Piezo - var köper man sånna?
Piezo - var köper man sånna?
Hej, jag behöver ett gäng piezo-mickar, men jag vet inte riktigt var jag ska leta...
Tips?
Tips?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Piezo - var köper man sånna
Ok, elfa. Tack!
Lite förtydligande
Jag ska använda dem i ett platt reverb jag bygger. Några tips om vilken piezo jag ska använda, frekvensområde etc. (Jag tänkte limma fast dem på plattan.)
Lite förtydligande
Jag ska använda dem i ett platt reverb jag bygger. Några tips om vilken piezo jag ska använda, frekvensområde etc. (Jag tänkte limma fast dem på plattan.)
Platt reverb? Är det ett plåteko du bygger??
Enklast är väl att köpa färdiga kontaktmicar för kontrabas eller liknande? Du kommer nog ändå att vara tvungen att bygga filter för att få till en vettig frekvensgång.
Enklast är väl att köpa färdiga kontaktmicar för kontrabas eller liknande? Du kommer nog ändå att vara tvungen att bygga filter för att få till en vettig frekvensgång.
Mer information..? Läs om plate-reveb här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reverb
Unsolved - Varför bör jag ta bas piezos? Filtrering blir nog en senare fråga. Något att pilla med när jag vet hur det låter.
Unsolved - Varför bör jag ta bas piezos? Filtrering blir nog en senare fråga. Något att pilla med när jag vet hur det låter.
tänkte bara att de är enkla, klara att peta dit. Kan lika gärna vara en för akustisk gitarr/piano/vevlira 
Allt är ju redan klart med fästyta och lim.
Plåteko har jag börjat bygga en gång i tiden, har en 2x1 meter 0,5 mm plåt upphängd i en ram, och en hel trave dokumentation till EMT140 i en pärm... Vill minnas att just filtret var tvunget att vara ganska rejält (läs mycket höjning av övre register)
Har en massa beräkningar och annat i den där pärmen någonstans i källaren.
Det hela började med att jag tänkte knäcka min elektroniklärare då vi skulle göra ett litet eget projekt
Slängde sedan ihop någon förstärkarhistoria för att få godkänt i kursen.......
Jag har även satt in ett EMT240 med originalfjärr åt bekanta som har en studio, det är en lite smidigare historia, väger inte mer än 60-70 kilo
Ska fortsätta bygga det när jag har plats och tid....
Allt är ju redan klart med fästyta och lim.
Plåteko har jag börjat bygga en gång i tiden, har en 2x1 meter 0,5 mm plåt upphängd i en ram, och en hel trave dokumentation till EMT140 i en pärm... Vill minnas att just filtret var tvunget att vara ganska rejält (läs mycket höjning av övre register)
Har en massa beräkningar och annat i den där pärmen någonstans i källaren.
Det hela började med att jag tänkte knäcka min elektroniklärare då vi skulle göra ett litet eget projekt
Jag har även satt in ett EMT240 med originalfjärr åt bekanta som har en studio, det är en lite smidigare historia, väger inte mer än 60-70 kilo
Ska fortsätta bygga det när jag har plats och tid....
Re: Piezo - var köper man sånna?
Unsolved - Vad jag förstår är det tjockleken på plåten som har störts inverkan på frekvensåtergivning, sen hur spänd plåten är.
alla delar spelar roll för hur det låter, storlek, tjocklek, spänning, material. Hur långt har du kommit, har du kikat på några originalkonstruktioner? Hur stort skall det bli?
Vet inte riktigt om det här är vad du söker, men kolla i surpluskatalogen från belganet.
http://www.bde.se/skat09_1.pdf
Art.nr BS060 8:-/st
Står att det är en dynamisk mikrofon men jag kan nästan svära på att dom skrivit fel och det där egentligen är en piezomikrofon.
Fick en sån där med som portoutfyllnad sist jag beställde där.
http://www.bde.se/skat09_1.pdf
Art.nr BS060 8:-/st
Står att det är en dynamisk mikrofon men jag kan nästan svära på att dom skrivit fel och det där egentligen är en piezomikrofon.
Fick en sån där med som portoutfyllnad sist jag beställde där.
Alfakrull - Jag mejlade och frågade om de har några piezo-mickar.
Status - Jag har ram och lite annat jox. Nu är det piezo och plåt som gäller.
Förresten, är det sant att regeringen tänker införa skottpengar på webbplatser som den du länkade till..?
Status - Jag har ram och lite annat jox. Nu är det piezo och plåt som gäller.
Förresten, är det sant att regeringen tänker införa skottpengar på webbplatser som den du länkade till..?