Momentoggle-knappar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gustav180

Re: Momentoggle-knappar?

Inlägg av Gustav180 »

Kan det här vara något som uppfyller specen? D-vippan skall vara flanktriggad på positiv flank.

I ursprungsläget är C1 och C2 laddad till drivspänning. C1 >> C2. Inverkan av R2-C2 är minimal. Båda ingångarna på EXOR-grinden har samma spänning och utgången = 0.

När knappen trycks in kommer den övre ingången på EXOR att bli 0 medan den undre fortfarande är 1 tills C1 laddats ur till omslagsnivå. Då är EXOR-grindens utgång =1. Släpper du knappen nu, så växlar Q till 1 och håller switchen öppen även när knappen släpps. Om knappen hålls nere så länge att båda ingångarna på EXOR blir 0, så blir det 0 på Q. Då släpper switchen med knappen.

På nästa dutt på knappen, så är C1 urladdad via /Q. Nu blir åter båda ingångar på EXOR = 0 och utgången =0. När knappen släpps, så klockas denna nolla in och växlar vippan. R2-C2:s uppgift är att hålla D noll medan CL går hög. Det räcker med någon ms fördröjning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Ja precis, nu när man ser kretsen i bilder så verkar det ju vara helt rätt! Får sätta mig och labba någon gång när jag har lite tid... :) Stort tack!
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Fast det blir många kapslar för ganska lite jobb. Jag hade nog tagit en PIC istället som fått styra switchen. Då blir det bara två kretsar. Men det kan vara kul att koppla lite blandat analogt/digitalt också.
Skriv svar