3x400V till 3x208V?
3x400V till 3x208V?
Hej, någon som har en bra ide för att kunna transformera ner 3x400 volt till 3x208 volt? har köpt på mig en Amerikansk ytis ugn som vill ha 3x208V och ca 15A per fas. Har tittat lite på olika transformatorlösningar men verkar bli väldigt dyrt om man måste köpa en ny "speciallindad" 3-fas trafo för detta..
Re: 3x400V till 3x208V?
Hur är elementen kopplade, är de D-kopplade, kan du koppla om dem och köra på 400V.
Tja 3x230 till 3x115 skulle väl bli ca 3x200V från 3x400, skulle kunna funka.. inga problem att köra 400V på dom? finns sådana trafosar att hitta någonstans, billigt?
Värmeelementen är kopplade mellan faserna, så jag skulle kunna koppla om dom till 230V, men det blir ändå en 800W extra per element.. alltså från 208V till 230V. Funderade på att göra en TRIAC dimmer för dom alt en opto med triac utgång och en pic för PWM? Men sen återstår ändå elektronikstyrningsdelarna i maskinen, en del har inbyggd trafo för 208 till 24V och den är omkopplingsbar till 230 alt 400V, men är lite osäker på om det återstår nåt som mår dåligt av 230V..
Värmeelementen är kopplade mellan faserna, så jag skulle kunna koppla om dom till 230V, men det blir ändå en 800W extra per element.. alltså från 208V till 230V. Funderade på att göra en TRIAC dimmer för dom alt en opto med triac utgång och en pic för PWM? Men sen återstår ändå elektronikstyrningsdelarna i maskinen, en del har inbyggd trafo för 208 till 24V och den är omkopplingsbar till 230 alt 400V, men är lite osäker på om det återstår nåt som mår dåligt av 230V..
Det skulle i så fall vara Y-Y-koppling av transformatorerna så du har märkspänning in och ut, vilket skulle ge c:a 200 V huvudspänning. En 120V sekundärspänning skulle ge 208 V.Tja 3x230 till 3x115 skulle väl bli ca 3x200V från 3x400, skulle kunna funka.. inga problem att köra 400V på dom? finns sådana trafosar att hitta någonstans, billigt?
Jag får inte riktigt siffrorna att gå ihop där. Antaget att 208V är huvudspänning (och därmed elementspänning i D-koppling) och 15 A är linjeström (dvs. 15/sqrt(3) = 8,7 A i elementström) är elementeffekten nominellt 1,8 kW per element. En ökning från 208 till 230 V ger då en ökning av effekten med (230/208)^2 ggr dvs 400 W per element.Värmeelementen är kopplade mellan faserna, så jag skulle kunna koppla om dom till 230V, men det blir ändå en 800W extra per element.. alltså från 208V till 230V. Funderade på att göra en TRIAC dimmer för dom alt en opto med triac utgång och en pic för PWM? Men sen återstår ändå elektronikstyrningsdelarna i maskinen, en del har inbyggd trafo för 208 till 24V och den är omkopplingsbar till 230 alt 400V, men är lite osäker på om det återstår nåt som mår dåligt av 230V..
Men i vilket fall som helst, något som du nog skulle kunna göra är att köra elementet Y-kopplat och sätta in en "bucking transformer" om nu spänningen verkligen behöver sänkas, enligt schema som finns här:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_9/5.html
Alltså en per fas. Transformatorerna skall då ha 22V sekundärspänning och klara elementströmmen så de blir relativt små. En liten detalj som kan vara värd att ha i åtanke är att strömmen går åt motsatt håll än "vanligt" så transformatorns sekundärspänning under last blir högre än det olastade värdet.
- prototypen
tagge skrev:Tja 3x230 till 3x115 skulle väl bli ca 3x200V från 3x400, skulle kunna funka.. inga problem att köra 400V på dom? finns sådana trafosar att hitta någonstans, billigt?
Kör man en 230 V trafo på 400V så kommer proppen garanterat att lösa (eller tafon brinner).
Mitt förslag till röran är 3 st trafo 230V - 230 V som Y kopplas på primären och D kopplas på sekundären, spänningsfallet fixar till att 230 blir 208 V.
Protte
Vi använde nåt i den här stilen för att reglera effekten till en luftvärmare på 80kW:
http://www.eurotherm.com/products/solid ... rva3-rvm3/
Dom vi använde skötte pulsningen själva så att medeleffekten blev rätt relativt styrsignalen som var en analog 0-10V från en PID temperaturregulator. Dom slår av och på värmen i hela nätcykler men alltså i väldigt korta perioder, typisk bara några nätcykler, tiondels sekunder av / på.
Eftersom att pulslängderna var korta så kunde vi i en "påcykel" belasta värmeelementen mycket högre än vad dom tålde i medelvärde. Bra specielt vid kallstarter när vi värmde upp anläggningen. Vi körde den anläggningen för forskningsförsök, till och från i flera år utan problem, med uppemot tusen driftstimmar totalt så länge jag var med. Inget problem med överhettade värmeslingor. Du skulle alltså kanske kunna ta ut dina 22% övereffekt, på 230V, om du inte har väldigt tunna värmeelementtrådar....
http://www.eurotherm.com/products/solid ... rva3-rvm3/
Dom vi använde skötte pulsningen själva så att medeleffekten blev rätt relativt styrsignalen som var en analog 0-10V från en PID temperaturregulator. Dom slår av och på värmen i hela nätcykler men alltså i väldigt korta perioder, typisk bara några nätcykler, tiondels sekunder av / på.
Eftersom att pulslängderna var korta så kunde vi i en "påcykel" belasta värmeelementen mycket högre än vad dom tålde i medelvärde. Bra specielt vid kallstarter när vi värmde upp anläggningen. Vi körde den anläggningen för forskningsförsök, till och från i flera år utan problem, med uppemot tusen driftstimmar totalt så länge jag var med. Inget problem med överhettade värmeslingor. Du skulle alltså kanske kunna ta ut dina 22% övereffekt, på 230V, om du inte har väldigt tunna värmeelementtrådar....
Jag har letat lite men är osäker på exakt modell vi använde. Här är i alla fall en med tidsproportionell utgång, analog ingång, avsedd för värmare och liknande:
http://www.eurotherm.com/products/power ... ssc/7300s/
http://www.eurotherm.com/products/power ... ssc/7300s/
Är det verkligen så svårt att hitta en trafo?tagge skrev:Hej, någon som har en bra ide för att kunna transformera ner 3x400 volt till 3x208 volt? har köpt på mig en Amerikansk ytis ugn som vill ha 3x208V och ca 15A per fas. Har tittat lite på olika transformatorlösningar men verkar bli väldigt dyrt om man måste köpa en ny "speciallindad" 3-fas trafo för detta..
De är ganska vanliga på verktygsmaskiner. Jag har själv en till fräsmaskinen.
Japanska maskiner verkar köra 208V.
Tja, en PWM skulle ju iofs vara gångbar för elementena, finns ju goda opto med triac utgång som har inbyggd 0 genomgångs "trigger" och PWM'a med en PIC till detta. Som test gjorde jag snabbt en TRIAC dimmer för att testa med och den drar ju också ner effekten, även om det blir väldigt "störigt".. men det är elektroniken i maskinen som jag är lite orolig för, så det simplaste vore ju en transformator eller 3st enfas-trafosar, men har inte lyckats hitta nåt på ebay edyl. Får inte heller kosta mer än några tusingar max..