Har ett problem som jag skulle behöva ha hjälp med. Köpte mig för ett litet tag sedan ett Navmotorkit till min cykel och problemet jag har är att när jag sluter batterispänningen (+) till controllboxen så blir det en ganska bra gnista i kontaktstycket! (Kontaktstycket fungerar som av och på) Det riktigt sprakar
Hur få bort gnistbildning vid anslutning av batteri El-cykel
Hur få bort gnistbildning vid anslutning av batteri El-cykel
Hej!
Har ett problem som jag skulle behöva ha hjälp med. Köpte mig för ett litet tag sedan ett Navmotorkit till min cykel och problemet jag har är att när jag sluter batterispänningen (+) till controllboxen så blir det en ganska bra gnista i kontaktstycket! (Kontaktstycket fungerar som av och på) Det riktigt sprakar
Kan tänka mig att det är någon kondensator som sitter i controllboxen som orsakar detta då kondingen laddas upp. Har sett på bilder tagna ur controllbox för navmotor att det sitter en kondensator över plus och minus på batterispänningen in. Detta kan inte vara bra varken för elektroniken eller kontaktstycket i längden. Hur löser jag detta enklast? Kan man t.ex. sätta in någon form av gnistsläckare typ varistor över inkommande batterispänning?
Senast redigerad av el34 9 juni 2011, 18:06:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur få bort gnistbildningvid anslutning av batteri? El-c
Ofta har man ett motstånd över brytaren - det gör så att kondensatorn i controllern alltid är uppladdad. Problemet är givetvis att det drar ström när du har den avslagen. ett alternativ kan var att man ansluter resistorn strax innan du slår på brytaren (med en mindre brytare).
En varistor kan nog inte lösa problemet eftersom du antagligen inte vill begränsa strömmen när du kör.
En varistor kan nog inte lösa problemet eftersom du antagligen inte vill begränsa strömmen när du kör.
man får göra en tvåstegsinkoppling
först med ett motstånd i serie oc sedan den normala kontakten efter en sekund eller två
kolla efter mjukstart
först med ett motstånd i serie oc sedan den normala kontakten efter en sekund eller två
kolla efter mjukstart
Det går att göra en automatisk inkoppling som i essens gör mjukstarten automatisk men det kan även vara värd att helt enkelt ha en N-MOSFET transistor som klarar strömmen (och "lite" till) och sedan ha den som brytare. Med en enkel brytare kan man slå på eller av transistorn, då kommer det ingen gnista vid inkoppling.
Tack för snabba svar! Tanken med ett motstånd som ladda kondensatorn innan tillslag har jag oxå tänkt på men har inte testat det än. Förslaget med N-mosfet låter intressant,problemet är bara att jag är ganska grön när det gäller just val av komponenter och transistorer är inget jag sysslat med tidigare. Har tittat lite på nätet på olika sorters N-mosfet´s -strömbrytare. Vad är det jag ska ha i åtanke om jag knåpar ihop en transistorströmbrytare? Det är stora strömmar som flyter från batteriet upp emot 20-25 Amp. Jag har följande värden:
Volt = 36
Watt,motor = 500
Batteri,hög effekts Li-ion 10Ah
Volt = 36
Watt,motor = 500
Batteri,hög effekts Li-ion 10Ah
20A är knappast ett problem med en rätt vald N-MOSFET och att rampa upp transistorn från av till fullt på kan man enkelt göra med ett motstånd och en kondensator.
Viktigt är bara att transistorn är monterat så att den evt. värme som kan skapas i den just vid omslaget kan absorberas. Det ska inte vara någon fet kylfläns men bara en bit metall som kan ta den korta värmepuls som kommer.
Som transistor kan man parallellkoppla några stycken för att få lågt spänningsfall. Tar man t.ex. 4 st STP 55NF06L (71-009-19) och parallellkopplar blir det totalt en förlust på 2,5W vid 25A över dom.
Viktigt är bara att transistorn är monterat så att den evt. värme som kan skapas i den just vid omslaget kan absorberas. Det ska inte vara någon fet kylfläns men bara en bit metall som kan ta den korta värmepuls som kommer.
Som transistor kan man parallellkoppla några stycken för att få lågt spänningsfall. Tar man t.ex. 4 st STP 55NF06L (71-009-19) och parallellkopplar blir det totalt en förlust på 2,5W vid 25A över dom.
Hej igen.
