Fasförskjutning och resonansfrekvens

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zeiboll

Fasförskjutning och resonansfrekvens

Inlägg av Zeiboll »

Jag skulle behöva hjälp med följande uppgifter, framförallt den sista. Det är ett skolarbete och de två första har jag löst men vill bara dubbelkolla så att jag ar gjort rätt men den tredje har jag mer problem med. Bör tilläggas att jag aldrig läst ellära eller liknande.

1. Bestämma u(t) och dess fasförskjutning om seriekoppling görs med känd induktans, kapacistans, resistans och frekvens

2. Besämma den omkända induktansen i en seriekrets med känd kapacistans, resistans och frekvens

3. Bestämma resonansfrekvensen för en seriekoppling och hur den totala impedansen varierar med frekvensen. I seriekopplingen är induktansen, kapacistansen och resistansen kända.

Vore tacksam för snabbt svar!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Fasförskjutning och resonansfrekvens

Inlägg av psynoise »

Vilken grundläggande bok som helst inom kretsanalys borde ge dig kunskap att lösa problemet själv. Kolla in litteraturlistan på wikin:

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur
Zeiboll

Inlägg av Zeiboll »

Jo jag har läst i flera böcker och försöka räkna på uppgift nummer 3 men får hela tiden orimliga värden. vore tacksam om nån visade hur man gjorde
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vi vill inte lösa uppgiften till dig bara hjälpa dig på traven.

Berätta för oss hur formeln för resonans ser ut och hur du hittills räknat så kanske vi kan hjälpa dig.

By the way, innan man kommer till uppgiftdelen inom ramen för skolverksamheten man deltar i brukar det ingå att läsa litteraturen. Det är därför lite märkligt att du säger att du inte läst ellära. Men du kanske menade innan denna kurs.
Zeiboll

Inlägg av Zeiboll »

Har läst fysik b och det här är en men ingen ellära, det här är en extra uppgift vi har fått.

den formel jag har fått fram, till den tredje uppgiften då, är:

Z(f)= roten ur(R^2+((1/2piCf)-(2piLf))^2)

Är jag helt ute och cyklar?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Hej och välkommen till forummet. Jag vet hur abstrakt sådant här kan vara och kan kanske hjälpa dig lite med följande figur.

I en seriekrets är strömmen lika i alla komponenter och i samma fas. Då kan strömmen användas som riktfas. Däremot är spänningen fasförskjuten +90° i spolen och -90° i kondensatorn. XL och XC varierar med frekvensen. XL ökar och XC minskar. Vid en bestämmd frekvens f0, som kallas för resonansfrekvens, så är XC och XL lika. Då är också UL = UC. Men de här två spänningarna ligger i motfas och det resulterar i att spänningarna i spole och kondensator tar ut varandra till 0. Kvar blir enbart spänningen över R.

Vid andra frekvenser än f0 finns även ett X som är = XL + XC (med tecken). Tillsammans med R ger det ett Z som kan beräknas på olika sätt, t.ex. phytagaros sats om man inte behärskar jw.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nu har Gustav180 gett dig i stort sett hela lösningen trotts att du missade att berätta om hur formeln för resonans ser ut :). Men du kanske kan berätta hur du kommit fram till att det skall vara ett minustecken framför (2piLf) i din formel för Z.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men helt underbart, i 35 år har jag vetat att serie resonans blir "lågohmig" men hur har jag aldrig begripit.
Tack Gustav

Protte
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jo jag gjode det här för Zeiboll för att han skulle förstå hur det fungerade och inte bara använde en formel. Men det är ju roligt att det även kan komma andra till godo.
Skriv svar