Slå SSDP på WIKI.
Inget man med lätthet inmplementerar i en MCU stack.
Har faktiskt aldrig sett en sådan tillämpning, men undrens tid är ju inte förbi.
Någon skall ju dessutom vara först

Får kanske lägga till kanskemen nu förstår jag.
Hmm skulle det betyda att jag måste koda en "netBios-applikation" som kontinuerligt snurrar i PIC'en eller skickar jag "bara" info till en netBios applikation som redan finns på "alla" windows-burkar? Mer att läsa....Ett av de mest praktiska användningsområdena av NetBIOS för den typiska hemanvändaren är möjligheten att kontakta värdnamn över det lokala nätverket, vilket möjliggör för exempelvis 'ping garagedator' (i stället för exempelvis 'ping 192.168.0.10') att fungera utan vidare konfiguration på någon av värddatorerna.
Jo din router kör en cashande "DNS-Server" eller vad man nu skall kalla det och DHCP server , troligen ipmasq, vilket rätt konfigurerat kan fungera som DHCP-server och DNS-server med inbyggd DDNS för mycket små lokala nätverk, därför kan du nå "bubba-servern" via dess värd-namn.H.O skrev:ThomasL,
Ha, där fick jag lite att bita i
Men allvarligt, det finns ju redan något på mitt nätverk som har koll på namnet på min lilla bubba-server (fast jag har v1). Den var som sagt bara att plugga i, starta upp och browsa till http://bubba Jag har inte installerat eller konfigurerat nånting, inte angett några IP-adresser eller lösenord eller nått annat manuellt. Och jag har bytt router en gång men det var återigne bara att stoppa i sladden, inget editerande, ingen "handpåläggning". Och mig veterligen kör inte DEN någon DNS server - men där kan jag ha fel.
Nej det är inte samma sak, Windows använder smb mfl protokoll för att få reda på datorerna i nätet (neighbourhood discovery), dvs det du ser i utforskaren under "nätverk"Icecap,
Jag är inte säker på att söka efter ett datornamn via utforskaren är samma sak som att via web-läsaren browsa till en web-server via namn istället för IP-adress?
Detta sker genom DHCP-Discovery, där man kan sätta en option-flagga och inkludera värdnamnet, det är det enda sättet att få värdnamnet automatiskt uppdaterat vi DHCP och DDNSlabmaster,
Rikitigt, W5100 innehåller TCP/IP stack med 4 sockets som var och stödjer kommuikation över TCP, UDP, ICMP, IPv4, ARP, IGMP, PPPoE (taget från databladet).Det gör den inte men det är exakt det jag vill åstadkomma. För närvarande svarar den på ping och jag kan browsa till den genom dess IP-nummer varpå den serverar mig den lilla web-sidan jag lagrat i PIC'en.En sak till, det kan vara så att W5100 annonserar sitt namn och IP-adress till routern där det går en DNS-server genom att den broadcastar ut detta på en specifik port som jag inte minns numret på just nu. Då behöver du inte göra något mera än att skriva namnet i webläsaren på den dator du använder.
DHCP är en nödvändighet för att få det automatiskt uppdaterat.
sodjan,
Japp, bubba-servern får sin IP-adress via DHCP så SÅ kan det mycket väl vara.