Styra PNP/NPN med en brytare för NC/NO funktion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Styra PNP/NPN med en brytare för NC/NO funktion

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Hallå!

Vill få fram en sorts reläfunktion med en styrström (av/på) och NC/NO brytare. Vill kunna växla mellan två olika insignaler med hjälp av en strömbrytare.

Bild

Gjorde som i bilden ovan, men det blev helmysko. Blev konstiga signaler. Har jag kopplat fel, eller funkar det inte att koppla så? Ni förstår nog funktionen som jag vill ha fram i alla fall.

Bild

Här är det jag tänkt använda det till. Jag ska ha tre stycken komparatorer som jämför insignalen mot en triangelvåg för att få pwm ut. Jag kommer ha tre olika insignaler, en till vardera op-amp. Men sen vill jag, med hjälp av en strömbrytare, kunna byta insignalerna mot en konstant spänning som ställs manuellt med potentiometrarna.
Spänningarna kommer vara mellan 0-12V. Matningsspänningen får jag från en 230V-12V transformator som likriktas och glättas.
All hjälp uppskattas mycket!

Mvh Markus
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Styra PNP/NPN med en brytare för NC/NO funktion

Inlägg av 4kTRB »

Är inte en CD4066 en lämplig komponent?
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Det är mycket möjligt.
Bild
Är det så att om "Control A" är hög, så är det kontakt mellan "SW A Out/In" och "SW A In/Out"

Dock så får jag väl ingen Normaly closed funktion då.
Det är väl mer åt det här hållet jag letar efter? Kretsen till höger!
Bild
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Kom på hur jag kan göra nu. Tror jag i alla fall. Jag använder bara en dpdt brytare och sätter en npn transistor på båda mittenstiften.

Bild

Dock en fundering ang schemat ovan. Om utsignalen går till en op-amp som anses ha oändligt med in impedans, kan då strömmen på basen gå bakvägen till signalkällan om signalen är under 12V? Om nu strömmen inte kan gå ut genom kollektorn, utan måste ut genom emittern, kommer då transistorn att kunna saturera? Tänker om man anser att ingen ström går in på op-ampen, så kan väl ingen ström gå in på basen av transistorn heller. Funderar därför på om jag får lov att använda JFET:ar? Tex 2SK17.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

du lägger + 12 volt på basen. Eftersom spänningsfallet bas-emitter är ca 0.6 volt kommer du att skicka ut 11.4 volt på utgången oavsett signalen på kollektorn. Det finns nog risk att du får ca 11 volt ut på kollektorn också. Om du istället sätter ett basmotstånd på kanske 10k så begränsas strömmen och spänningen på basen, men om du inte har något motstånd ner till jord på emittern (utan har en ingång med hög inimpedans) kommer du ändå att få DC spänning ut och transistorn kommer inte att leda så bra (emitter måste vara mot jord via ett motstånd om transistorn ska fungera) ... Basströmmen kommer att påverka spänningen på utgången helt enkelt.

CD4066 fungerar mycket bättre i det här fallet. Du behöver en inverterare (t.ex. en transistor) mellan ingångarna på två av switcharna så växlar den mellan två signaler. Tänk bara på att CD4066 (och andra liknande MOS-switchar) ofta har en resistans på 50 till 200 ohm vid "on".

Det finns annars bra CMOS-switchar för HiFi om det är audio-signaler som ska switchas (t.ex. dessa)
Senast redigerad av jesse 9 juni 2011, 06:56:00, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Varför inte lägga signalerna direkt på spdt brytaren eller annan lämplig omkopplare?
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Tack för ett väldigt bra svar jesse. Ett par frågor bara, om jag byter ut transistorerna i bilden i mitt senaste inlägg mot PNP typ och lägger basen via motstånd och växlar mellan 12V och jord, skulle det kunna funka då?
Hur hade det funkat med JFETar istället? Där går väl ingen ström in/ut på gate, utan styrs enbart av spänning?

Mindmapper, jo det hade funkat, men jag skulle behöva en trepolig spdt brytare i så fall. Har ingen sån hemma. Vet inte om det finns heller? Hade varit skönt att kunna att kunna få till funktionen jag behöver med komponenter jag har hemma. Jag har en tvåpolig spdt och NPN/PNP transistorer. Vill slippa beställa komponenter då frakten brukar vara så löjligt dyr.
Skriv svar