Relädatorn Zusie - Känd från TV :)
Re: Relädatorn Zusie
grymt! är alla knappar fullt fungerande?
Det kanske har nämnts tidigare, men hur hållbara är reläer? Klock-reläet kommer väl slitas mer än dom andra.
Det kanske har nämnts tidigare, men hur hållbara är reläer? Klock-reläet kommer väl slitas mer än dom andra.
I princip alla knappar är fullt fungerande. Undantagen är de som är märkta AUX (5 st), som helt enkelt är placerade där för framtida utbyggnad.
Samt en knapp som ska slå av/på motorn i den mekaniska klocka jag ska bygga sen nån gång
I övrigt tror jag allt är kopplat.
Ang hållbarheten så är det nog bara att vänta och se
Jag får för mig att de är av väldigt god kvalitet, men de är ju definitivt inte gjorda för att slå med sån här frekvens...
Reläna på mikrokodskortet, där klockan går in, borde absolut dö först.
Men hittills har inget relä dött som inte varit DOA.
Samt en knapp som ska slå av/på motorn i den mekaniska klocka jag ska bygga sen nån gång

I övrigt tror jag allt är kopplat.
Ang hållbarheten så är det nog bara att vänta och se

Jag får för mig att de är av väldigt god kvalitet, men de är ju definitivt inte gjorda för att slå med sån här frekvens...
Reläna på mikrokodskortet, där klockan går in, borde absolut dö först.
Men hittills har inget relä dött som inte varit DOA.
- Electricguy
GAAAAH!!!!! så jävla häftigt!!!
vill ha mer långa videos istället för bara korta snuttar!

Lugn och fin nu Electricguy, inte nyttigt att hetsa upp sig så på söndagskvällen 
Ska försöka fixa längre filmer i fortsättningen
Framförallt borde jag nog försöka få tag i en
kamera med vettigare kvalitet samt kanske ett stativ..

Ska försöka fixa längre filmer i fortsättningen

kamera med vettigare kvalitet samt kanske ett stativ..

- Electricguy
Hahahah!
kameran är det inget större fel på. Den duger fint!
Btw, jag kollade runt lite efter motorstyrningar med feedback flr att hålla en konstant hastighet. (för användning till elektromekanisk datorklocka) och att använda negative resistans avkänning ska tydligen ge en väldigt stabil gång.

Btw, jag kollade runt lite efter motorstyrningar med feedback flr att hålla en konstant hastighet. (för användning till elektromekanisk datorklocka) och att använda negative resistans avkänning ska tydligen ge en väldigt stabil gång.
Jag har köpt en snäckväxlad motor av grym här på forumet som har jämn, fin, långsam gång. Hoppa den ska funka bra till detta.
Den ska löpa över ett kretskort med etsade cirkelsektorer, typ 24 stycken, och sen ska jag ha en DIP-switch så att man kan välja vilka sektorer som ska
vara PÅ. På detta sätt kan man få en mängd olika hastigheter och duty cycles, utan någon elektronik
Den ska löpa över ett kretskort med etsade cirkelsektorer, typ 24 stycken, och sen ska jag ha en DIP-switch så att man kan välja vilka sektorer som ska
vara PÅ. På detta sätt kan man få en mängd olika hastigheter och duty cycles, utan någon elektronik

För ökad mekanisk hållbarhet, borde du inte kunna ha ett par små magneter på en arm som sedan påverkar reed-reläer på en rund platta istället för släpkontakter?
Reedreläer är en trevlig ide, ska fundera på den. Frågan är om det är autentiskt nog bara? 

- Electricguy
Det är befogad kritik, jag tar till mig och skäms för mitt fusk!
Nån dag på pensionens höst ska jag bygga en replik på BARK eller nåt, utan modernt slisk
Nej men reedreläer är en bra ide. Kan nog bli så.

Nån dag på pensionens höst ska jag bygga en replik på BARK eller nåt, utan modernt slisk

Nej men reedreläer är en bra ide. Kan nog bli så.

- Electricguy
Eftersom du readn har gömt en del moderniteter så kan du ju göra en skiva med släpkontakter så det ser funktionabelt ut. sen sätta reed reläer på baksidan av kortet. Så släpkontakterna bara är för syns skull.