använda fler modeller till samma radio, utan att behöva programmera om nåt.

Jag är hittills nöjd med min Spektrum DX6i, som är en lowendradio.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Får bli lite budget nu i första skedet.

Är det okej om jag köper denna 9x?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8992

Och köper till en extra mottagare som bra att ha?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=12339

Så börjar jag med att få till koppling därifrån till kortet. Ska köpa ett servo för att se att något rör sig.

Sen har jag tänkt om på designen, har lite för bra verkstad för att göra det så enkelt, CNC och polyjet ska få jobba lite. ;)
Skriv svar