Inkoppling av kondensator till bilsteg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Inkoppling av kondensator till bilsteg?

Inlägg av robertr81 »

Hej,
Håller på med min boombox och har fått tag på en fet bilslutstegskondensator som kanske är
i överdimension :).. Hur som helst så blir jag lite osäker då jag på vissa ställen läst att man ska ladda upp kondensatorer med motstånd om den är urladdad osv?? När jag stänger av min boombox så kommer strömmen brytas till kondensatorn och det blir jobbigt om man ska behöva göra om denna uppladdningsprocedur varje gång man sätter på boomboxen. Jag fick ingen manual eller motstånd med då jag köpte den begagnad men kondensatorer av denna typ kanske har sånt inbyggt? Vill ju inte att det ska explodera eller liknande :) Helst bara ha den inkopplad enklast möjligast utan att behöva med massa meck varje gång man ska använda den.

Det är en kondensator som på bilden med voltmätare och en massa komponenter under "locket" upptill..
1F 20V Står det på den.

/Rob
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Inkoppling av kondensator till bilsteg?

Inlägg av Bonehead »

Jag kopplade bara in min parallellt med slutsteget och lät det sitta så. Den hålls ju uppladdad av bilens batteri.

Edit:
Läste lite noggrannare..
Du kan inte se till att kondensatorn alltid är inkopplad? Läckströmmen bör vara försumbar.

Edit2:
Anledningen till att du ska ladda upp med ett motstånd i serie om den är urladdad är att den annars kommer bete sig som en kortslutning då kondensatorn kan dra massvis med ström för att ladda upp sig.

Edit3...:
Beroende på hur länge den kommer vara avstängd så kanske kondensatorn inte hinner ladda ur sig så hemskt mycket? Prova!

Notis: Jag borde verkligen tänka och skriva klart innan jag trycker skicka... :lol:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Problemet är väl det att när strömmen bryts till kondensatorn kommer slutsteget att gå en liten stund till på kondingen, och då ladda ur den.

Går voltmetern koppla ur? I så fall kan du ju bryta strömmen efter kondingen istället, så laddas den inte ur.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Om det är någorlunda lika som på min så stängs voltmetern av om den inte får lågnivå signal, ungefär samma som vanligt slutsteg.
grottan

Inlägg av grottan »

Normalt sett (i alla fall när man själv höll på) så har man ju alltid permanent + till slutsteget och styr till/frånslag med remotesignalen. I en sådan koppling kan kondensatorn alltid vara inkopplad
Skriv svar