Låter som en bra lösning. Tack för art nr till Elfa! Som jag sa förut så är jag nybörjare på detta så det blir några "dumma" frågor från mig. Förstår att det är en enkel krets men vet inte hur den ska kopplas ihop i verkligheten
. Finns det något kopplingsschema att se någonstans? Hur sker själva brytfunktionen,styrs den av en separat spänning? Och vad är det för värden på motstånd och kondensator som jag behöver?
Tack på förhand!
Låter som en bra lösning. Tack för art nr till Elfa! Som jag sa förut så är jag nybörjare på detta så det blir några "dumma" frågor från mig. Förstår att det är en enkel krets men vet inte hur den ska kopplas ihop i verkligheten
Tack på förhand!
Re: Hur få bort gnistbildning vid anslutning av batteri El-c
Vad är problemet med att det "gnistrar" ? , kan säga att ALLA mina (och andras kanske åxå
) RC-prylar med "lite mer" spänning, gör på det viset
bl.a mina helis med 22V LiPo gnistrar med en rejäl smäll när man ansluter en acce, men man vänjer sig 
Tanken vara att eventuellt skydda controllern mot dom stora strömstötar det blir när jag ansluter batteriet. Tillslut lär ju kondingen ge med sig efter ett antal anslutningar av batteriet? Det börjar redan bli "skägg" på kontaktstycket! Tänkte att detta måste gå enkelt att lösa på nått sett men efter som jag inte är så insatt i just komponenter så tänkte jag att detta forum måste vara det bästa sättet att få hjälp på
. Jag får börja med tipset om att koppla in ett motstånd som en slags mjukstart i morgon.
Ok, sant, du har nog lite mera spänning i dina celler gissar jag.
Men...rent intuitivt känns det som att det skulle kunna ställa till problem för uppstarten av styrelektroniken med en för "flack" spänningskurva...
Men...rent intuitivt känns det som att det skulle kunna ställa till problem för uppstarten av styrelektroniken med en för "flack" spänningskurva...
Du skulle inte kunna trixa till det så att du först ansluter den "nya" accen innan du kopplar ur den gamla?
Skulle kunna funka om man inte skickar för mycket ström UR den nyladdade TILL den urladdade...
Skulle kunna funka om man inte skickar för mycket ström UR den nyladdade TILL den urladdade...
Grejen är den att när jag laddar på batteriet så måste jag koppla ur controllern (bryta kretsen) annars ligger den med spänning på när man laddar. Har testat att ansluta batteriet, koppla ur och snabbt ansluta igen men får samma fenomen. Om det är kondensatorn i controllern som orsakar gnistan så måste den kortslutas/laddas ur väldigt fort. Jag undrar vad kondingen har för uppgift som den är monterad i controllern? Har ingen bild att bifoga då jag inte vill skruva upp boxen pga garantin. Men det finns bilder på en controller här på forumet i tråden "The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer" sidan 12. Har en sådan själv.
Hoppas det är ok hänvisa till en annan tråd.
Hoppas det är ok hänvisa till en annan tråd.
Rent faktisk kanske du skulle lösa det hela på ett annat sätt.
Kanske Mekonomen 46-KF059250 (dyr) skulle vara svaret? Eller Biltema 80514 (billigare)? Eller Biltema 80512 (billigast)?
Det ger dig samtidig möjlighet att slå av systemet fastän det är fulladdad. Och gör du det hela rätt kan du koppla av styrningen och ladda "på plats" utan att koppla ledningar loss eller liknande.
Kanske Mekonomen 46-KF059250 (dyr) skulle vara svaret? Eller Biltema 80514 (billigare)? Eller Biltema 80512 (billigast)?
Det ger dig samtidig möjlighet att slå av systemet fastän det är fulladdad. Och gör du det hela rätt kan du koppla av styrningen och ladda "på plats" utan att koppla ledningar loss eller liknande.
Visst skulle det vara en enkel lösning,har faktiskt funderat på en sådan brytare och har till och med en liggande hemma. Tänker att problemet kvarstår väl fast gnistan sker invändigt i brytaren istället? Brytaren pallar ju garanterat detta men tanken var om elektroniken gör det samma tillslut. Kanske gör den det och det bara är att ladda och köra 
Lägg en resistor parallellt med huvudströmbrytaren. Då kommer kondingen laddas upp när du kopplar i batteriet. Sedan blir det inte någon gnista då huvudströmbrytaren slår till.