Enkelt källarlarm med GSM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
compfreak

Enkelt källarlarm med GSM

Inlägg av compfreak »

Hej!

Är inte jätteinsatt i elektronik men är inte helt grön heller. Min tanke med larmet är att jag blir uppringd så fort mitt förråd öppnas.
Har en mobil som jag fixerat två kablar till nummerknappen 2 som ringer upp min mobil när kablarna sluts. (ref. http://hemmet.ifokus.se/articles/4d717b ... re-for-gsm)

"Avlarmning" för att få det enkelt kommer ske med en nyckelströmbrytare som försänks in i förrådsdörren och bryter kretsen helt enkelt. Och avkänningen att dörren öppnas tänkte jag mig en magnetkontakt som sluter kretsen när dörren öppnas.

Nu till mina totalt dumma frågor :D

Borde det gå att bara dra kretsen från knappsatsen på mobilen genom magnetkontaken, brytaren och tillbaka utan problem?
Har aldrig plockat med magnetkontakter tidigare, men kräver dom ström för att fungera? (Kjell & co magnetkontakt

Förstår ni tanken? Jag ska kunna öppna min källardörr genom att med nyckel ställa om brytaren så kresten aldrig blir sluten när magnetkontakten sluter och mobilen ringer inte upp mig. Men kommer kofot som inte har nyckel till brytaren och förhoppningsvis bara bryter upp låsen och öppnar dörren så sluts kretsen och mobilen ringer upp mig.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Enkelt källarlarm med GSM

Inlägg av SM7CZR »

Magnetkontakten kräver ingen drivspänning. Den kortsluter, alternativt gör avbrott beroende på vilket du väljer.(NC eller NO funktion).
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Kul idé, men du skall nog vända på logiken. Kretsen bör brytas av kofoten. Det ger ett säkrare larm än att den skall slutas, dessutom fungera magnetkontakterna på det sättet.

Det bör väl bara vara ett dutt på din larmtangent, du får lägga in en timerkrets som "trycker och släpper" tangenten.

Har du oljud också vid din källare. Om det är långt dit kan det vara bra att det stängs av efter en stund.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Magnetkontakten är som sagt bara en "vanlig strömbrytare" men där det är en magnet som "håller knappen intryckt".

Hoppas du har en bra strömkälla till din mobiltelefon.

Lycka till och läs på lite om nödvärnsexcess samt träna på vad du ska säga till polisen efteråt så att det blir rätt, nyckelordet är "blint raseri" och att "du omöjligen kunde behärska dig".
Skriv svar