Hjälp med felsökning av funktionsgenerator Wavetek 132
- Klas-Kenny
Hjälp med felsökning av funktionsgenerator Wavetek 132
Köpte nyligen en begagnad Funktions/Brus-generator, och den beter sig lite märkligt.
När den stora ratten för frekvensjustering står på omkring 0.3 verkar allt fungera precis som det ska, men så fort jag ställer den högre eller lägre ligger av/på-tider inte längre i proportion med varandra.
Alltså, när den är ställd på att ge ut fyrkantsvåg så är den som den ska tex. 0,3s låg, 0,3s hög när frekvensväljaren står på 0,3.
Men vrider jag frekvensväljaren till 0,4 blir det plötsligt typ 0,2s låg och 0,25s hög, på 0,5 blir det typ 0,12s låg och 0,2s hög osv.
Samma sak på andra hållet.
(Observera, de tid-värdena är tagna ur luften, det är bara för att beskriva fenomenet)
När frekvensväljaren står på max är signalen hög närmare 100 % av tiden.
Hur stora skillanderna blir verkar variera beroende på vad för "mutliplier" som är inställd på "FREQ Hz" ratten.
Det är dessutom samma sak vid sinus och triangel, triangelvågen har en tendens att bli sågtand-formad och sinusen blir formad såhär: Men även de formerna är normala vid vissa frekvenser.
Kompletta scheman mm finns här: Har felsökt ett bra tag nu för att finna anledningen, men inte gjort några större fynd.
Någon som har några ljusa idéer kring vad som kan vara anledningen till detta?
När den stora ratten för frekvensjustering står på omkring 0.3 verkar allt fungera precis som det ska, men så fort jag ställer den högre eller lägre ligger av/på-tider inte längre i proportion med varandra.
Alltså, när den är ställd på att ge ut fyrkantsvåg så är den som den ska tex. 0,3s låg, 0,3s hög när frekvensväljaren står på 0,3.
Men vrider jag frekvensväljaren till 0,4 blir det plötsligt typ 0,2s låg och 0,25s hög, på 0,5 blir det typ 0,12s låg och 0,2s hög osv.
Samma sak på andra hållet.
(Observera, de tid-värdena är tagna ur luften, det är bara för att beskriva fenomenet)
När frekvensväljaren står på max är signalen hög närmare 100 % av tiden.
Hur stora skillanderna blir verkar variera beroende på vad för "mutliplier" som är inställd på "FREQ Hz" ratten.
Det är dessutom samma sak vid sinus och triangel, triangelvågen har en tendens att bli sågtand-formad och sinusen blir formad såhär: Men även de formerna är normala vid vissa frekvenser.
Kompletta scheman mm finns här: Har felsökt ett bra tag nu för att finna anledningen, men inte gjort några större fynd.
Någon som har några ljusa idéer kring vad som kan vara anledningen till detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Hjälp med felsökning av funktionsgenerator Wavetek 132
Jag har kommit så långt att jag ANTAR att problemet är någonstans omkring IC1 på Main Board, då fyrkantsvågen genereras redan där vid (I IC2, ett gäng dioder) och det är dit R1 (frekvensväljaren) går så de andra funktionerna borde genereras utifrån vad som kommer ur den.
IC1 är en gammal OP-amp, µA 709.
Där finns tyvärr inga Elyter i närheten så det verkar inte vara så "klassiskt" som en torkad eller svullen sådan.
Kan keramiska kondingar också bli dåliga på "gamle-dar"?
Någon som begriper hur fyrkantsvågen generas i detalj?
Det verkar inte allt för avancerat men jag är inte tillräckligt hemma på analog elektronik för att bli klok på det utifrån schemat, någon som vill göra mig visare?
Känns som att vetskapen om det skulle kunna hjälpa mig finna felkällan.
Märker nu att det verkar vara glapp någonstans, antingen i en lödning eller i någon komponent, då fysisk beröring av apparaten gör att den fungerar som den ska ibland.
Har inte lyckats identifiera någon specifik komponent som reagerar mer än någon annan på beröring dock.
IC1 är en gammal OP-amp, µA 709.
Där finns tyvärr inga Elyter i närheten så det verkar inte vara så "klassiskt" som en torkad eller svullen sådan.
Kan keramiska kondingar också bli dåliga på "gamle-dar"?
Någon som begriper hur fyrkantsvågen generas i detalj?
Det verkar inte allt för avancerat men jag är inte tillräckligt hemma på analog elektronik för att bli klok på det utifrån schemat, någon som vill göra mig visare?
Känns som att vetskapen om det skulle kunna hjälpa mig finna felkällan.
Märker nu att det verkar vara glapp någonstans, antingen i en lödning eller i någon komponent, då fysisk beröring av apparaten gör att den fungerar som den ska ibland.
Har inte lyckats identifiera någon specifik komponent som reagerar mer än någon annan på beröring dock.
Kan vara oxidering i någon omkopplare t.ex. för val av linjär eller olinjär kurvform.
- Klas-Kenny
Njae, tycker inte att det låter helt rimligt.
Så som jag förstått saken (Sen är det ju inga garantier för att det är korrekt
) genereras sinus, triangel och fyrkantsvåg ständigt, sen finns en omkopplare för att ställa vilken av dessa det är som går till förstärkaren och vidare till utgången.
Jag mäter dock med oscilloskopet tidigt i kretsen, alltså runt IC1 och IC2 på Main Board, och där kan man finna fyrkantsvågen, men redan där är den felaktig (Alltså inte 50/50 hög/låg).
Edit: och det är inte någon av omkopplarna som ger någon skillnad för att jag rickar fram och tillbaka på dem...
Bankar jag där emot i bordet, kan signalen bli som den ska i någon halvsekund ibland
Så som jag förstått saken (Sen är det ju inga garantier för att det är korrekt

