Behöver hjälp att konstruera en provisorisk FM-antenn.
Behöver hjälp att konstruera en provisorisk FM-antenn.
Hej på er!
Jag behöver bygga en provisorisk FM-antenn till radion i vardagsrummet så jag och sonen kan lyssna på Bandit utan allt för mycket knaster i bakgrunden. Dessvärre har vi ingen antenn på huset så det är improvisation som gäller.
Tänkte att det säkert finns någon radioräv här på forumet som har några finurliga lösningar.
Radion är en Technics SA-500K och den har balanserad FM-ingång + GND på baksidan.
Mvh
/Hampus
Jag behöver bygga en provisorisk FM-antenn till radion i vardagsrummet så jag och sonen kan lyssna på Bandit utan allt för mycket knaster i bakgrunden. Dessvärre har vi ingen antenn på huset så det är improvisation som gäller.
Tänkte att det säkert finns någon radioräv här på forumet som har några finurliga lösningar.
Radion är en Technics SA-500K och den har balanserad FM-ingång + GND på baksidan.
Mvh
/Hampus
Re: Behöver hjälp att konstruera en provisorisk FM-antenn.
Brukar använda vanlig antennkabel som används till TV-apparater (före digital åldern) och dra upp längs väggen .
.
.
Senast redigerad av sorry 12 juni 2011, 11:50:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag borde skrivit det, jag hittar inte min rulle med koax. 
Hittade en ritning som jag gjort för hundra år sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag antar att det inte är så enkelt att man kan impedansanpassa med några resistorer?
Radio är inte mitt huvudämne om man säger så..
Radio är inte mitt huvudämne om man säger så..
Du har rätt, men varför skulle du behöva anpassa?
Båda varianterna finns ju med...
Båda varianterna finns ju med...
Senast redigerad av SM7CZR 12 juni 2011, 11:48:36, redigerad totalt 1 gång.
I stället för bandkabel borde det inte gå att ersätta den med två högtalarkablar som dras var för sig ?
Bara leta rätt på ""rätt" kabel sas .
Bara leta rätt på ""rätt" kabel sas .
Man kan "splitta upp" en högtalarkabel.
Då blir det cirka 75 Ohms impedans (balancerad enligt min översta teckning).
EDIT: Observera att den översta dipolen är öppen och den andra är sluten (kortluten i ändarna).
Då blir det cirka 75 Ohms impedans (balancerad enligt min översta teckning).
EDIT: Observera att den översta dipolen är öppen och den andra är sluten (kortluten i ändarna).
Förlåt , glömde att de "vanliga" högtalarkablarna är "tvådelade"
Helt klart en kabel
Har inte sovit i natt , haft sån j**a kramp i benen . Trött .
Helt klart en kabel
Har inte sovit i natt , haft sån j**a kramp i benen . Trött .
mottagarsidan är inte all lika känsliga för mindre missanpassningar som på sändarsidan.
dom flesta parledning typ bandkabel, telelfonkabel, högtalarkabel har impedans runt 100 Ohm på höga frekvenser och det är inte så långt ifrån 75 Ohm.
vad som händer med missanpassning är att en del av uppfångade energin reflekteras ut igen och kommer inte till gangn för mottagaren och med 75/100 Ohm så är den skillnaden så liten att det ligger inom delar av dB försämring vilket gör att varje försök till matchning ger förmodligen mer förluster än att låta det vara som det är.
vill man räkna lite på detta så:
transmissionsförlust = 10 * LOG10 (1 - ((Z1 - Z2)/(Z1 + Z2))^2) = 10 * LOG10 (1 - ((75 - 100)/(75 + 100))^2) = 0.089 dB
mao. inget att hänga upp sig på
dom flesta parledning typ bandkabel, telelfonkabel, högtalarkabel har impedans runt 100 Ohm på höga frekvenser och det är inte så långt ifrån 75 Ohm.
vad som händer med missanpassning är att en del av uppfångade energin reflekteras ut igen och kommer inte till gangn för mottagaren och med 75/100 Ohm så är den skillnaden så liten att det ligger inom delar av dB försämring vilket gör att varje försök till matchning ger förmodligen mer förluster än att låta det vara som det är.
vill man räkna lite på detta så:
transmissionsförlust = 10 * LOG10 (1 - ((Z1 - Z2)/(Z1 + Z2))^2) = 10 * LOG10 (1 - ((75 - 100)/(75 + 100))^2) = 0.089 dB
mao. inget att hänga upp sig på
Hmm, det funkar inget vidare.
Har provat det översta exemplet med både FK och EK-kabel.
Det kanske helt enkelt är så att det är dålig mottagning här.
En fråga and första exemplet. Ska trådarna ligga bredvid varandra en liten bit och sen splittas?
Har provat det översta exemplet med både FK och EK-kabel.
Det kanske helt enkelt är så att det är dålig mottagning här.
En fråga and första exemplet. Ska trådarna ligga bredvid varandra en liten bit och sen splittas?
trådarna skall hänga ihop med sin plastförbindning mellan varandra tills det skall vikas isär med 90 grader. Första delen som sitter ihop fungerar som en transmissionsledning som transporterar uppfångade radioenergin och det som tas isär med 90 grader är själva antenn - det handlar inte om ledaren i sig utan hur de relaterar gentemot varandra gemoetriskt
Senast redigerad av xxargs 12 juni 2011, 12:21:17, redigerad totalt 1 gång.
Precis som på bilden!
75 cm åt varje håll, därifrån är det nerledning.
Du har kanske dålig mottagning, det blir lite riktverkan också på antennen.
75 cm åt varje håll, därifrån är det nerledning.
Du har kanske dålig mottagning, det blir lite riktverkan också på antennen.
Aha, hur långt ska de hänga ihop, eller spelar det ingen roll?
Senast redigerad av SM7CZR 12 juni 2011, 12:45:09, redigerad totalt 3 gånger.