CNC-fräs 1200 x 550

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Portalen monterad och linjärskenorna trimmad med indkatorklocka och mikrometer. Bilden är väl inte den bästa men bättre än ingen. Locken till lagerhusen är svarvade också men de har jag ingen bild på. Får ta en bild när hålen är borrade så ser det kanske lite mera spännande ut.
styrskenor_yaxel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Efter några intensiva kvällar i verkstaden så är lagerhusen och motorfästena så gott som färdiga. Lagerhusen till ändarna på kulskruvarna svarvade och fräste jag igår men hann inte med att borra hålen. De återfinns överst i bild. Muttrarna till kulskruvarna är också färdiga. De syns nere till höger i bilden.
lagerhusen.jpg
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har provat att montera lagerhus och motorfäste på Y-axeln och det passar perfekt. Bilden är fotograferad snett uppifrån. Jag har borrat för 4xM5 för att skruva fast motorfästet i lagerhuset. Det är lite över ambitiöst kan jag säga. Det räcker gott och väl med två.
provmontering_lagerhus_och_.jpg
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Det är lite över ambitiöst kan jag säga. "

Rent statiskt ja. Men dynamiskt är de lite för grova för att vara "optimala". Sträckningen du får på den korta motorflänsen kommer ätas upp fort av sättningar vilket kan betyda att skruven hamnar i "sträck-släpp" situationer med tanke på motorns vibrationer. Detta i sin tur betyder utmattning och brott alternativt att skruven släpper dvs. "vibrerar loss". En "svart" skruv är inte bättre mot utmattning än en vanlig "8.8", per definition. Fjäderbrickor är en fin tanke, men dessa fungerar bara upp till runt M4 och därefter är de bara kosmetika. Det inser de större seriösa skruvleverantörerna och har således inte dessa i sitt sortiment. Vid behov finns tallriksfjädrar som har betydligt bättre sträckningsgräns. Bättre är det då med distanser som gör att den fria skruvlängden blir längre och skapar en sträckning.

Nu tror jag att det kommer hålla ändå, men man ska tänka på att en för stor skruv kan vara sämre än en klenare.

Kontentan är att så lång sträckning som möjligt för att kompensera för sättningar och maximalt åtdragsmoment för att slippa fjädereffekten.

Jag har fått lära mig allt detta via föreläsningar av experter från ledande företag såsom Colly Company. Jag var lite skeptisk själv och trodde det var mest säljsnack först; men senare insåg jag att det kanske finns anledning till att tex. en ABB-robot är förankrad i backen med 68 M6 istället för tre M70... (typ, har inte exakta siffror men har sett det) och likadant med stora pelare som är förankrade i marken med massor av skruv.

Som rolig kuriosa så fick man inte någon vetskap alls om detta via Mälardalens Högskola där jag läste "ingenjörskurser" där fästelement och skruvförband ingick. Härvid fick vi via tabeller ta lämplig dimension för flänsförband för att sedan beräkna antalet nödvändiga skruvar.
Senast redigerad av Fräsen 15 juni 2011, 23:18:08, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för feedback Fräsen. Ja det ligger en hel del i det du säger. Då är det med andra ord inte överambitiöst med fyra skruvar. Om det behövs kan jag borra flera hål men det torde väl räcka med fyra som det är nu.

Apropå hållfastighet, nu när jag börjar närma mig slutet på detta projekt har jag fått smak på ytterligare ett CNC-projet. Nämligen en svarv. Är det någon som tipsa om litteratur som behandlar hur man beräknar olika krafter som utvecklas och påverkar svarvens olika delar då man svarvar. Jag tänker då närmast på längdmatningsslid, tvärmatningsslid och spindeldockan samt hur mycket effekt det behövs i spindelmotorn.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Det är inte antalet som är problemet, det är dimensionen som är nyckeln. Två M3 räcker för dig.

Effekt och kraftpåverkan brukar lätt finnas från skärtillverkarnas sidor. Vidare hur just dina slider påverkas är bara enkel mekanik där kraft förhåller sig till sträcka. Elementär mekaniklära räcker gott således.

Den dynamiska mekaniken som orsakar vibrationer och resonans är dess värre. Förr har man bara tagit till rejält som man är säker på att inget börjar vibrera och därför väger de flesta äldre högproducerande maskinerna flera ton. Det finns säkert många moderna verktyg för att få ett hum om hur de kan optimeras, men det är en högra skola som jag inte känner till.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag använder visserligen M5 istället för M3 men skillnaden är ju inte så stor.

Jasså är det inte svårare än så. Då skall jag nog klara av att kalkylera på en svarv. Jag har lite konstruktionsidéer redan nu men inget jag vill berätta om än så länge. Har föresten ramlat över en rejäl servomotor som är från en gammal dundersvarv. Det står Fanuc på den men jag har inte så mycket data om den ännu. Min tanke är ett försöka konstruera ett styrkort för den.

Har du något tips om sidor där skärtillverkare specificerar kraftpåverkan?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"M5 istället för M3 men skillnaden är ju inte så stor." Bara 270% skillnad för samma sträckning...

Orkar inte leta efter dataapplets just nu, men jag har sett ett antal från både SECO och SANDVIK.

Användaren H.O har länkat till någon eller några trevliga varianter, hittade dock inte på dessa just nu.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Mekaniken börjar bli färdig (bilder kommer lite senare) och nu nalkas arbete på elsidan.

Min första funderng är vilken minsta kabelarea jag skall välja till matningen av stegmotorerna. Motorerna jag har nu skall ha närmare 2A men jag vill ha lite marginal för att eventuellt kunna sätta lite större motorer så småingom. Jag siktar på motorer som behöver 3A eller något mera. Jag skall driva motorerna med 36 V och nätaggregatet är rejält så där finns ingen flaskhals.

Jag kan visserligen räkna själv men tycker det vore spännande att höra andras erfarenheter. Är det någon som har lust att dela med sig av sin egen erfarenhet. Det vill säga någon som själv har en CNC-fräs hemma och hunnit få lite erfarenhet.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag skulle ta en (eventuellt skärmad) 4X0.5mm² eller 4X0.34mm² om du inte har extremt långt mellan styrskåp och motor.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för feedback, jag tror det ligger en 0.5mm² skärmad kabel i en låda ute i garaget.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Här kommer ett gäng bilder på olika detaljer i mitt fräsbygge.
z1.jpg
znut.jpg
yvagn.jpg
yend.jpg
xnut.jpg
xmotor.jpg
Har inte monterat lagret i X-änden ännu
xend.jpg
portalvagn.jpg
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ser mycket proffsigt och välbyggt ut, vi ser fram emot första filmen!
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Håller med, väldans snyggt!
Lägg in några översiktsbilder på bygget också.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Har stött på ett litet problem som jag missat att hantera. När jag monterar på plattan till Z där spindeln skall sitta, det vill säga den rörliga delen i z-axeln så kommer jag inte åt smörjnippeln till kulmuttern. Hade troligen gått att lösa genom att borra ett hål i plattan där skenorna är monterad. Nu har jag mätt in den mycket noga med mikrometer så jag vill inte plocka ned den och borra hålet. Samtidigt är det struligt att borra hålet med en handborrmaskin.

Är det någon som vet ifall det går att få tag på en förlängare till en smörjnippel så att jag kan sätta den i samma höjd som smörjnipplarna till vagnarna på skenstyrningen.
Skriv svar