Bygga åsk-skydd själv, -med varistorer!
Bygga åsk-skydd själv, -med varistorer!
Hej alla som vet (andra också)!
Jag har fått veta priser på åsk- / överspännings-skydd.
Den här typen: http://www.garo.se/produkter/nnormkompo ... skydd.html
...med nummer 52 705 02 kostar nästan 3000 kr. styck.
Om man bygger sådana / liknande saker själv med varistorer, typ de som finns att välja bland på den här sidans undersidor:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... varistorer
1.hur ska de kopplas?
-måste väl bli mellan faserna och jord?
...eller mellan fas och fas också?
2.vilken spänning ska jag välja?
-a, för de mellan fas och jord?
-b, OM de också ska vara med: -för de mellan faserna?
3.hur vet jag att det är dags att byta den / de som "gjort sitt" och inte längre skyddar?
4.Eftersom att det finns 2 typer: varistor och SMD-varistor:
-vad är det för skillnad på dessa varianter?
-vilken bör / ska väljas?
5.vilka passar bra att skydda telefon och modem med (spännings-värde alltså)?
-hur ska de kopplas? -mellan jord och tele-tråd?
-både mellan jord och tele-tråd + mellan tele-trådarna?
Tacksam för svar!
Jag har fått veta priser på åsk- / överspännings-skydd.
Den här typen: http://www.garo.se/produkter/nnormkompo ... skydd.html
...med nummer 52 705 02 kostar nästan 3000 kr. styck.
Om man bygger sådana / liknande saker själv med varistorer, typ de som finns att välja bland på den här sidans undersidor:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... varistorer
1.hur ska de kopplas?
-måste väl bli mellan faserna och jord?
...eller mellan fas och fas också?
2.vilken spänning ska jag välja?
-a, för de mellan fas och jord?
-b, OM de också ska vara med: -för de mellan faserna?
3.hur vet jag att det är dags att byta den / de som "gjort sitt" och inte längre skyddar?
4.Eftersom att det finns 2 typer: varistor och SMD-varistor:
-vad är det för skillnad på dessa varianter?
-vilken bör / ska väljas?
5.vilka passar bra att skydda telefon och modem med (spännings-värde alltså)?
-hur ska de kopplas? -mellan jord och tele-tråd?
-både mellan jord och tele-tråd + mellan tele-trådarna?
Tacksam för svar!
Re: Bygga åsk-skydd själv, -med varistorer!
Bästa åskskyddet är att dra ut kontakten när åskan är på väg, det är både billigare och enklare. Åskdetektorerna som är presenterade på nätet gör ett bra jobb så man vet när det är på gång.
En direktträff i en stolpe kan man inte skydda sig mot ...inte ens med världens bästa skydd. Måste göra som sas i föregående inlägg koppla ur...
Urkoppling förutsätter att det finns en person närvarande som kan utföra den handlingen.
Svårt att veta hur det skall kopplas eftersom man bara ser lådan.
Detta är en kombination av grov och finskydd så det finns en hel del mer än bara varistorer i det skyddet.
Ett enkelt skydd med bara varistorer skyddar inte mot åsknedslag, möjligen spänningsspikar på ett bra nät nedgrävt.
Har du luftledningar så är det inte säkert att det hjälper ens med ett ordentligt skydd mot nedslag i din luftledning men däremot mot alla 1000 tals som slår ner i alla andra ledningar i samma nät. Gäller både el och telenätet.
Vad behöver du skydda? Hur stor risk för nedslag i ledningar i din närhet. Kanske räcker det med ett varistorskydd. Vet en som alltid slog på hötorken när det åskade och aldrig fick problem när den var igång, ett monster till motor tror att den var på 10-15hp.
Detta är en kombination av grov och finskydd så det finns en hel del mer än bara varistorer i det skyddet.
Ett enkelt skydd med bara varistorer skyddar inte mot åsknedslag, möjligen spänningsspikar på ett bra nät nedgrävt.
