Byggsats, styrkort för Quadrocopters
Re: Byggsats, styrkort för Quadrocopters
Finns det någon möjlighet att köpa ett färdigt kort?
Oj, det var lite dåligt skrivet av mig. Låter som att jag fick specialpris 
Det som hände var att jag hittade en sida som sålde all sensorer billigt och de ligger i Danmark.
Sidan är viacopter.eu och de har €2 i frakt till Sverige!
Jag ska kolla på om jag ska sälja ett kort. Jag kommer göra 3st för att testa med och om de fungerar bra så ska jag göra byggsatser.
Men om alla 3 fungerar bra så kan jag tänka mig att sälja ett.
När det gäller octacopter så arbetar jag på det! Men kan inte lova något. Jag designar om kortet från början och ska se om jag inte lyckas klämma in det.
Ska börja på en 4 lagersversion också.

Det som hände var att jag hittade en sida som sålde all sensorer billigt och de ligger i Danmark.
Sidan är viacopter.eu och de har €2 i frakt till Sverige!
Jag ska kolla på om jag ska sälja ett kort. Jag kommer göra 3st för att testa med och om de fungerar bra så ska jag göra byggsatser.

Men om alla 3 fungerar bra så kan jag tänka mig att sälja ett.
När det gäller octacopter så arbetar jag på det! Men kan inte lova något. Jag designar om kortet från början och ska se om jag inte lyckas klämma in det.
Ska börja på en 4 lagersversion också.

Sensorer och kretskort på ingång! 
Sensorer från http://www.viacopter.eu och kretskort från http://dorkbotpdx.org/wiki/pcb_order

Sensorer från http://www.viacopter.eu och kretskort från http://dorkbotpdx.org/wiki/pcb_order
Hur går det med kortet? Börjat bygga det än?
Jag är helt nybörjare på allt detta, men väldigt intresserad av det.
Så jag undrar om du har några tips på vad jag kan göra, läsa för böcker eller liknande.
Jag har en idé om vad jag vill bygga, som både involverar bygga ett styrkort, samt
programmera det. Men var ska jag börja?
Jag är helt nybörjare på allt detta, men väldigt intresserad av det.
Så jag undrar om du har några tips på vad jag kan göra, läsa för böcker eller liknande.
Jag har en idé om vad jag vill bygga, som både involverar bygga ett styrkort, samt
programmera det. Men var ska jag börja?
Sensorerna landade för ca en vecka sedan (satan va små de är!) och kretskortet är inte klart än.
Jag antar att det tar minst ett par veckor till för korten att anlända, men jag kommer uppdatera så fort de har landat.
Jag antar att det tar minst ett par veckor till för korten att anlända, men jag kommer uppdatera så fort de har landat.

En liten uppdatering!
GPS chippet landade idag så nu har jag alla sensorer. Jag har pratat med kretskortstillverkaren och de tror att jag har korten (10st) om ca en vecka så jag hoppas på det bästa.
Utöver detta så har jag pratat med lite folk som jobbar på universitetet och jag har lyckats få tillgång till universitetets elektroniklabb över sommaren. Så för de som vill ha lödhjälp så går det att fixa utan problem.
Vad mer har hänt? Jo! Jag funderar på att skaffat en Eagle Non-Profit licens eller en Standard licens.
Detta så jag kan designa 4-lagers kortet utan att ha piratkopierad version.
Den ena får jag dock inte tjäna pengar på, men jag undrar om jag någonsin kommer använda den för det.
Vad tycker ni? Ska man skaffa Standard eller Non-Profit?
GPS chippet landade idag så nu har jag alla sensorer. Jag har pratat med kretskortstillverkaren och de tror att jag har korten (10st) om ca en vecka så jag hoppas på det bästa.

