Jo, här måste man också dra ur, annars pajar man utrustning (har varit med om att hårddiskar och skit samt modem gått).
Har dubbla eller tredubbla skydd på en del prylar, men hjälper troligen inte om det skulle direkt träffa.
Kan bli fruktansvärda krafter tex i långa ändlinor och liknande.
Där mina föräldrar bodde för fruktansvärt länge sedan innan vi flyttade hit glödde det nästan i jacken och kunde tom hända att telefonluren hoppade (vad det nu berodde på, utlöste iaf signalklockan så kanske något med någon magnetspole eller något som det var på den tiden, jag vet inte) på de gamla backelitklotsarna och det vill ju inte säga litet... Jag är inte rädd för åska över huvud taget normalt, tvärtom, men det var rätt otrevligt ibland (nu var jag i och för sig 4 år när vi bodde där så minns inte så mycket... men morsan återberättat en del så det stämmer tydligen...).
Men hör sällan detta tex inne i städer och liknande.
Åska - drar ni ur?
- Mizzarrogh
- FormerMazda
Re: Åska - drar ni ur?
Min erfarenhet av att ha bott på totalt 21adresser är att lägenheter och moderna bostadsområden i städer är relativt säkra. jag själv har inte fått nåt förstört av åska i den boendeformen.
Men i ett gammalt hus i ett gammalt område tog åskan totalt 13prylar vid ett och samma tillfälle en gång. Och på landet har saker flugit loss från väggen. Stackars Telia Anitan, den small högt!
Idag bor jag i ett hus i en by, på "gamla" nätet. Inget har ännu gått sönder av åska efter tre år drygt. Pepparpeppartaiträ.
Min lillasyster köpte ett hus o boxholm, vid åskan som gick nu så blåste det ett gäng proppar och en dosa small loss från väggen. Mäktigt.
Men i ett gammalt hus i ett gammalt område tog åskan totalt 13prylar vid ett och samma tillfälle en gång. Och på landet har saker flugit loss från väggen. Stackars Telia Anitan, den small högt!
Idag bor jag i ett hus i en by, på "gamla" nätet. Inget har ännu gått sönder av åska efter tre år drygt. Pepparpeppartaiträ.
Min lillasyster köpte ett hus o boxholm, vid åskan som gick nu så blåste det ett gäng proppar och en dosa small loss från väggen. Mäktigt.
Ibland kan det smälla bra utan åskans hjälp med
Var upp på vinden , tänder lyset och är på väg till förrådet . Då smäller det till bakom mig . Ett lysrör har ramlat ur armaturen i taket ?
Kommer ner från vinden och ska sätta igång TVn , vänder mig om och är på väg därifrån , då det smäller till av bara .......
En explosion i TVn har gjort så rutan har spruckit från överkant till nederkant .
Vad det var för mysko med elen den dagen får ni spekulera i .
Var upp på vinden , tänder lyset och är på väg till förrådet . Då smäller det till bakom mig . Ett lysrör har ramlat ur armaturen i taket ?
Kommer ner från vinden och ska sätta igång TVn , vänder mig om och är på väg därifrån , då det smäller till av bara .......
En explosion i TVn har gjort så rutan har spruckit från överkant till nederkant .
Vad det var för mysko med elen den dagen får ni spekulera i .
Har aldrig dragit ur nåt när det åskat men kommer göra det i fortsättningen!
Pratade med en kompis i Höllviken igår. Senast det var åska slog det ner i deras garage. Garaget klarade sig sånär som på ett par takpannor. Däremot pajade det mesta som var inkopplat till telenätet, såsom modem och larm. Dessutom gick en datorskärm och en TV.
Pratade med en kompis i Höllviken igår. Senast det var åska slog det ner i deras garage. Garaget klarade sig sånär som på ett par takpannor. Däremot pajade det mesta som var inkopplat till telenätet, såsom modem och larm. Dessutom gick en datorskärm och en TV.