Har du luftledningar så är det inte säkert att det hjälper ens med ett ordentligt skydd mot nedslag i din luftledning men däremot mot alla 1000 tals som slår ner i alla andra ledningar i samma nät. Gäller både el och telenätet.
Vad behöver du skydda? Hur stor risk för nedslag i ledningar i din närhet. Kanske räcker det med ett varistorskydd. Vet en som alltid slog på hötorken när det åskade och aldrig fick problem när den var igång, ett monster till motor tror att den var på 10-15hp.
- Repaterion
@Josty Kid
Får man fråga hur detta kommer sig att det hjälper att ha igång en monster motor?
Har det med belastningen på elnätet att göra eller vad?
Får man fråga hur detta kommer sig att det hjälper att ha igång en monster motor?
Har det med belastningen på elnätet att göra eller vad?
Exakt!blueint skrev:Urkoppling förutsätter att det finns en person närvarande som kan utföra den handlingen.
Förresten så kan man ju inte dra ut kyl & frys om man reser bort någonstans.
Likaså larm.
OK, larmet kan gå på sin batteri-backup, men inte övriga saker, -kyl, frys, varmvattenberedare, radio, TV.
-2 sistnämnda + timers för att lura tjuvar att man är hemma om någon undrar.
...och väderprognoser är inte 100%-iga!
-vet någon förresten om man på något sätt kan "laga" de överspännings-skydd jag länkade till i första inlägget?
...och varför sådana är så dyra?
Som sagt så har jag träffat - en bonde - som använde sig av denna metod, om det var slumpen eller verklighet vet jag faktiskt inte. Men han sa att han aldrig hade problem med åska och trasiga lampor de perioder han körde torken.
Bra fråga, när jag funderar på det hela så kan ju en trefasmotors inre resistans bara "skydda" mellan faserna och kanske räckte det eller så blev det överslag i hans antika urtorkade Y/D start som gnistgap istället.
Bra fråga, när jag funderar på det hela så kan ju en trefasmotors inre resistans bara "skydda" mellan faserna och kanske räckte det eller så blev det överslag i hans antika urtorkade Y/D start som gnistgap istället.
totalskydd mot åska är i stort sett djävligt jobbigt
jag hadde kört på grovskydd på inkommande spänningar, med ordentliga jordspett
comgaps räcker till nära missar av åskan
sedan filter och varistorer som finskydd
jag hadde kört på grovskydd på inkommande spänningar, med ordentliga jordspett
comgaps räcker till nära missar av åskan
sedan filter och varistorer som finskydd
-
Inte för att jag vill vara elak men jag tror inte att du kan tillräckligt om åska/överspänningar för att det du eventuellt gör skulle fylla någon som helst funktion.
Jag har hållit på i 25 år, gjort grejor som "klarar" åska, men skulle egentligen inte vilja göra ett enda till som inte provas, och provningen i sig kostar bra mycket mer än 3000:-.
Men om du ändå vill försöka så skall du tänka i nivåer.
Grov, medel, fin varje nivå kräver sina speciella skyddskomponenter och ledningsdragning.
Sedan kommer ändå åskan antagligen att komma in någon väg du inte tänkt på...
Jag har hållit på i 25 år, gjort grejor som "klarar" åska, men skulle egentligen inte vilja göra ett enda till som inte provas, och provningen i sig kostar bra mycket mer än 3000:-.
Men om du ändå vill försöka så skall du tänka i nivåer.
Grov, medel, fin varje nivå kräver sina speciella skyddskomponenter och ledningsdragning.
Sedan kommer ändå åskan antagligen att komma in någon väg du inte tänkt på...
Startpunkten bör väl vara att alla ledande kablar går in i huset i samma punkt. Så att inga potentialskillnader uppkommer innuti huset. Tänk på att även avlopp och vattenledningar leder elektricitet.
För att försvåra än mer så beter sig åskan som en högfrekvent signal och kan således hoppa mellan punkter. Så kablar som ligger för nära ingående kabel kan få överslag till sig.
