Altera USB-Blaster under Win7
Altera USB-Blaster under Win7
Är det någon som fått igång en USB-Blaster från Altera i Quartus II under Windows 7? Har testat både 32- och 64-bitars. Har efter tips hackat bort drivarsigneringen, men det verkar inte ha någon betydelse och Blastern listas korrekt i enhetshanteraren. Programmeraren i Quartus vägrar dock hitta hårdvaran. Har testat både med den inbyggda i web-packet och standalone.
Re: Altera USB-Blaster under Win7
Jag tror det körs under W7 på jobbet, kan försöka fråga windowsansvarige nu i veckan om du vill.
Jag kör windows 7 64bit, och har både ett DE-2 kort samt en JTAG programmerare (USB blaster). Båda fungerar utmärkt. Tror jag knappt behövde göra något
. Antar du kikat på drivers på terasics hemsida?
Märkligt. Hittar inga drivare på terasics hemsida. Man verkar bara komma till Altera via en länk där. Det konstiga är ju att den hittas av Windows och installerar drivare och allt, men Quartus vägrar se att den finns.
Har som sagt testat på två olika system, ett med 64-bitars ett med 32-bitars windows 7, samma sak på bägge.
Har som sagt testat på två olika system, ett med 64-bitars ett med 32-bitars windows 7, samma sak på bägge.
-
Sikmeister
Jag har också kört den under Windows 7 32-bit utan några större problem. Ibland verkar programmerarapplikationen glömma bort att man har den så att man måste gå in i någon ruta och välja den igen.
Ett annat alternativ är att använda verktygen som följer med Nios-miljön om du har installerat den. Jag kommer inte ihåg på rak arm vad de heter eller hur man använder dem, men jag vet i alla fall att de hittar Blastern utan att man behöver ange det speciellt.
Ett annat alternativ är att använda verktygen som följer med Nios-miljön om du har installerat den. Jag kommer inte ihåg på rak arm vad de heter eller hur man använder dem, men jag vet i alla fall att de hittar Blastern utan att man behöver ange det speciellt.
Det verkade inte ha med drivaren att göra alls, eller programmeringsapplikationen. Installerade standalone-programmeraren för Quartus 10 och då kom det igång även i Quartus 11. Misstänker att det hade med JTAG-servern att göra som inte kickade igång korrekt vid första installationen.