Fråga om vakuum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Fråga om vakuum

Inlägg av ToPNoTCH »

Hallå.
Jag håller på att pyssla om ett par vakuumpumpar och efterssom jah aldrig riktigt kommit i kontakt med sådant tidigare (utom damsugaren motvilligt) så uppstår en del frågor.

Pumparna är av amerikansk tillverkning och vakuumet beskrivs i tum/HG

Den lilla modellen klarar ett max vakuum på 27" HG.
Utan att veta ett skit om detta stoppade jag in min snusdosa i en plastpåse, pillade in slangen och till min förvåning trycktes skiten ihop så pass att lock och botte mötte varandra.

Skit coolt, men stärkt av detta började jag spana på den större modellen som är en två-stegs variant. Databladet anger 29" HG vilket kändes klent med tanke på den större storleken och att det var två stegs. (den hade 5ggr högre flöde såg jag)

Nu till min konkreta fråga.
- Är den magiska jänkeskalan linjär och vad motsvarar måttenheten i normala termer (vad det nu är).
- Vad är normala användningsområden för pumpar med dessa egenskaper (den större modellen klarar 2.0 CFM open air och lilla 0.62). Kan det duga till vakuum-bord kanske ?

Edit:Stavning
Senast redigerad av ToPNoTCH 31 maj 2011, 22:46:29, redigerad totalt 1 gång.
Anders Olsson

Re: Fårga om vakuum

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Atmosfärstrycket är ungefär 1 bar = 100 kPa =750 mmHg (jag avrundar lite)
750mmHg borde vara ungefär 29,5" Hg
Den skumma enheten " Hg kommer från tidiga tryckmätare som använde en kvicksilverpelare (Hg) för att mäta trycket.
Här finns för övrigt en konverterare: http://www.convertunits.com/from/inch+Hg/to/bar

Från din beskrivning verkar det som att pumparna specificeras utifrån hur mycket undertryck de kan skapa i förhållande till atmosfärstrycket.

29"-pumpen är då bättre än 27"-pumpen. 29" Hg skulle motsvara -0,98 bar. Lite luddig enhet i detta fall då den utgår från atmosfärstrycket istället för att använda absoluttryck som man normalt för i vakuumsammanhang. Det skulle i alla fall motsvara 18 mBar absoluttryck för 29" Hg-pumpen

1 CFM (kubikfot per minut) är ungefär 28 liter per minut.

Nu är jag ingen expert på vakuumbord, men det är inget fel på vakuumet i alla fall. Flödet räcker säkert ganska långt också.

Finns det någon tillverkare/modell/märkskylt på pumparna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fårga om vakuum

Inlägg av TomasL »

tanka ned convert.exe, så får du alla konverteringar du behöver.
ToPNoTCH

Re: Fråga om vakuum

Inlägg av ToPNoTCH »

Mycket bra förklarat anders :tumupp:
De är av tillverkning Gast men har inte modellerna i huvudet (LOA något är den lilla och DAA den större).

@TomasL
Tackar. Jag trodde jag skulle klara mig med www.convertworld.com (vilket funkat tills idag), men jag skall kolla på din rekomendation.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den är outstanding, det bästa som finns.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Okej, det är membranpumpar, då får jag ihop det med dom trycken :-)

Vi använder sådana pumpar för att pumpa kväve och helium genom kryostat-kylare.
För mer avancerade vakuumexperiment har dom för dåligt sluttryck, man kan tex inte backa en turbopump med en sådan.
Dom är i underkant för att evakuera AC-system med också.

Fina pumpar för generell vakuumpumpning dock, särskilt som dom är oljefria.
Skriv svar