Skydd mot ESD under arbete med små komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Skydd mot ESD under arbete med små komponenter

Inlägg av Glenn »

Ja ? jag som alltid pysslar med elektronik iförd fleecetröja, kattskinnsbyxor och lackskor ;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Historian säger:
I datoriseringens barndom användes den för ekonomisk bokföring, personalen (kvinnlig) var iklädd nylon (och andra konstmtrl. Nu bar det sig inte bättre än att systemen hängde sig och man tappade information och blev mera och mera efter.
För att komma ikapp tog man in studenter och si nu fungerade allt mycket bättre. Studenterna på flower power tiden bar jeans och t-skirt av bomull (som inte orsakar så mycken laddning).

Som skrivet tidigare i tråden så får man en bomullsrock när man kliver in i en elektronikmonterings fabrik.

I bankomaternas barndom hade man liknande problem. Philips hade kommit på vad som orsakade det hela och byggde en ESD generator (används än idag) och på en mässa visade hur tålig deras automat var. Efteråt fick de veta att personalen i angränsande montrar hade haft problem med system som hängde sig.

Protte
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Protte: :tumupp: , historia är alltid kul!

Jag tar och slänger in en fråga här istället för att starta en ny tråd. :)

Kondensatorer kan ju användas för kopplings funktioner och jag har noterat att elektrolytkondensatorer (tror det) vanligtvis används, men hur som helst så har de plus och minus poler men hur går det ihop när AC är inblandat? En polariserad kondensator måste väl ändå ta skada av AC?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp, så är det.

Protte
Skriv svar