Takfläkt på stereoider eller Syntax quadcopter

Berätta om dina pågående projekt.
Syntax
Kontakt:

Takfläkt på stereoider eller Syntax quadcopter

Inlägg av Syntax »

Hej!
Med risk för att klassas som en härmapa tänkte jag lägga upp en tråd om mitt quadcopter projekt.

Blev så inspirerad av Gröna Baronen quadden här på forumet så jag började bygga en egen i början av mars, då jag har konstruerat ett eget chassi och byggt på jobbet ca en kväll per vecka har det tagit ganska länge. Nu har jag dock kommit så pass lång att jag har hunnit provflyg och krascha första gångerna, jag hade oskickligheten/oturen att landa uppochner på en stenplatta vid första riktiga provturen varvid ett av motor fästena sprack. :roll:

Quadden består av:
-kkmulticontroller v5 kort med gyron tagna ur hobbykings hk401b gyron
-Egendesignat chassi mestadels i aluminium
-Turnigys 25A sentry fartreglage, skulle ha beställt ur plush serien istället men de var slut när jag skulle beställa.
-Turnigy 28-30-azj 1100kv motorer
-billiga 9x5 propellrar från hobbyking
-Zippy 3s 2650mah batteri

Några bilder på bygget:
quad1.jpg
quad2.jpg
quad3.jpg
quad4.jpg
quad5.jpg
quad6.jpg
Syns inte så bra på sista bilden men fästet har spruckit i mitten precis där stoppskruvarna sitter, det tråkiga är att dessa motorer tycks ha utgått ur hobbykings sortiment.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Korken

Re: Takfläkt på stereoider eller Syntax quadcopter

Inlägg av Korken »

Snyggt bygge! :tumupp:
Tråkigt det med fästet, men det fixar du ska du se. :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Du lyckades inte ta någon film när du kraschade va? ;)
Ligger maskinen på is nu när du har ett trasigt fäste eller kommer den upp snart igen?
Syntax
Kontakt:

Inlägg av Syntax »

Tänkte beställa ett gäng nya motorer men det brukar ta så lång tid med frakten från hobbyking så det blir nog någon fullösning tillsvidare, funderade på om man skulle svetsa fast motorn i fästet istället. att lägga quadden på is är det inte tal om, ska nog flyga så fort jag har motorn reparerad. Kompisen som var med vid andra flygtillfället har faktiskt en film på eländet. Jag hade skruvat fast motorn med bara en skruv i fästet då eftersom fästet var sprucket efter första flygningen, det höll ju förstås inte för en krasch till.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

kan du inte fräsa ut ett fäste, likt ett spindelfäste ?
Typ en öppen ring av t.ex någon plast som du kan spänna åt o fästa i bommen?
Syntax
Kontakt:

Inlägg av Syntax »

hmm... Plasten som jag har använt till bom-fästena är nog lite väl mjuk men man kanske skulle kunna tillverka ett nytt fäste ur ett aluminium flatjärn. Det sticker ut en 10,5mm grov 5mm lång cylinder ur motorn som spänns fast i fästet, inuti cylindern sitter undre kullagret.
Syntax
Kontakt:

Inlägg av Syntax »

Kanske börjar bli dags för en liten uppdatering, har tillverkat ett nytt motorfäste i 5mm aluminiumplåt. Har även gjort en ordentlig infästning för buntbanden som jag har som fötter på skapelsen, skulle behöva ett riktigt landnings ställ men vet inte riktigt var jag ska få tag på det. Hade först tänkt göra fötter i plexiglas som jag fäster i "motorklossarna" men tror att det blir aningen styvt och dessutom knäcks dom säkert lätt vid en hårdare landning. Jag kollade på mikrokopter.de efter nya propellrar och såg att dom hade landningsställ som kunde passa men dom var slut i lager och dessutom var det svindyr frakt därifrån.

Konfigurerade om kk-kortet till x-läge och har nu justerat in gyrokänsligheten lite bättre men tycker ändå att den känns lite ostabil i luften, jag har ju iofs. inte balanserat varken motorer eller proppar så det kan ju ha sin inverkan. Finns det andra här som kör med kk-kortet, hur beter sig i så fall era, börjar den glida iväg åt något håll om man inte hela tiden motverkar detta med pitch/roll?
quad7.jpg
quad8.jpg
quad9.jpg
quad11.jpg
quad10.jpg
Har tyvärr gort slut på mina reserv propellrar nu så jag måste beställa nya, hittar inget på finska rc webshopparna. Tänkte beställa från mikrokopter.de men backade p.g.a fraktpriset. Kanske någon här som har ett bra tips, har kört med 9x5 nu men tänkte kanske pröva med 10x4,8.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ser ju bra ut det där. När får vi se film på flygandet?

Proppar kan du beställa från RC-timer antingen via deras sida eller på E-bay.
Möjligt att du kanske kan få tag på några från DYI.nu om du mailar dom.

/DeVille
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0647248908
De propellrarna köpte jag. Det tog dock en vecka att få grejerna men de är helt okej.
Men de måste balanseras. Du får då 12st motroterande och 12st "vanliga".
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag kör med kk-kort och rctimerproppar. På min quad har jag inte orkat balansera någonting och den flyger ruskigt stabilt. Jag kan släppa kontrollen i 20sek utan att nåt spännande händer.
Däremot behöver man alltsomoftast trimma in den lite vid första fligthen då gyrona inte har någon temperaturkorrigering... beroende på yttertemp när du flyger driver de alltså lite olika. ;-)

Vill du inte köpa 12-pack proppar har jag precis fått hem proppar på www.dyi.nu ...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Korken skrev:Men de måste balanseras.
Samma med mina, slängde på en snabbt på balanseraren och ena bladet verkar vara ganska mycket tyngre, men jag har inte hunnit balansera upp någon än.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har beställt två omgångar vid detta laget.

Jag säger bara BALANSERA !!!

Vissa är ruskigt dåliga.

2 av 16 har haft hygglig balans hittills.
Skriv svar