Pulsa spänning till lysdioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Pulsa spänning till lysdioder

Inlägg av MNorrgren »

Detta här med att mata lysdioder med en 5 ggr så hög spänning som de tål genom att pulsa spänningen...

är det nån som kan förklara hur det fungerar, vad som gör att det går... ???

har inte riktigt förstått det o jag vill bygga just det..., jag vet hur jag ska göra, det är inte det..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tänker du på PWM? Isåfall fungerar det så att om man pulsar ut en 10V spänning så att halva tiden är det 10V och andra tiden är det 0V kommer spänningen att "uppfattas" som 5V. Sen kan man få lägre eller högre medelspänning om man skickar tätare eller glesare pulser. Vet inte om det var det du tänkte på men...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

5ggr så hög spänning har jag aldrig hört talas om, 5ggr så hög ström kanske.

Det är inte så konstigt egentligen, om pulserna är korta blir lysdioden precis lika varm av 50mA 20% av tiden som av 10mA 100% av tiden, genomsnittet är ju detsamma.

Lite förenklat, för det är ju effekten som räknas och även spänningen ökar om man ökar strömmen så mycket. Och det finns förstås faktorer som begränsar strömmen även för korta pulser.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, såhär är det:
Man kan pulsa en LED med dens toppström. I databladet (som man ALLTID konsulterar när man kommer nära gränserna) finns det en uppgift på max. If samt max pulstid för den ström och även max W. Dessa 3 faktorer får inte överskridas, i annat fall börjar man om med ny LED (gamla = *POOF*).

Vid att pulsa en LED med 100mA i 10% av tiden får den alltså i snitt 10mA. Om man då jämnför med samma LED (likvärd) som mats med 10mA fast DC kommer den pulsade LED att verka dubbel så stark pga ögats "fel o brister".

Detta är alltså grundidéen, man kan alltså i teorin (och praktiken) spara lite ström vid att pulsa LED med en totalt sett lägre ström och ändå lura ögat till att tro att det kommer lika mycket ljus.

Man kan å andra sidan också lura ögat att tro att här var det en sjujävla LED med muskler som heter duga....

Sen ett förtydligande: då en LED är starkt olinjär är det STRÖMMEN som gäller, en LED har inte x mA genom sig vid y V, den har y V över sig vid x mA genom sig, i teorin en parantes men i praktiken en STOR skillnad.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

låter som det skulle vara kul att prova... någon som har bra ritning??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är det något fel med en 555? Det står väldigt mycket i databladet om pulskvoter osv.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

jaja.. jag bara funderade om någon hade provat.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Lundsten

Inlägg av Lundsten »

tackar !! :D
Skriv svar