Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adress.
Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adress.
Hej,
Jag har en W5100 ethernet-controler ansluten till en PIC18F25K20. Den agerar för tillfället som en server och lyssnar till det IP-nummer som jag tilldelar den samt presenterar en (mycket enkel) websida som ligger lagrad i PICen. Min fråga är vilken "mekanism" som används för att få den att, utöver sin IP-adress, även lyssna till ett namn.
Jag har en Bubba-server från Excito, den har ett web-gränssnitt som jag kommer åt genom att "browsa" till dess IP-adress alternativt till http://bubba. Hur presenterar den sig som bubba på nätverket?
Det är möjligt att detta inte går att göra med W5100 men innan jag förstår "mekanismen" bakom hur det går till kan jag inte reda ut hurvida det går.
Tips, länkar etc mottages tacksamt!
/Henrik.
Jag har en W5100 ethernet-controler ansluten till en PIC18F25K20. Den agerar för tillfället som en server och lyssnar till det IP-nummer som jag tilldelar den samt presenterar en (mycket enkel) websida som ligger lagrad i PICen. Min fråga är vilken "mekanism" som används för att få den att, utöver sin IP-adress, även lyssna till ett namn.
Jag har en Bubba-server från Excito, den har ett web-gränssnitt som jag kommer åt genom att "browsa" till dess IP-adress alternativt till http://bubba. Hur presenterar den sig som bubba på nätverket?
Det är möjligt att detta inte går att göra med W5100 men innan jag förstår "mekanismen" bakom hur det går till kan jag inte reda ut hurvida det går.
Tips, länkar etc mottages tacksamt!
/Henrik.
Re: Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adres
Vad du behöver är en DNS-länkning alltså. Ska du kunde gå dit "utifrån" ditt LAN kan du väl använda FreeDNS eller liknande...
Ahh, DNS är det, tackar för det. Då gäller det bara att se om det går att få W5100 att "prata med" en DNS server.
Jag gissar att det är min router som agerar DNS-server på det lokala nätverket. (Omöjligt för nån annan att med säkerhet svara på men det är väl det vanliga i ett "standard hem-nätverk"?).
Tack!
/Henrik.
Jag gissar att det är min router som agerar DNS-server på det lokala nätverket. (Omöjligt för nån annan att med säkerhet svara på men det är väl det vanliga i ett "standard hem-nätverk"?).
Tack!
/Henrik.
> ...även lyssna till ett namn.
Det kan den inte. Den kan aldrig lyssna efter annan än sin IP-adress.
> Tips, länkar etc mottages tacksamt!
http://sv.wikipedia.org/wiki/DNS
http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
> Jag gissar att det är min router som agerar DNS-server på det lokala nätverket.
Sannolikt ja.
Kolla med "ipconfig /all" från en CMD prompt. Leta efter "DNS-server".
Det kan den inte. Den kan aldrig lyssna efter annan än sin IP-adress.
> Tips, länkar etc mottages tacksamt!
http://sv.wikipedia.org/wiki/DNS
http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
> Jag gissar att det är min router som agerar DNS-server på det lokala nätverket.
Sannolikt ja.
Kolla med "ipconfig /all" från en CMD prompt. Leta efter "DNS-server".
Titta på hur nätverket är konfigurerar, IP, DNS osv.
En enklare variant är att editera HOST-filen på din klientdator och lägga till hostnamn och IP-adress.
I Windows ligger den i \$Windir\System32\drivers\etc
I linux /etc
En enklare variant är att editera HOST-filen på din klientdator och lägga till hostnamn och IP-adress.
I Windows ligger den i \$Windir\System32\drivers\etc
I linux /etc
Kan vara "NBNS" också eftersom enheter inte har något inflytande över vilket DNS namn dom får.
Om man har en DHCP server som meddelar sina utdelade IP till DNS kommer enheterna sannolikt få det hostname de anger i DHCP req.
DNS:en dikterar namnen. Men givetvis kan man skapa funktioner så att DNS tabellen ändras.
OK grabbar, låt oss för stunden säga att jag inte har någon anslutning till internet över huvud taget, jag har bara ett lite LAN. ipconfig /all visar mycket riktigt att det är min router som agerar DNS server på mitt lilla nätverk. Nätverket innehåller 4 apparater, en router, en PC (namn: Office), en server (namn: bubba) och min PIC/W5100 enhet.
Det jag måste göra nu är att läsa mig till vad jag ska skicka till (och ta emot från) DNS-servern (routern) för att "registrera" min enhets namn. Jag är alltså inte ute efter att "slå upp" IP-adressen till en befintlig enhet utan tala om för DNS-servern att "min enhet", för närvarande med IP-adress 192.168.1.50, heter W5100 så att andra enheter på nätverket kan nå den via det namnet istället för dess IP-adress.
Routern agerar även DHCP server i det här fallet, dock använder inte min enhet DHCP utan har sin IP-adress "fast".
Frågan är som sagt hur jag talar för DNS-servern vad min enhet heter så den kan "knyta ihop" namnet med IP-adressen. Detta hela skall alltså hanteras av min PIC/W5100, inte från en PC. Vad jag förstått så är det UDP på port 53 som gäller men resten verkar lite mer komplicerat än jag hoppades....fortsätter läsa....
Det jag måste göra nu är att läsa mig till vad jag ska skicka till (och ta emot från) DNS-servern (routern) för att "registrera" min enhets namn. Jag är alltså inte ute efter att "slå upp" IP-adressen till en befintlig enhet utan tala om för DNS-servern att "min enhet", för närvarande med IP-adress 192.168.1.50, heter W5100 så att andra enheter på nätverket kan nå den via det namnet istället för dess IP-adress.
Routern agerar även DHCP server i det här fallet, dock använder inte min enhet DHCP utan har sin IP-adress "fast".
Frågan är som sagt hur jag talar för DNS-servern vad min enhet heter så den kan "knyta ihop" namnet med IP-adressen. Detta hela skall alltså hanteras av min PIC/W5100, inte från en PC. Vad jag förstått så är det UDP på port 53 som gäller men resten verkar lite mer komplicerat än jag hoppades....fortsätter läsa....
men måste inte använda dns, man kan översätta namn till ipnummer i lmhosts filen på pc.
om inte...
vad är det för router?
namn till ipnummer anges ofta manuellt i en textfil på dns servern.
om inte...
vad är det för router?
namn till ipnummer anges ofta manuellt i en textfil på dns servern.
Förvisso, normalt konfigureras en DNS-server manuellt, men för att dynamisk IP skall kunna fungera, så finns det ett DDNS protokoll.
Enklast i hemmanätet är dock, som jag skrev tidigare att editera HOST-filen (inte lmhost).
Enklast i hemmanätet är dock, som jag skrev tidigare att editera HOST-filen (inte lmhost).
Allt du behöver veta står i RFC 2136 (http://www.ietf.org/rfc/rfc2136.txt). Värt att notera är att du i Windows server normalt sett inte tillåter dynamiska uppdateringar förutom om det är en utrustning som authenticerar sig mot domänkontrollanterna (detta för att undvika DoS genom överskrivning av records i DNS).
Jag hade lagt in i hosts-filen bara. Känns otroligt avancerat att implentera någon mDNS eller NetBIOS i en mikroprocessor.