Utöver detta så har jag pratat med lite folk som jobbar på universitetet och jag har lyckats få tillgång till universitetets elektroniklabb över sommaren. Så för de som vill ha lödhjälp så går det att fixa utan problem.
Vad mer har hänt? Jo! Jag funderar på att skaffat en Eagle Non-Profit licens eller en Standard licens.
Detta så jag kan designa 4-lagers kortet utan att ha piratkopierad version.
Den ena får jag dock inte tjäna pengar på, men jag undrar om jag någonsin kommer använda den för det.
Vad tycker ni? Ska man skaffa Standard eller Non-Profit?
Om det mot förmodan skulle bli produkt av det så kan du kanske uppgradera då?
Sant så sant.
Jag malade precis designcrew.dk och frågade om detta och de svarade:
Eller har jag missförstått?

Det tolkar jag som att det är okej att använda Non-Profit tills jag tänker sälja designen och att då uppgradera till Standard.Hi Emil.
To make 4 layer boards in max size of 10x16cm you can use Eagle non-profit.
It contains the Schematic, PCB and Autorouter.
If you at a moment will use it commercially you need to buy a new license.
This license would be Eagle standard SCH+PCB+AUTO and is identical to the non-profit but for commercial use.
If you do not use autorouter or Schematic modules you can buy the Eagle standard PCB but this contains no schematic part at all. Only PCB layout.
Non-profit is for students. If the school wants to buy licenses for educational I can offer 50% discount on Standard and Professional.
Eller har jag missförstått?
Du borde kunna använda non-profit även om du vill sälja kretskort så länge omsättningen är väldigt blygsam. Skulle även tro att du med gott eller relativt gott samvete kan använda non-profit även om du skulle öka volymen och göra vinst på korten ty det kommer bli väldigt svårt för Eagels upphovsman att du använt Eagel till de kort du gör vinst på.
Om du däremot driver näringsverksamhet är det fel att använda non-profit oavsett försäljningsvolym och då bör du sikta på att köpa "fullversionen".
Du behöver ju inte berätta för andra hur eller vilket program du CAD:at kortet med. Kan resonemanget, det man inte vet har man inte ont av, fungera i ditt specifika case?
Om du däremot driver näringsverksamhet är det fel att använda non-profit oavsett försäljningsvolym och då bör du sikta på att köpa "fullversionen".
Du behöver ju inte berätta för andra hur eller vilket program du CAD:at kortet med. Kan resonemanget, det man inte vet har man inte ont av, fungera i ditt specifika case?
Sant så sant.
Jag ska bara använda den för att sälja mina Quadrocopter styrkort och de kommer säljas till inköpspris, så någon vinst blir det inte.
Tror jag kör på Non-Profit licensen.
Jag ska bara använda den för att sälja mina Quadrocopter styrkort och de kommer säljas till inköpspris, så någon vinst blir det inte.
Tror jag kör på Non-Profit licensen.

Du behöver inte ha dåligt samvete. Köp non-profit, CAD:a och var glad. Jag är lite sugen på att bygga en sådan där quadrocopter. Men mina kunskaper i reglerteori är inte vad det har varit nu när det gått nästan 30 år sedan studietiden. Mattematiken sitter fortfarande ganska skapligt. Jag brukar behöva repetera en del när så krävs men hittills har det gått bra.
Anledningen till att jag tycker det vore spännande att ha en quadrocopter är att skulle vilja fästa en liten videokamera på den och låta den flyga över trädtoppar och sända video till så att jag kan se marken nedanför där den flyger. Tappar jag radiokontakt med den så att jag inte kan styra den skall den flyga hem själv till en förutbestämd koordinat.
Vad kommer kortet att kosta och ungefär hur mycket kostar de ingående komponenterna tillsammans?
Anledningen till att jag tycker det vore spännande att ha en quadrocopter är att skulle vilja fästa en liten videokamera på den och låta den flyga över trädtoppar och sända video till så att jag kan se marken nedanför där den flyger. Tappar jag radiokontakt med den så att jag inte kan styra den skall den flyga hem själv till en förutbestämd koordinat.
Vad kommer kortet att kosta och ungefär hur mycket kostar de ingående komponenterna tillsammans?
Kretskortet i sig kostar 30kr, så det är inga pengar. 
Med alla sensorer och kringelektronik men utan GPS så ligger det på ca 800kr och med GPS ca 1200kr.
Tyvärr så kan jag inte få det nå billigare, då detta är inköpspriset, men man får väldigt mycket för pengarna.
Sen om man vill så kan man skippa vissa sensorer. Jag har så många då jag vill att den ska kunna vara autonom men vill man inte det så kan man ta bort Magnetometern och Barometern. Gör man detta så sjunker priset med ca 200kr.
De du säger om att den ska flyga till specificerade koordinater om man tappar kontakten skissar jag redan på.
Jag har ett antal idéer som ska testas.
När det gäller regleringen så kanske detta dokument jag skrivit är intressant.