Jag mäter dock med oscilloskopet tidigt i kretsen, alltså runt IC1 och IC2 på Main Board, och där kan man finna fyrkantsvågen, men redan där är den felaktig (Alltså inte 50/50 hög/låg).
Edit: och det är inte någon av omkopplarna som ger någon skillnad för att jag rickar fram och tillbaka på dem...
Bankar jag där emot i bordet, kan signalen bli som den ska i någon halvsekund ibland

Har du kollat efter kallödningar? Ibland kan en lödning se okej ut men ändå vara dålig...
- Klas-Kenny
peterH: Nej det har jag inte gjort, har velat undvika att skruva bort kretskorten så länge som möjligt
Får väl skruva loss det och ge alla lödningar en omgång med lödkolven.
Problemet skulle kanske kunna ha med vibrationer eller liknande att göra, då apparaten åkte motorcykel ca. 10 mil småväg när jag hämtade den.
Och ja, då är ju lödningar något som skulle kunna vara en orsak.

Får väl skruva loss det och ge alla lödningar en omgång med lödkolven.
Problemet skulle kanske kunna ha med vibrationer eller liknande att göra, då apparaten åkte motorcykel ca. 10 mil småväg när jag hämtade den.
Och ja, då är ju lödningar något som skulle kunna vara en orsak.
- Klas-Kenny
Okej, nu har den flippat ur ordentligt, fråga mig inte varför dock...
En värdelös film (Filmad med mobilen...) på vad den hittar på nu:
Observera att jag hela tiden vrider frekvensväljaren åt samma håll.
Edit: Mera glappande, ibland är den som på filmen, ibland är den som tidigare.
Jag har dock upptäckt några märkliga transienter vid ingången på IC1, med jämna mellanrum, ändras när jag vrider på frekvensväljaren samt både positiva och negativa...
En värdelös film (Filmad med mobilen...) på vad den hittar på nu:
Observera att jag hela tiden vrider frekvensväljaren åt samma håll.
Edit: Mera glappande, ibland är den som på filmen, ibland är den som tidigare.
Jag har dock upptäckt några märkliga transienter vid ingången på IC1, med jämna mellanrum, ändras när jag vrider på frekvensväljaren samt både positiva och negativa...
- Klas-Kenny
Inga fler som har några idéer?
Jag har i alla fall fått slut på dem...
Jag har i alla fall fått slut på dem...
-
Hej!
Du skrev tidigare att fyrkantsvågen är fel redan tidigare i kretsen. Är det så att det bara är fyrkantsvågen som är problemet eller gäller det alla signaler? Och har du mätt alla från början där de genereras?
Jag skulle också tro att det är glapp någonstans men att det är fler än bara det problemet,
Mvh
Du skrev tidigare att fyrkantsvågen är fel redan tidigare i kretsen. Är det så att det bara är fyrkantsvågen som är problemet eller gäller det alla signaler? Och har du mätt alla från början där de genereras?
Jag skulle också tro att det är glapp någonstans men att det är fler än bara det problemet,
Mvh
- Klas-Kenny
Jag har inte förstått schemat så pass ingående att jag lyckats tyda exakt var i kretsen de andra vågformerna genereras, så nej, jag har inte mätt de andra vågformerna där de genereras, men jag är ganska säker på att även de är lika konstiga där de genereras. I alla fall så är de där de kommer in till vågforms-omkopplaren (Innan slutsteg mm.) likadana som vid utgången, förutom att de har lägre spänning givetvis.
Jag har dock gjort ett annat fynd som jag skrev om tidigare, vid ingången på IC1 (µA701, op-amp) ser signalen väldigt konstig ut, bland annat transienter och när frekvensväljaren är i vissa lägen så även märkliga sinusliknande störningar (?). Någon som har en aning om vad dessa störningar skulle kunna komma ifrån?
Jag tycker att jag petat och vickat och tryckt på mer eller mindre varje komponent och dragit i varje kabel i hela apparaten, inte hittat någonstans som är mer känslig än andra. Eller jo, jag har tyckt att jag funnit vad det säkert är, men efter en stund har den jag petat på då slutat reagera, och istället har någon annan gjort det, så jag har säkert bara råkat sätta hela apparaten i gungning, eller böjt någon µm på kretskortet som gjort något då. Men visst verkar det som glapp, då det kom och gick tidigare. Nu har det dock fastnat helt på det superskumma jag länkade en film till, har inte fått den att sluta med det på länge.
Jag har dock gjort ett annat fynd som jag skrev om tidigare, vid ingången på IC1 (µA701, op-amp) ser signalen väldigt konstig ut, bland annat transienter och när frekvensväljaren är i vissa lägen så även märkliga sinusliknande störningar (?). Någon som har en aning om vad dessa störningar skulle kunna komma ifrån?
Jag tycker att jag petat och vickat och tryckt på mer eller mindre varje komponent och dragit i varje kabel i hela apparaten, inte hittat någonstans som är mer känslig än andra. Eller jo, jag har tyckt att jag funnit vad det säkert är, men efter en stund har den jag petat på då slutat reagera, och istället har någon annan gjort det, så jag har säkert bara råkat sätta hela apparaten i gungning, eller böjt någon µm på kretskortet som gjort något då. Men visst verkar det som glapp, då det kom och gick tidigare. Nu har det dock fastnat helt på det superskumma jag länkade en film till, har inte fått den att sluta med det på länge.
- Klas-Kenny
Har låtit den stå på hyllan ett bra tag men nu kollade jag på den igen men kommer inte fram till någonting nytt.
Ingen som har några idéer kring var felet kan ligga?
Ingen som har några idéer kring var felet kan ligga?
Om man läser funktionsbeskrivningen ser man att det alltså är en integrator som är kopplad till en hystereskomparator. Utgången från komparatorn är återkopplad till integratorn. Frekvensen bestäms av kapacitansen i integratorn (C14-C20 & C54) samt strömmen in till integratorn (via freq vernier ratten).
Det skulle vara intressant om du kunde mäta lite på TP1 (utgången från integratorn). Där ska det vara en symetrisk triangelvåg.
Jag förutsätter att du har kontrollerat +/-15V matningen.
Det skulle vara intressant om du kunde mäta lite på TP1 (utgången från integratorn). Där ska det vara en symetrisk triangelvåg.
Jag förutsätter att du har kontrollerat +/-15V matningen.
- Klas-Kenny
Hummm, nu börjar det gå utanför mina kunskapsområden
Integrator och hystereskomparator är två ord jag aldrig tidigare hört
I alla fall, kollade med skopet på TP1, där är en triangelvåg, som inte är ett smack symmetrisk, den följer samma tendenser som utgången (filmen en bit upp i tråden).
Japp, +-15v är OK (+-14,94V enligt min multimeter)
Edit: Hittade någonting intressant på sidan 21 i databladet, håller på att följa den där felsökningen nu.
Förresten, du menade väl TP7 och inte TP1?

