Flashminnen, hur säkra är de

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gustav180

Flashminnen, hur säkra är de

Inlägg av Gustav180 »

Jag använder ett 16GB flash USB som fotoalbum och började att ladda på det för ca 2 år sedan. När jag skall visa bilder på TV:n från det nu, så får jag "ej kompatibelt filformat" på en del bilder och andra blir helt söndertrasade. Dessa bilder har kunnat visas förut utan problem. Är det något "bäst före" datum på flashminnen eller behöver de refresh för att fungera? I datorn kommer bilderna fram utan protester. Jag funderar också över hur TV:n sorterar, det är i varjefall inte i filernas bokstavsordning.
blueint
Kontakt:

Re: Flashminnen, hur säkra är de

Inlägg av blueint »

Beror på vad det är för "TV". Dom lär vara ganska begränsade och i synnerhet ej uppdaterade.

Om det fungerar på PC:n men ej på "TV" så är det sannolikt kass programvara.
(tillverkaren tycker att man kan ju alltid uppdatera "senare", men dom kommer aldrig till skott)

Generellt så är USB utsatt för ESD. Och sättet man lagrar på är ej tillförlitligt längre än 10 år och 100 000 skrivningar.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Fast det där med antal skrivningar är ju snarare uppe i 1 miljon gånger, för varje cell/sida dessutom. USB-minnen kör ju wear-leveling och sprider skrivningar över hela minnet vilket gör att man under normala omständigheter har så många skrivningar man bara orkar.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Sen är det väl fullt möjligt att filsystemet blir kokko om man råkat dra ur usb-minnet vid fel tillfälle
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Ja, något måste tydligen ha hänt med filerna, för om jag skriver om dem på minnet, så syns de inte alls på TV:ns filmeny. Dessutom kan jag ju inte stänga av USB-minnet utan att stänga av TV:n helt viket också är lite svagt. Det som är lite mer mystiskt är att vissa bildfiler är användbara och inte andra fast de ligger i samma katalog och sparade vid samma tidpunkt. Jag skall testa med ett nytt minne och se om det hjälper eller om det räcker med att formattera det gamla.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Flyttade från :"Forumindex » Komponenter » Mikroprocessorer" till "Forumindex » Elektronik » Allmänt" då tråden inte hade speciellt mycket med MCU att göra.
Skriv svar