Kolborstar till äldre borrmaskiner ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sorry

Kolborstar till äldre borrmaskiner ?

Inlägg av sorry »

Som skrivet så letar jag efter kolborstar till mina gamla Skil borrmaskiner .
Misstänker att det inte finns att köpa längre , så då är frågan finns det någonstans man kan hitta någotsånär lika och ev fila till i storlek ?
Användarvisningsbild
Danny

Re: Kolborstar till äldre borrmaskiner ?

Inlägg av Danny »

Elektroverkstan brukar ha ett brett sortiment
sorry

Inlägg av sorry »

Tack !

Skulle iof bli glad med en adress eller så .
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Google gav 2230 förslag, :humm: vilken kan det vara?
sorry

Inlägg av sorry »

Okej då

Ole dole doff .......
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fråga på någon välsorterad järnhandel (jag har för mig jag dök in på järnhandeln i Hudik, eller om det var swedol jag minns inte och bad dem ta hem det som stämmde närmast), har du kvar rester av det gamla kolen som mått? (om inte går det kanske att mäta) Senast på förra stället jag var var vi in på Tidermans, samt en lindningsverkstad som låg inne på flygfältet men som jag tyverr glömmt vad de hette (mötte en gammal polare där som jag inte sett på många herrans år)... Rätt säker på vi köpte rondellkol på Tidermanns med, dock kan vissa grejer ta någon dag att få hem om det är ovanligt och inte lagerhålles normalt.

Till "old charles" tror jag vi körde Makita eller något sådant, klippte bort fjädrarna och slipa till dem på en gammal handsten, återanvände några metallbleck (brukar gå med en del tålamod...) så var hon fit for fight igen.

De första serie SKILarna var gjorda i Holland och inget Kina skit så de är nog värda att kosta på nya kol, behöver nog byta snart själv på en stor handborr jag långlånat av farsgubben, så kan ju berätta vad som passade då.

Edit: Utanför Sundsvall http://www.verktygsproffs.se
De har eller kan ta hem i princip allt, är rätt säker på de har postorder med om du skickar ett mail eller slår en signal så hjälper de dig garranterat.
sorry

Inlägg av sorry »

Tack !

Jo borrmaskinerna är av den "äkta" typen made in Holland .

Och jag sitter ju så till att det är svårt att plocka lös kolen och åka in för att leta på tex Tidermans . Utan det är nätet eller möjligen e-post som gäller .

Ett tips till dig Mizzarrogh är Wiklunds Elmek. Verkstad utanför Bollnäs , vid Albert&Herbert . De brukar klara av det mesta .
Men kan ta lite tid ibland och inte över nätet .
Men är du i trakterna av Bollnäs så .
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar.

Har du ett skjutmått eller liknande behöver du ju inte åka in, har själv samma problematik ibland att det inte går att ta sig till någon butik.
Om du uppger modellbeteckning ihop med mått brukar det gå att få fram (om de är mån om att hjälpa kunderna). Kommer inte ihåg hur det är på SKIL maskinerna (men kan ta reda på det) men är rätt säker på det är en kopparhylsa och skruvfäste för ledaren. På tex Makita kolen behöver man klippa bort originalfjädern med tex en plåtsax (den är integrerad på dem) och spara originalfjädern (tappar man den brukar det dock gå att hitta någonting annat som passar, vanliga pennfjädrar är dock för hårda) samt klippa ledaren så långt det går, slipa ned, jag minns inte men har för mig ca 2mm och litet på bredden (långsidan och väldigt lite på framsidan, använde en gammal handvevad slipsten som hade stått i vatten och ändå behövde rivas om, den blir inte förstörd men täckt av grafit...). Återanvände anslutningar och en del av hylsan från originalet, men går att nödfixa med ett suddgummit eller liknande om det krisar akut... Körde flera veckor på resterna av originaklkolen till Manson rondellen med en bit kautchuk och en avbruten tändsticka bakom fjädrarna (fungerade förvånansvärt bra med tvärdör så klart när det ger upp, bara man inte får in restbitar i motorn)... :D
sorry

Inlägg av sorry »

Nu har jag plockat lös kolen i båda maskinerna .

Tycker det där var riktigt fina lösningar de hade på fastsättningen av kolen .
De ligger i plasthylsor som en liten enhet . kabeln är lös med ring i änden , så den fungerar även som bricka för att hålla fjädern . Kolet har ett kopparstift i bakänden och är sas löst i hållaren .

Då ska man hitta kol med kopparstift .

Mycket grafit damm , så det blir till att putsa av lite , är nog inte bästa kontakten heller .

Skjutmåttet blev tydligen stulet med mycket av verktygsutrustningen nu förra månaden . Så får mäta med linjal .
Det får duga så länge tills jag fått ordning här igen .
Skriv svar