Strypfläns

Johnsson1992

Strypfläns

Inlägg av Johnsson1992 »

Tja jag håller på med skolarbete och har ett stort behov att få veta för-och nackdelar med en strypfläns.
Jag vet redan att en fördel är att det är billigt och att en nackdel är stora tryckfall.

tack på förhand :D
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Strypfläns

Inlägg av Uttis »

skolarbete om vad?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte elektronik relaterat i alla fall :mrgreen:
Johnsson1992

Inlägg av Johnsson1992 »

Det är inte riktigt ett arbete men jag vill höja betyget i mät och regler teknik och ska då svara på 10 frågor. Har svarat på nästan alla men har svårigheter med den frågan.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hoppsan, nu försökte du dig på en rövare!

Om någon här på forumet råkar veta vilka för- och nackdelar som finns och berättar det för dig är det ju inte du som skall ha höjt betyg. Det är den som har kunskapen du saknar för att kunna svara på frågan som skall ha höjt betyg.

Det du skall göra är att bygga på din egen kunskap om strypflänsar så att du själv kan svara på frågan vilka för- och nackdelar som är kopplade till användning av dessa. Du förtjänar inte ett högre betyg om någon annan svarar på frågan.
Johnsson1992

Inlägg av Johnsson1992 »

Det är möjligt att det är en liten rövare men för det första har jag klarat 9/10 frågor så hyfsat duktig är jag för det andra fick jag inga riktlinjer för hur jag skulle få tag på svaren. :wink:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Uppenbarligen saknar du tillräckligt med kunskaper för att själv kunna svara på frågan och då skall du ha poängavdrag som ligger till grund för betyget. Logiskt eller hur!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har ni ingen bok i ämnet? Svaret lär
med största sannolikhet finnas där. På köpet kan det hända att du lär dig lite mer, vilket inte är en nackdel.

Något som väldigt många yngre studenter inte förstår är att det inte bara är meningen att man ska kunna svaret på frågorna på prov och liknande, vitsen är att man ska få en allmän förståelse om ämnet ifråga. Frågorna på provet är bara "kontrollfrågor", skulle det finnas en fråga om precis allt man förväntas kunna efter avslutad kurs skulle provet ta många många timmar att skriva. :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Klart grabben ska fråga!

Kunskap kommer inte från himmelen utan från egna och andras erfarenheter. Det han gör är ju att ta reda på något! Det är upp till dom / oss som svarar att göra det på ett sätt som gör att han kommer ihåg och dessutom lär sig något "på riktigt".

Nu råkar jag veta en (hel)del om stryplänsar och jag föreslår att Johnsson1992 gör en lista här på för och nackdelar, så kan jag och andra kommentera.

Alltså en plus och minuslista tack! Spåna på. I värsta fall blir det fel och då kommer andra på forumet att hacka på dig :D
Johnsson1992

Inlägg av Johnsson1992 »

Jag glömde boken i skolan i onsdags och har därför tvingats leta eftar svaren på nätet. Så det är inte av lathet jag frågade desutom gör jag det här för att få MVG så alla svaren finns inte i boken men förhopningsvis hittar jag svar på frågan imorgon när jag får tag i boken. :)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

=> trådskaparen:

jag dimensionerade nyligen två strypflänsar till ett litet projekt på jobbet, och kan tillsammans med janaf säkert ge lite återkoppling på det du skrivit

allt om dessa står faktiskt inte i böckerna.

ps det blev lite fel... för det var gas och inte vätska, och nästan kritisk strömning. men det var nästan räknat med att bli lite trial and error...
dessutom var jag tvungen att göra en ingenjörsmässig uppskattning (gissa) på flödet då detta inte var känt.
Johnsson1992

Inlägg av Johnsson1992 »

det bara tryckfall i boken. Men jag hittade den här sidan som tur var http://www.omniprocess.se/produkter_falt_dp.htm
de negetiva gissade jag på att man var tvungen att använda större dimentioner för att få rätt flöde. :)
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

En stor fördel som jag ser är att själva difftryckmätaren inte behöver vara inkopplad hela tiden. Det är alltså enkelt att flytta en och samma difftryckmätare mellan flera olika strypflänsar. På nya ventilationsinstallationer har jag sett mätpunker vid vad som förefaller vara strypflänsar, men utan mätinstrument. Jag antar att dessa används för att mäta flödet och ställa in strypventiler för att få ett jämnt fördelat luftflöde över hela det ventilerade utrymmet.
Skriv svar