För att försvåra än mer så beter sig åskan som en högfrekvent signal och kan således hoppa mellan punkter. Så kablar som ligger för nära ingående kabel kan få överslag till sig.
Min erfarenhet är att smällarna sällan kommer som potentialskillnad mellan ledningarna men mellan näten kan det bli "intressant".
Exempel: trådlös telefon/telefonsvarare/fax: de sitter till 2 nät:
1: 230Vac nätet.
2: Telenätet
Dessa två nät går olika vägar och ett åsknedslag ger alltså olika impulser på dessa nät, det vill då gärna slå över och gör det där de är nära varandra: i telefonen/faxen/whatever...
En direktträff har jag sett resultatet av, att skydda sig mot en sådan ska tydligen gå men hamnar mycket högt i pris, har sett runt 50-80kkr.
Ska man ändå göra något ska man ha grovskydd först, sedan ska det vara en viss ledningslängd/induktans innan mellanskyddet, sedan ytterligare induktans innan finskyddet. Alla dessa skydd ska kopplas till samma jordpunkt vilket såklart gäller teleledningar och annat som går in. Och med jordpunkt menas ett solitt jordspett i herrstorlek.
På detta vis kan man skydda rimligt bra, det är dock bara som en hjälm: det tar det värsta men är det en fet smäll kan det kvitta. Är det inte så allvarlig en smäll kan det ändå bli blåmärken.
Exempel: trådlös telefon/telefonsvarare/fax: de sitter till 2 nät:
1: 230Vac nätet.
2: Telenätet
Dessa två nät går olika vägar och ett åsknedslag ger alltså olika impulser på dessa nät, det vill då gärna slå över och gör det där de är nära varandra: i telefonen/faxen/whatever...
En direktträff har jag sett resultatet av, att skydda sig mot en sådan ska tydligen gå men hamnar mycket högt i pris, har sett runt 50-80kkr.
Ska man ändå göra något ska man ha grovskydd först, sedan ska det vara en viss ledningslängd/induktans innan mellanskyddet, sedan ytterligare induktans innan finskyddet. Alla dessa skydd ska kopplas till samma jordpunkt vilket såklart gäller teleledningar och annat som går in. Och med jordpunkt menas ett solitt jordspett i herrstorlek.
På detta vis kan man skydda rimligt bra, det är dock bara som en hjälm: det tar det värsta men är det en fet smäll kan det kvitta. Är det inte så allvarlig en smäll kan det ändå bli blåmärken.
Det finns en ritning på en DGA GFF TV
Fråga mig inte vad alla prylar som ingår heter.
http://www.dehn.de/cgi-bin/pdbWWWEF/ext ... 380:a::int
Fråga mig inte vad alla prylar som ingår heter.
http://www.dehn.de/cgi-bin/pdbWWWEF/ext ... 380:a::int
blueint
>Tänk på att även avlopp och vattenledningar leder elektricitet.
Ledningar för avlopp och vatten här varit plast i mera än 30-40 år.
Fjärrväreme rör brukar vara inkoplade via en isolerande skarvdel.
MEN ....
Damer och Herra kabeldragare kopplar i alla fall in en
"jordanslutning" på närmaste metall rör.
Läser man El-normer "inkomande rörledningar".
Skall kopplas till anlägningens jordskena.
Att inkomade rör är av plast eller isolerande från marklednig.
Har inte kommit in i El-normer ännu.......
>Tänk på att även avlopp och vattenledningar leder elektricitet.
Ledningar för avlopp och vatten här varit plast i mera än 30-40 år.
Fjärrväreme rör brukar vara inkoplade via en isolerande skarvdel.
MEN ....
Damer och Herra kabeldragare kopplar i alla fall in en
"jordanslutning" på närmaste metall rör.
Läser man El-normer "inkomande rörledningar".
Skall kopplas till anlägningens jordskena.
Att inkomade rör är av plast eller isolerande från marklednig.
Har inte kommit in i El-normer ännu.......
Även om röret är av plast så är vattnet ledande..