Trevlig lösning för flödesmätning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB

Trevlig lösning för flödesmätning

Inlägg av 4kTRB »

Databladet till LT1013/LT1014 innhåller en del kul applikationer
bland annat den här flödesmätaren.

Det jag undrar lite över är om det är realistiskt att tillverka de två
thermistor-kretsarna T1 och T2 med diskreta komponenter?

Jag tror inte jag sett sådana hos tex ELFA.
Den där Dale värmaren borde i vilket fall gå att fixa till.

Bild
Användarvisningsbild
Andy

Re: Trevlig lösning för flödesmätning

Inlägg av Andy »

En gammal klassiker, principen fungerar utmärkt men den praktiska uppbyggnaden kan naturligtvis lösas på flera olika sätt. Samma princip används för bl a anemometrar. Hur och med vilka medel man löser det praktiskt påverkar självklart noggrannheten liksom hur man kalibrerar den färdiga kretsen.
Givaren kan i sin enklaste form bestå av ett keramiskt rör motstånd med ett kopparrör rakt igenom. T1 & T2 bör vara matchade men till slut är det ändå möjligheten att kalibrera som bestämmer hur man lyckas.
rikkitikkitavi

Re: Trevlig lösning för flödesmätning

Inlägg av rikkitikkitavi »

självklart blir noggranheten beroende av möjligheten att mäta temperaturdifferensen T2-T1 på ett akkurat sätt.

Med angiven effektresistor (som säkert är specialbyggd och endast fanns då appnöten skrevs ner) ger det en effekt på 15W tolkar jag det som. Med ett vattenflöde på 1 liter/minut blir då uppvärmningen ca 0,2 C vilket ställer rätt höga krav på termistorerna. Antingen att de är extremt linjära i sig själva
och noggranna eller att man helt enkelt gör en kalibrerkurva (utsignal vs flöde) varför kalibreringen är a och o.

Givetvis är denna metod bäst tillämpbar på små flöden eller media med låg densitet och /eller värmekapacitet. De är vanliga för mätning av gasflöden där den låga densiteten kan göra att andra mätmetoder blir svårare.

Nackdelen är att de kan ha en förhållandevis lång responstid men det är väldigt beroende av storleken på flöden/effekter/sensorer.

När ser vi den första magnetoelektriska (Magflow i "vanligt" språkbruk) elektronikforumet mätaren?

Ultraljud, eller time-of-flight borde gå att realisera bara man hittar vettiga transducers.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasonic_flow_meter)

Mass-inertia (coriolis) skulle man också i teorin kunna bygga själv, givet man har möjlighet att tillverka "kringlan" eller mättuben och kan få till elektroniken med tillhörande mätspolar.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_meter)

Med rätt differenstryckgivare kan man också bygga en dP mätare,antingen i form av en strypbricka (orifice) eller pitotrör (typ annubar)
Skriv svar