12V Trigger på förstärkaren!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Claesson

12V Trigger på förstärkaren!

Inlägg av Claesson »

Hejsan!

Jo det är så här att jag har en förstärkare (Pioneer SC-LX71) och tre stycken slutsteg (Vincent SP-996) och jag skulle vilja starta slutstegen så fort förstärkaren sätts igång. Förstärkaren klarar att starta ett slutsteg men så fort jag kopplar på ett till så orkar den inte med de, får 12V TrigError på displayen. Tilläggas bör att stegen seriekopplas, finns alltså in Trig-In och en Trig-Ut.

Hur som helst så tänkte jag bygga något eget, ett mellanrelä och sedan en egen trafo som matar 12V till stegen. Ville bara kolla med er experter hur kraftig trafo man kan behöva till detta?

Jag undrar även om någon har koll på ifall 12V från förstärken ligger hög någon längre stund eller ifall det bara är en jättekort puls?

Med vänliga hälsningar

Claesson
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: 12V Trigger på förstärkaren!

Inlägg av Electricguy »

En 12V DC vägg adapter på kanske 500mA bör räcka. för det sitter antagligen bara ett relä i varje slutsteg som ska dras (och hålla draget hela tiden) för att starta slutsteget.
Claesson

Inlägg av Claesson »

Satt och testade lite med bara ett slutsteg inkopplat då fungerar det ju som sagt, och undrar om det inte är trigpuls från stärkaren. Slutsteget stängs nämligen inte av då jag stänger ner stärkaren. Ett relä som får självhållning förmodligen? Men då är det ju lite lustigt att 12V triggen från förstärkaren inte pallar dra tre relä?

Men ska íaf börja leta efter en trafo och lite andra komponenter! : )

EDIT: kabeln mellan förstärkaren är en vanlig 3.5monoplugg, ska man inte ha 0V med sig till slutstegen?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kan du mäta strömmen och spänningen? Då kan du se hur mycket det drar och hur mycket spänningen dippar när du får "error".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Claesson: 12V på toppen av monopluggen, 0V på resten av metallen.
Det kan visserligen vara tvärtom också. Men det upptäcker du när du mäter spänningen.
Claesson

Inlägg av Claesson »

Okej, jag skall mäta är rädd mitt instrument inte hinner med ifall det bara är trig dock, har bara ett digitalt. Kanske klarar med MIN/MAX funktion?!
unsolved

Inlägg av unsolved »

Jag skulle i första hand provat att lägga ett effektmotstånd i serie med utgången från stärkaren för att se om stegen triggar igång ändå.
EDIT: Det stänger inte av sig efter ett tag då? Kan vara en timerkrets som väntar ett tag efter det att triggen stängt av.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du inget schema på slutstegen, så slipper man spekulera.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tog rätt nyss bort en liknande funktion i mina hemmabyggen här. Insåg att ett master-slave styrt grenuttag skötte det hela bättre. Men inte lika kul förvisso :)
Skriv svar