Med alla sensorer och kringelektronik men utan GPS så ligger det på ca 800kr och med GPS ca 1200kr.
Tyvärr så kan jag inte få det nå billigare, då detta är inköpspriset, men man får väldigt mycket för pengarna.
Sen om man vill så kan man skippa vissa sensorer. Jag har så många då jag vill att den ska kunna vara autonom men vill man inte det så kan man ta bort Magnetometern och Barometern. Gör man detta så sjunker priset med ca 200kr.
De du säger om att den ska flyga till specificerade koordinater om man tappar kontakten skissar jag redan på.

Jag har ett antal idéer som ska testas.
När det gäller regleringen så kanske detta dokument jag skrivit är intressant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för dokumentet angående PID-regulatorer det är bra pedagogiskt innehåll. Jag hänger med ganska bra i matematiken men märker att jag behöver gräva lite i min litteraturlåda.
Jag är intresserad av ett kretskort om du vill skicka med källkoden till programvaran. Komponenter kan jag fixa själv.
Jag är intresserad av ett kretskort om du vill skicka med källkoden till programvaran. Komponenter kan jag fixa själv.
Det går nog att fixa. 
Jag ska först bara se till så att kortet funderar som det ska innan jag ger bort några. Skulle vara lite skämmigt om man gav bort defekta kort.
En grej till, jag fixade till en bättre linjarisering i mitt dokument.
Den borde göra allt lite klarare.

Jag ska först bara se till så att kortet funderar som det ska innan jag ger bort några. Skulle vara lite skämmigt om man gav bort defekta kort.
En grej till, jag fixade till en bättre linjarisering i mitt dokument.
Den borde göra allt lite klarare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om du är mottaglig för kommentarer avseende svenskan så känns det lite avigt att det står "sjukt stor" i en vetenskaplig rapport. Det borde även stå sampeltiden istället för sampletiden. Rubriken på sista avsnittet borde vara Slutord istället för "Sista ord". Men du bestämmer naturligtvis själv vad du vill göra med min kommentar.
"Vad händer om du ändrar R från t.ex. 1 till 2? Jo, derivatan blir steget genom sampletiden (sjukt stor, går mot oändligheten i ett kontinuerligt system) och P delen kommer direkt skicka ett steg".
Du behöver inte stressa med korten för min del. Ta den tid du behöver och berätta när du är mogen att släppa ett till mig för 30 kronor eller vad du nu vill ha för kortet.
"Vad händer om du ändrar R från t.ex. 1 till 2? Jo, derivatan blir steget genom sampletiden (sjukt stor, går mot oändligheten i ett kontinuerligt system) och P delen kommer direkt skicka ett steg".
Du behöver inte stressa med korten för min del. Ta den tid du behöver och berätta när du är mogen att släppa ett till mig för 30 kronor eller vad du nu vill ha för kortet.
Senast redigerad av labmaster 3 juni 2011, 06:25:06, redigerad totalt 1 gång.