3-fas motor på 230V (1-fas)
3-fas motor på 230V (1-fas)
Det borde gå, möjligen ryckigt. Men hur koppla? Trodde jag visste och provade med en lämplig konding men icke sa nicke. I vissa lägen så brummade den bara. Rätt gammal motor. Tänkte få ingång den istället för att byta ut den då det skulle bli rätt så omständigt.
Re: 3-fas motor på 230V (1-fas)
Bild bifogad. På de svarta skrivarna var faserna anslutna. Den kabeln som sitter där nu, det är något som jag pillat dit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om jag inte är ute och cyklar ska det isåfall vara 30 uF kondensator, fas och nolla till ett varsitt bleck och kondensator till det tredje blecket och fas eller nolla.
Dubbelkolla helst
, tar inte ansvar för vad jag säger 
Dubbelkolla helst
För att köra motorn på 230V så skall den D-kopplas (den är Y-kopplad på bilden).
O O O
I I I
O O O
| | |
| +--||-+
| | C
| |
F 0
Hoppas bilden förklarar
Kondensatorn skall vara på ca 80 uF/kW och det borde väl bli ca 30 uF i ditt fall.
Vidare så skall kondensatorn tåla AC-spänningen.
EDIT: Bilden blev kass! Får fota om det ej är begripligt.
O O O
I I I
O O O
| | |
| +--||-+
| | C
| |
F 0
Hoppas bilden förklarar
Kondensatorn skall vara på ca 80 uF/kW och det borde väl bli ca 30 uF i ditt fall.
Vidare så skall kondensatorn tåla AC-spänningen.
EDIT: Bilden blev kass! Får fota om det ej är begripligt.
Rätt konding hade jag iafl
Men bilden du ritade fattar jag inte riktigt, kanske förstår imorgon när jag är piggare 
Haha, förstår det!
Här kommer en handritad bild - överst själva inkopplingen och nedanför principen.
Här kommer en handritad bild - överst själva inkopplingen och nedanför principen.
Nu fattar jag bokstavs-bilden också
Tack för hjälpen grabbar! Och jerjo2 för att du tog dig tid att rita bilden!
Ska testa imorgon, skriver jag inte så vet ni hur det har gått 
Gott att höra! Du får gärna meddela resultat hur det än går.
En sak till: för att byta rotationsriktning på motorn så byter du inkopplingsplats för kondensatorn, alltså mellan "tomma" skruven och fas (istället för mellan "tomma" skruven och nolla).
En sak till: för att byta rotationsriktning på motorn så byter du inkopplingsplats för kondensatorn, alltså mellan "tomma" skruven och fas (istället för mellan "tomma" skruven och nolla).
- Electricguy
jo den där kopplingen funkar. men den är inte optimal då kondingen bara ger 90 grader fasförskjutning. Så startmomemntet blir väldigt lågt. men när den väl kommer upp i fart så funkar det fint! 
Fungerade inte. Men jag la märke till att märkningen på anslutningarna är skiftade. Att lägga blecken snett går inte då de är för korta så det testade jag inte med. Frågar istället 
lindingarna är kopplade diagonalt för att du skall kunna ha vertikala eller horsiontella bleck.
tänk på att det är lindningsändar som kopplas in och för D-koppling så kopplas ju A1 med B2, B1 med C2, C1 med A2 tex.
kolla med Ohmmeter att du har kontakt med alla lindningar.
om motorn bara brummar, prova att veva runt axeln för hand och se om den varvar upp (vilket de brukar göra även med bara en fas)
helt säker på att du använder kondingar med rätt värde? - motorpappkonding på 30 µF brukar vara ganska stor fysiskt
tänk på att det är lindningsändar som kopplas in och för D-koppling så kopplas ju A1 med B2, B1 med C2, C1 med A2 tex.
kolla med Ohmmeter att du har kontakt med alla lindningar.
om motorn bara brummar, prova att veva runt axeln för hand och se om den varvar upp (vilket de brukar göra även med bara en fas)
helt säker på att du använder kondingar med rätt värde? - motorpappkonding på 30 µF brukar vara ganska stor fysiskt
Den brummade bara och provade att veva igång den men gick inte. Hade en vanlig AC konding som klara 275V. Sådan som du nämner har jag inte hemma.
Skitmotor!! Kondensatormetoden har alltid funkat för mej. Vad driver motorn och hur tungt går det ? Kan va så att det den driver går såpass tungt att det krävs äkta 3fas, eller att motorn e i minsta och klenaste laget.
Jag har dålig syn, men sitter det verkligen någon kabel ansluten på "A"?