Hej!
Jag försöker bygga ett mobilt ljudsystem baserat på ett slutsteg från en bil och 12V bilbatteri. Problemet är att man skall koppla en utgång på slutsteget till sin stereo. Denna utgång heter "rem" vilket är det samma som "remote". Då remoten är kopplad till en stereo så skall den aktivera slutsteget då stereon sätts på. Problemet är att jag hade tänkt skippa stereo och bara köra en 3,5 mm plugg direkt in i en iPod. Nu vet jag alltså inte hur jag skall koppla remoten för att kunna sätta på slutsteget.
Batteriets + går till slutstegets + och batteriets - till slutstegets ground. Och jag har försökt koppla hit och dit utan att få något utslag, tilläggas bör att remoten enbart består av en pol.
Har försökt googla fram svar men inte hittat exakt det som jag söker...
EDIT: Stavfel
Romantikern
Hur aktivera ett bilslutsteg utan att koppla remote?
-
Romantikern
Re: Hur aktivera ett bilslutsteg utan att koppla remote?
12V+ på slutstegets remote ska få den att hoppa igång, en brytare i serie så får du en av och på knapp!
-
Romantikern
Okay låter ju bra! Men man måste fortfarande ha en + till den riktiga "+-kontakten" på slutsteget?
Gjorde en figur, är det såhär det skall se ut?
http://oi56.tinypic.com/vxdnxe.jpg
Tack för hjälpen!
Romantikern
Gjorde en figur, är det såhär det skall se ut?
http://oi56.tinypic.com/vxdnxe.jpg
Tack för hjälpen!
Romantikern
- Klas-Kenny
-
Romantikern
Remote brukar vara en rätt klen tåt i förhållande till den riktiga plus, så du behöver den riktiga också.Romantikern skrev:Okay låter ju bra! Men man måste fortfarande ha en + till den riktiga "+-kontakten" på slutsteget?
-
-=Fullmoon=-
En sak kan vara att sätta en liten klen lampa/led efter brytaren och koppla till jord så man får en indikation att man verkligen har slått av steget så det inte ligger och drar ut alla kräm ur batteriet. Finns ju brytare med lampa i vippan etc som man kan använda.