Den stora frågan blir då hur minskar man strömförbrukningen och därmed förlänger batteritiden. Ganska uppenbart blir ju då att låta så få komponenter (om ens några) vara aktiva när ingen knapp/brytares status har förändrats sen senaste sändningen.
Jag hade även tänkt ha ett par rattar på fjärren (typ potentiometer) och dessutom är dem brytare (vipparmsbrytare) jag tänkt använda inte återfjäderande så då försvinner möjligheten med hjälp av varje brytare driva PIC och RF modul. Om man inte använder den tråkiga lösningen att ha en ytterligare en brytare som aktiverar fjärrkontrollen när man använder den och sen får man själv stänga av. Men då får jag inte lära mig något mycket heller vilket jag hade tänkt att jag skulle göra!
En annan lösning jag har funderat på men inte vet hur jag ska lösa är att ha en liten metallpendel sluter mot en metallring så fort man petar på kontrollen men jag har inte riktigt kommit underfull med hur jag ska kunna använda de små, nästan kontaktstuds liknade signalerna.
En 555 som en monostabil vippa som återtriggas av min PIC tills all information är överförd? Fast hur stoppar jag strömförbrukningen i den 7805 jag tänkte använda från 9 volts batteriet? (ska man rent ut av skrota iden med 9 volts batteri och en 7805??)
Eller finns det nån tyristor som slår av vid strömmar runt 10 mA? Isåfall skulle man väl kunna ha pendeln som triggar tyristorn och sen när man är klar med överföringen så låter man PIC går ner i sleep och således drar nästan bara 7805 kretsen och strömmen blir tillräckligt låg för att tyristorn ska döda alltsammans. Eller tänker jag fel? Kanske dumt att slå av strömmen till en PIC i SLEEP och sen hoppas att den startar som den ska?
Eller finns det nån annan bra lösning? Hur brukar man lösa liknande problem? Som den nybörjare jag är har jag dåligt med koll. Med tanke hur mycket kunskap folket som hänger här har är jag övertygad om att någon sitter på en grymt bra lösning!