Integrator och hystereskomparator är två ord jag aldrig tidigare hört

I alla fall, kollade med skopet på TP1, där är en triangelvåg, som inte är ett smack symmetrisk, den följer samma tendenser som utgången (filmen en bit upp i tråden).
Japp, +-15v är OK (+-14,94V enligt min multimeter)
Edit: Hittade någonting intressant på sidan 21 i databladet, håller på att följa den där felsökningen nu.
Förresten, du menade väl TP7 och inte TP1?
Det kanske var tp7 det var lite svårt att se.
Jaha, men hur såg signalen ut då? Bilder vore fint...
Sedan skulle du kunna mäta på sync out också...
Jaha, men hur såg signalen ut då? Bilder vore fint...
Sedan skulle du kunna mäta på sync out också...
- Klas-Kenny
Jahapp, plötsligt fungerar den felfritt, tack för det då.....
Glapp *någonstans* är det ju garanterat, men att hitta var är vad jag är ute efter just nu, för att kunna åtgärda det.
Och där var den tillbaka som tidigare
Bilder säger nog inte jättemycket, jag gjorde som tidigare och filmade när jag vrider Freq Vernier från botten till max.
Observera att jag endast vrider från botten till max, vrider aldrig tillbaka även om man skulle kunna tro det av resultatet.
Den övre vågen är en fyrkantsvåg som är på utgången, och den undre är triangelvågen på TP7.
Multimetern räknar frekvens, fast den syns otydligt pga. spegling från takbelysning.
Sync Out, menar du då den som heter "function Sync", en BNC på baksidan?
I så fall så följer den exakt samma mönster, jämför jag den med utgången inställd på fyrkant ser den exakt likadan ut (men inverterad).
Glapp *någonstans* är det ju garanterat, men att hitta var är vad jag är ute efter just nu, för att kunna åtgärda det.
Och där var den tillbaka som tidigare

Bilder säger nog inte jättemycket, jag gjorde som tidigare och filmade när jag vrider Freq Vernier från botten till max.
Observera att jag endast vrider från botten till max, vrider aldrig tillbaka även om man skulle kunna tro det av resultatet.
Den övre vågen är en fyrkantsvåg som är på utgången, och den undre är triangelvågen på TP7.
Multimetern räknar frekvens, fast den syns otydligt pga. spegling från takbelysning.
Sync Out, menar du då den som heter "function Sync", en BNC på baksidan?
I så fall så följer den exakt samma mönster, jämför jag den med utgången inställd på fyrkant ser den exakt likadan ut (men inverterad).