Var kan man få mönsterkort SNABBT?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
weedogt

Var kan man få mönsterkort SNABBT?

Inlägg av weedogt »

Jag har rätt ofta behov av att få mönsterkort SNABBT (helst 1, max 2 dagar). Att det kostar lite extra är ett mindre problem i sammanhanget. Korten är ofta bara enkla 2-lagerskort utan något speciellt.

Jag har köpt en hel del från Cogra men jag tycker dom strular rätt ofta så jag vill hitta en alternativ leverantör.

Jag har sett att http://www.circon.se/ och http://www.teltex.se/ också säger sej leverera snabbt, men jag har inte köpt något där ännu. Är det någon som har provat?

Jag har pratat med http://www.multek.se/ men dom lovar inte bättre än 3-4 dagar.

Det finns utlänska företag också:
http://www.multi-circuit-boards.eu/eng/ ... index.html
http://www.olimex.com/
Men ingen av dem är så snabba som jag skulle önska.

Det finns många företag i Nordamerika men att skeppa över Atlanten tar för mycket tid.

Finns det fler snabba mönsterkortstillverkare på någorlunda nära håll? Det verkar som branschen nästan helt har gett upp prototyper för att satsa på lågprisproduktion i Asien...
blueint
Kontakt:

Re: Var kan man få mönsterkort SNABBT?

Inlägg av blueint »

Vad är det som strular med Cogra?
weedogt

Inlägg av weedogt »

Vad är det som strular med Cogra?
Jag sedan 2008 köpt kort ca 20 ggr hos Cogra. Korten är fina och priset OK men dom har flera gånger inte hållit utlovad leveranstid. En gång levererade dom helt fel kort. Dom fixar de fel dom gör, men det kostar tid. Strulet har kommit detta år.

Innan använde jag Elektrotryck på Ekerö, men dom gick i KK. Det ska dock sägas att dom inte precis var strulfria dom heller. Det inte sällan kortis mellan banorna på korten.

En tappad dag är rätt kostsamt... så jag kollar runt lite om det finns fler ställen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Testa Solectros kretskortsfräsar för 50k SEK ?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

De gånger jag använt Cogra så har det funkat.
Vad ÄR det som är SÅ tidskritiskt? Har kvartalsekonomin gått framåt så det är vecka eller tom dagsekonomi.
Jag kör med 8 dagar från Kina, alltid finns det annat att göra.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samma för mig
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

prototypen skrev:De gånger jag använt Cogra så har det funkat.
Vad ÄR det som är SÅ tidskritiskt? Har kvartalsekonomin gått framåt så det är vecka eller tom dagsekonomi.
Jag kör med 8 dagar från Kina, alltid finns det annat att göra.
Protte
Det beror ju på vad man har för kunder. Det KAN vara så att en stor anlägging, massor av människor är beroende av det, något har gått sönder. Eller att kunden har viktiga kontrakt med leveransdatum och saker har blivit försenade eller måste ändras och tiden börjar rinna ut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beställde senast från Cogra den 1/6 och fick dem 8/6, dubbelsidigt med lödmask.
Tycker jag är mycket snabbt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tycker att TS har för tajta krav, det gäller att ha framförhållning och att odla sina relationer hos sin MK leverantör då kan även ömöjliga bli gjort i förrgår.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Att ni alltid måste börja snacka en sån massa skit i många trådar...

Svara på frågeställningen, allt annat svammel om vad TS *borde* göra är ju inte relevant!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om marknaden hade varit tillräcligt stor för 1-2 dagars leveranser,
så hade även leverantörerna funnits där. Nu så verkar det inte vara så,
och den nyfikne ställer sig då frågan vad som gör just denna kund speciell.
Det var kanske inte det som var frågan, men här har man ingen kontroll
över vilka svar man får.
weedogt

Inlägg av weedogt »

Hur det kan vara så brådis? Tyvärr mycket enkelt: Om mitt team på 4-5 utvecklare tappar en enda dag kostar det en väldig massa tusenlappar. Långt mycket mer än kostnaden för mönsterkorten.

Vi är extremt konkurrensutsatta och idag jobbar vi med att pressa ner ledtider på alla fronter, det inkluderar tider i utvecklingslabbet. Att göra det utan att tappa kvalitet är utmaning, men en helt annan fråga/tråd.

Hursomhelst jobbar vi ofta med 2 dagars "loopar". Rita kort - beställa - bygga - testa - ändra - rita om - beställa igen, osv, osv. Därav kravet på snabba leveranser utan strul.

När vi väl har experimeterat färdigt gör vi prototyper till det som ska gå produktion. Dessa görs med helt andra krav än bara snabbt. Då använder vi andra leverantörer.

Den som är intresserad av arbetsmetoden kan söka på "Lean product development".
Testa Solectros kretskortsfräsar för 50k SEK ?
Bra tanke, men nej. Det blir mycket hantverk med att göra genomplätteringar. Korten ska vara en "färdig" komponent bland andra som ska byggas samman så snabbt det går.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror nog att om man har de kraven, så får man antingen tänka om eller skaffa kapabiliteten själv.

Jo, jag förstår ditt dilemma, men jag tror att du tänker fel.

Det finns så många led i kedjan, och det räcker med att en strular, så funkar det inte.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, jag har sett vad allt som kallas "lean" kan ställa till med... :-)
Det finns en annan produktionsfilosofi som kallas "gör rätt från början".
Då blir det inte så många re-design loopar. Men det verkar inte vara
speciellt modernt idag. :-)
weedogt

Inlägg av weedogt »

Det är viktigt att skilja på Lean Production och Lean Development. Men göra rätt från början är alltid en grundbult. Det var länge sedan det blev etablerat i form av TQM och andra begrepp.

Ett lean initiativ där man jobbar fortaren men tappar kvalitet (och därmed får en massa andra kostnader) skulle jag kalla för misslycket. Vi måste lära oss att jobba snabbare med bibehållen eller t o m bättre kvalitet.

En av de saker man gör i Lean development är det som kallas "front loading" det innebär i korthet att man bygger up kunskap på ett snabbt och strukturerat sätt innan man går vidare i utvecklingsprojektet - och senare till produktion. Snabba loopar då det fortfarande är "billigt" att misslyckas är en väg att gå. Det handlar om att skjuta kvalitetssäkringen av din konstruketion till ett så tidigt skede som möjligt.

Visst kunde vi skaffa oss möjligeten att göra egna kort men det blir svårt att försvara då vi bara gör hårdvara i "kampanjer". Däremellan dominerar mjukvaruutvecklingen.
Skriv svar