hur noga med USB-trace?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
labmaster

Re: hur noga med USB-trace?

Inlägg av labmaster »

Jesse, kan du berätta vilken frekvensområde signalerna arbetar inom?

Teorin bakom detta som din figur beskriver finns att finna här http://www.ece.utah.edu/~ece3300/

Edit: Det går att använda RFSim99 men Smith Diagram är också ett bra verktyg
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ingen aning. Det är ju USB 2.0 så det går väl att ta reda på. Fast jag håller på med ett jobb just nu, så jag hinner inte kolla upp det.

Den där länken verkade ju innehålla en massa saker. Skulle behövas en separat kväll för det, ... vet inte ens var jag ska börja. :o
bearing

Inlägg av bearing »

Det som Micke säger stämmer ju, 12 Mbit differentiell seriell överföring, är det.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Skall du få ut något av teorin bör du börja på nummer ett (#1). Har du inte matematiken med komplexa tal med dig får du börja där.

Avsnittet "Transmission Lines" är speciellt intressant men också kapitlen som behandlar "Input Impedance" och "Standing Wave". Sist men inte minst "Impedance Matching". Men rekommendationen är att följa föreläsningarna från # 1.

Lycka till!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, om man ska läsa till radioingenjör.... men om jag bara vill veta om det duger som jag gjort?
Hur gör alla andra som caddar sådana här USB-grejer? Superexakt efter avancerade beräkningar eller på en höft? Nånstans måste man ju lägga ribban. Och jag antar att efter några månaders matematikstudier så vet jag ändå inte, för det är den praktiska erfarenheten som räknas. Så här kan man göra, men inte så... t.ex. i de appnötter jag länkat till ovan står det "anslut inte motståndet så här om du inte måste." Hmmm? Så om jag måste ansluta ett motstånd till banan 7 mm bort så är det alltså OK? :humm:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du följer föreläsningarna från start så skall du upptäcka att det inte bara är radioingenjörer som behöver kunskaper om transmissionsledningar.

I din tillämpning handlar det väl inte om high speed USB och då är det inte så kritiskt eftersom en liten stub inte påverkar så mycket.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

jesse: Ribban ligger lite vad man behöver göra, för labbgrejor så brukar usb funka fast det är dåligt caddat.
Ska du certifiera kortet mot USB.org spec:s så måste du du längdmatcha och impedansampassa, vilket ett bra cadprogram bör kunna hjälpa en med.

För få en bra impedansampassning så måste man speca pcb:et bra eller veta vad en tillverkare kör för något.
T.ex. så måste man speca vad prepreg för ett 4-lagers kort ska ligga. Prepreg har sämmre spec för tjockleken än core.
(prepreg är ej värmehärdad fiberglas epoxy, core är värmehärdad fiberglas epoxy, edit: för de som vill vet mer så finns denna pdf http://www.ul.ie/~rinne/ee6471/ee6471%20wk11.pdf)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Full speed USB är 12Mbit behöver man inte bry sig mycket. USB är för övrigt inte ens impedansanpassat. Jag vet dock inte hur det är med Hi-Speed USB.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tack för svaren. Nu hänger jag med. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jesse hittade denna, kan vara intressant