DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Massemannen

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Massemannen »

Min ursprungs CNC liknar din väldigt mycket, dock så har jag norpat lite av din design när det gäller sjäva "gantryt"(?). Min var med endast 1 Alu profil tvärs över medans du har ju 2, ger nog mer stabilitet. :bravo:
Spånade vidare på den idén och funderade på om man inte skulle sätta gejdrar på andra balken oxå, så man har 4 st gejdrar. Vrida Z modulen 90 grader...

Lite andra frågor till doktorn om han "gider" svara:

Vad är Z max mått på arbetsstycket?

Är det ngt du såhär i efterhand skulle ändrat på eller gjort annorlunda?

Tack för alla dina svar som du gett! :tumupp:

Mvh
Matthias
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Isel hade sådan profiler fortfarande i sortimentet :tumupp:

Solectro´s vagn (16mm) kostar ju lite flis (1100 kr +moms) så funderade på att köpa vagn från CNC-Plus (100kr; http://www.cnc-plus.de/product_info.php ... using.html )
Finns det ngn anledning att tro att det inte skulle funka? Någon som har dessa vagnar?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det funkar säkert, samma vagnar som säljs på eBay, SBR16. De kostar inte mycket heller, samt skenorna finns betydligt billigare än ISEL (men kvaliteten är sådär vad det gäller hålbilden). Jag har fyra SBR16-vagnar liggande.

EDIT: STOPP!!!! , ISELs skenor hade skruvar ovanifrån? De där blocken har ju en kulrad där enligt bilden.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Tack för den infon!!!
Fördelen med Isels gejd är att man inte är låst vid ngt c/c hål som ska passa i några Alu profil spår. :oops:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jo så är det ju förstås, men prisskillnaden är ju minst faktor 12 eller så, och för de pengarna kan man ju låta tillverka adapterplattor om det behövs.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Så sant så sant!!!
Är det någe bra grejer de däringa SBR16?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu ska vi inte drifta iväg för mycket i Doktorns tråd. Kolla cnczone efter byggen med SBR16, eller alla Borisbyggen här som använder dem.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Adapterplattor funkar väldigt bra i de flesta fall. Jag använder linjärskenor i min fräs och till dessa rejäla vagnar. Adapterplattorna är 10 mm tjocka och har åtta hål, 4 stycken för aluminiumprofilen och 4 stycken för vagnen. Jag fräste kanterna och borrade sedan hålen i en borrmaskin med digitala skalor så precisionen blev i det närmaste perfekt.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Tack för svaren och helt rätt, vi ska inte förstöra Doktorns kanon fina tråd!!!! F´låt Doc´

On Topic:
Dock ( :mrgreen: ) kvartsår min fråga till Dr Love som jag skrivit i en post ovan!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Snacka på ni :) bara kul med lite fart i tråden nu när jag inte har tid att greja ngt.

Ang z så har jag för mig att det blev strax under 200 mm travel men med verktyg i spindeln blir det lite kortare beroende på verktygslängden.

Jag skulle nog byggt in mer justeringsmöjligheter i konstruktionen om jag gjort om det idag. Har inte gett mig in på att justera alla axlarna men jag misstänker det kan bli lite komplicerat att få till det hundra. Orkar inte ge mig på det innan jag har en ny lokal å ett ordentligt podie och bordsyta.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Long time no see!!

Idag tänkte jag det skulle flyga spånor.. men njae, vet inte va jag ska kalla det..

Håller på att bygga badrum och skulle för första gången låta fräsen få göra ngt nyttigt, en ram till en servicelucka. Hackade till lite G-kod å drog ut till fräsen. Så här slutade det:

FILM

Som ni ser på filmen lossnade min fina tejpfastsättning :) tror det hade gått vägen annars. Dock blir det inte några fina spånor som flyger direkt, messt kladd på roughingen, först när jag körde sista finputset på innerramen så blev det fint. Skyller detta på Julas pinnfräsar, de är allt annat än vassa out of the box tyvärr. Note to self, måste köpa bättre pinnar..

Bild

Bild

Bild

Körde 2000 mm/min, 15000 rpm, 4 mm pinne (4 skär) och 0,4 mm per pass.

Så här har badrummet förvandlats förövrigt:

Från detta
Bild

Via detta
Bild

Bild

Till detta
Bild

Bild

Bild

Inte helt klart ännu, lite taklister, klasdörr/vägg och ramen runt serviceluckan till vattenlåset på handfatet. Ett riktigt kul sommarprojekt detta oxå. Inte lika utdraget som fräsbygget (tog 3 veckor) å bara drygt hälften så dyrt men så värt för lägenheten. Då är det väl dags att sälja lägenheten då :)

Over and out!!

//L
Senast redigerad av drlove 10 januari 2012, 20:19:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Snyggt jobb med badrummet, men ett litet tips i all välmening... Fota aldrig speglar, det blir så lätt fel om man inte retuscherar lite :lol:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Är inte kylning det viktigaste när man fräser aluminium? :humm: Jag är ingen expert.. jag skulle gärna vilja veta hur man fräser vettigt i aluminium.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

PeterH skrev:...Fota aldrig speglar, det blir så lätt fel om man inte retuscherar lite :lol:
Ha ha, jag vet va du menar, men de bjuder jag på ;)

Ang kylning så är det nog viktigt, men tror inte det är problemet denna gången. Tror det är slöa pinnar eller ngt med matningshastigheter/rpm osv som inte klaffar. Får forska vidare i det där.
Ngn som har en bra guide för dessa beräkningar?

Mvh L
thewho

Inlägg av thewho »

Skriv svar