Ljudstyrd förstärkare
Ljudstyrd förstärkare
Klurar lite på att bygga en ljudstyrning till min förstärkare. Skulle vilja att den slår på automatiskt när den detekterar ljud på line-in och sedan automatiskt slår av några minuter efter att den detekterat ljud för sista gången. Vill ha en så billig och enkel lösning som möjligt med så få komponenter som möjligt och att kretsen drar ytterst lite ström standby.
Borde vara lugnt att fixa med några motstånd, transistorer och kondensatorer + ett relä men frågan är vad kretsen kommer dra standby.. Någon som har något förslag på en bra lösning?
Borde vara lugnt att fixa med några motstånd, transistorer och kondensatorer + ett relä men frågan är vad kretsen kommer dra standby.. Någon som har något förslag på en bra lösning?
Re: Ljudstyrd förstärkare
Vill gärna kunna använda den på batteridrivna system vid behov (tex i bilen etc) men just nu rör det sig om en nätdriven förstärkare. Gör inte så mycket om den drar lite mer i "på-läge" men i standby vore det bra om den drog mycket lite..
Om du har tillgång till nätspänning finns det ingen anledning att sträva efter låg strömförbrukning. Inte heller i bilen eftersom den kan stängas av med startnyckeln. Men du kanske vill att förstärkaren skall stängas av automatiskt ifall du somnar ifrån musiken vid ratten.
Men som vanligt måste man berätta vad som menas med låg strömförbrukning eftersom det är ett subjektivt begrepp. När du gjort det kanske du får massor av bra svar i din tråd.
Men som vanligt måste man berätta vad som menas med låg strömförbrukning eftersom det är ett subjektivt begrepp. När du gjort det kanske du får massor av bra svar i din tråd.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Tack, men borde det inte gå att få samma funktion med betydligt färre komponenter. Skulle gärna se en design med någon vanlig transistor, har ingen mosfet på lager nämligen... Kan detta fungera som bilden visar, gissar att det kanske distar lite i ljudet men det borde gå att lägga till några högohms motstånd och en konding på ingången..13th.Marine skrev:http://sound.westhost.com/project38.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Varför frågar du om detta? Bygg kretsen koppla in den och mät. Funkar det inte så kan du prova det andra förslaget du fick.
Sådanna där icke-svar kan vi vara utan här på elektronikforumet tycker jag.. Frågar ju för att någon som besitter djupare kunskap kanske kan se direkt om det inte skulle fungera så slipper man sitta och bygga något som ändå inte skulle fungera....labmaster skrev:Varför frågar du om detta? Bygg kretsen koppla in den och mät. Funkar det inte så kan du prova det andra förslaget du fick.
Det kommer inte att fungera alls. Där är väl både ett positivt och negativt svar, som dessutom är sant.
Det har gått 7 timmar sedan du lade in schemat tills dess att du kommenterade mitt inlägg ingen hade återkommit och berättat att den inte kommer att fungera. Det kan antingen bero på att ingen vill engagera sig i ditt projekt eller så finns det inget som talar för att det finns något problem med kretsen.
Om du inte vill löda ihop en konstruktion så kan du ladda hem LT Spice och simulera. Du kan då mäta spänning och ström plus att du kan studera hur kondensatorn C1 laddas då du kopplar in en signalkälla. Detta är mycket lärorikt och du kommer då att märka att kaskfrosk har rätt.
Ytterligare ett tips är att du försöker röna ut genom att läsa där du hämtade konstruktionen om den har används tidigare i den tillämpning där du vill använda den eller om den möjligen används i någon annan applikation. Nu har du fått ett svar så detta är ju kanske inte relevant längre men kan vara ett värdefullt tips om du kommer på fler idéer du vill försöka ge dig på och bygga.
Mitt förslag är att du använder den lösning som 13th.Marine gav dig där framgår det tydligt att den är avsedd att använda på det sätt du önskar.
Lycka till
Om du inte vill löda ihop en konstruktion så kan du ladda hem LT Spice och simulera. Du kan då mäta spänning och ström plus att du kan studera hur kondensatorn C1 laddas då du kopplar in en signalkälla. Detta är mycket lärorikt och du kommer då att märka att kaskfrosk har rätt.
Ytterligare ett tips är att du försöker röna ut genom att läsa där du hämtade konstruktionen om den har används tidigare i den tillämpning där du vill använda den eller om den möjligen används i någon annan applikation. Nu har du fått ett svar så detta är ju kanske inte relevant längre men kan vara ett värdefullt tips om du kommer på fler idéer du vill försöka ge dig på och bygga.
Mitt förslag är att du använder den lösning som 13th.Marine gav dig där framgår det tydligt att den är avsedd att använda på det sätt du önskar.
Lycka till
Var rätt många år sedan jag gick i gymnasie-elektronikutbilning så man hinner glömma en hel del. Tack kasfrosk, då vet jag det och slipper bygga nått som ändå inte skulle fungera helt i onödan. Dvs ett positivt svarkasfrosk skrev:Det kommer inte att fungera alls. Där är väl både ett positivt och negativt svar, som dessutom är sant.

Man kan lära sig av misstagen. Det kan ju vara positivt att bygga något som inte funkar...fast inte lika roligt.