Åska - drar ni ur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik

Åska - drar ni ur?

Inlägg av JanErik »

Hur viktigt är det egentligen att dra ur känsliga prylar idag?

Det är ju klar skillnad mellan land och stad eftersom ledningarna oftast går i marken i stan och det finns många vägar för urladdningen att ta vägen.
Jag bor i stan och brukar nog försöka dra ur datorer+skärmar, både ström och kabel-tv om det är åska på väg. Men inget företag drar ju ur datorerna och inte händer det ju nånting...?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Åska - drar ni ur?

Inlägg av Walle »

Visst är det stor skillnad på land och stad, när jag bodde på landet drog vi alltid ur alla känsliga apparater när det var åska. Vid ett tillfälle förstördes en urdragen radio. Blixten "hoppade" rakt ut ur eluttaget och brände sönder radion som stod nån halvmeter framför på golvet.

Nu när jag bor i lägenhet drar jag aldrig ur någonting när det åskar, och de senaste 12 åren har ingenting förstörts för mig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har bott på landet hela livet, förr drog vi alltid ur det mesta, men nu för tiden är det inte mycket, fråga mig inte varför det blivit så dock, lathet/dumdristighet antagligen.

Dock tror jag att vi har nedgrävda kablar större delen av vägen nu för tiden, bara de sista 200 meterna som hänger i luften.

Ända jag varit med om i mitt liv som fått stryka med pga. åska vad jag kan minnas är ett moderkort i en dator och ett ADSL-modem/router. Modemet fungerade dock efter, bara att en utav Fa-portarna dog.

Men visst, för några år sedan, när vi inte hade nedgrävda kablar, kunde man se efter ett åsknedslag precis var kablarna i en vägg var dragna, hade blivit brännmärken på tapeten :mrgreen:
sorry

Inlägg av sorry »

Jag drar ur vissa grejor som strömmen till datorn och till min specialare med peltierelement i de är lite för dyra saker om nåt händer . Modemet till datorn räknar jag med att det ska klara sig .
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om man bor på landet med radion räcker det inte med att dra nätsladden ur väggen, man får koppla loss antennen också.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Drar aldrig ur nåt, hade jag bott på landet med luftledningar så hade jag nog gjort det.

Jag har bara fått en enda sak förstörd av blixtnedslag, det var en hembyggd ANI-dekoder där en konding exploderade (bokstavligen)
vid ett tillfälle när blixten slog ner alldeles i närheten, inget annat inkopplat gick sönder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag bor i staden i villa och drar aldrig ut något. Alla ledningar är nergrävda till mitt hus.

Tidigare, då jag bodde en bra bit utanför staden, kopplade jag bort allt, inkl. antennen.

Det var ett tillfälle där jag hade kopplat bort allt men mitt på golvet i vardagsrummet stod det en leksaksbil som var en sparbössa. När man petade mynt i den spelade den en lite sekvens. Då jag hade dragit ut allt kollade jag om det var OK, just då small det till ganska ordentligt - varpå den skitbil spelade sekvensen.

Det är allvarliga energinivåer det rör sig om!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag drar ut fort som blixten.

Anledningen är att 1991 så rensade ett enda nedslag vid påsk väldigt mycket, ledningar avbrända, ledningar med plasten borta, fasaden uppbruten, brädor avbrutna Elcentraler spruckna, fasadskåpet helt rent så när som på mätaren. TV, fax, video telefoner batteriladdare mm trasigt. Buckla på biltaket av kringflygande betongbitar. Resten av byn hade trasiga prylar också. Det var mycket mera också.

Elservisen nedgrävd, teleledningen var då luftledning, inuti plasten var det bara kopparkulor.

Förstår ni att jag drar ur.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Antingen lägger man pengar på ett riktigt skydd eller så kör man fattigvarianten och drar ur.

Eller elektromekanisk brytare som gör samma :D
Sonar

Inlägg av Sonar »

Bor åxå på landet, typ 22 hushåll i vår lilla by ;)
Har installerat inledningskydd (värsting variant) på tele samt APC's skydd på samtliga TP & Koax utomhus (nedgrävda) , kan säga att det har bara hänt EN gång att tele prylar har pajjat trots häftig åska, men åtminstone 20 tal switchar/hubbar/routrar/WLAN mm. har pajat , dessa har varit anslutna till NEDGRÄVDA kablar med 50-200 meters längd!

Störst problem har varit en 200m 10base2 koax som i princip ALLTID har blåst portarna i ansluten utrustning, i BÅDA änderna TROTS åskskydd!

Har nu skippat den gamla koaxen och ersatt åxå denna med en WLAN länk :mrgreen:

Så nedgrävt är INGEN garanti, jag lovar! :doubt:
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jag bor ju mitt i Stockholm och alltså vore det totalt meninglöst att dra ur nånting bara för det åskar. På nästan 20 år i stan har jag dessutom bara haft strömlöst kanske 10 gånger, oftast bara nån minut, en enstaka gång i ett par timmar. Så rent elektriskt finns det en del fördelar med att bo i stan, i alla fall.
Men skulle jag bo ute i ett villområde, då vetefan. Och skulle jag bo kvar på landet, då skulle jag definitivt vara orolig för dom dyraste grejorna i alla fall, när det börjar mullra loss.

Apropå åskskydd så ritade jag en gång små kort som skulle sitta uppe i mobilmaster, på ett sommarjobb för länge sen. Och efter att dom första prototyperna hade gått i åsktestet så var flera banor på kortet förångade. Inte bara av eller så, dom var försvunna :)
(Jodå, till slut funkade det alldeles utmärkt. Men det är rätt lärorikt när man får nåt påpekat så pass fysiskt.)
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Ibland går det inte att skydda sig hur mycket man än drar ur. Jag hade en lite längre kabel till en kortläsare som slutade fungera efter ett åskväder. Det blev tydligen tillräckligt med inducerad spänning i kabeln för att läsaren skulle rasa. Som tur var klarade sig porten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

pluggar ur om jag kan, men det är ju inte alltid

numera har jag fiber in i huset och telekablen är utslängd till utsidan
det gör det hela mycket lättare

har även matningen till datorer och labbhörnan via en comgap/filter/varistor/jordspetts historia som bör klara nära träffar

tv antennen är det som oroar mest, den har även inkopplad med comgap till jorspetten ,men jag funderar på andra lösningar, inget lätt i varefall
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I går gick åskan häromkring. Jag brukar bara dra ur om den kommer otrevligt nära. Telekabeln är nedgrävd in till huset, men några hundra meter ifrån finns det luftledning. Bor i utkanten av ett tätbebygt område. På kvällen när åskan började komma så att blixt och knall låg nära varann drar jag ur TV, dator, ADSL från både el och tele.

I morse ringer det och jag tar den bärbara telefonen men den är heldöd. Vägvårtan ger spänning men allt annat verkar dött. Kommer ihåg att den satt i tidigt igårkväll, då frugan hade pratat slut på batteriet just innan åskan började.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Var med om ett intressant fenomen i senaste åskvädret. Åskan träffade en parabolantenn och grillade LNB samt dom två digitalboxarna, dessutom var en av digitalboxarna kopplade i samma grendosa som en dator.
Kunden hade dragit ur grendosan från vägguttaget, men spänningen hoppade från stickproppen till närmsta uttag och dosan som satt vid taket sköt bort doslocket, samma sak hände på telefonjacket, men här var inget inkopplat så det kanske var en separat smäll.
Skriv svar