En dsPIC33FJ128MC används för att skapa tre komplementära pwm-par med dödtid till varje ben i bryggan. Jag har justerat dödtiden med oscilloskopet så att den ena mosfeten slås på exakt när den andra slås av och tvärt om.
Här är layouten för framsidan (ska göra en bättre layout när jag fått det att fungera):

baksida:

Problemet är att mosfetarna dör helt slumpmässigt. Jag kör en 0,6 kW motor med en växel på för att testa. Jag har bland annat kört motorn med 100Hz åt ena hållet och sedan bytt riktning utan att rampa den som strestest - då hoppar den till ordentligt. Mosfetarna håller sig under 35 grader hela tiden utan kylfläns när dödtiden vid switchingen är optimal. Jag har kört motorn upp till 10 minuter i sträck flera gånger utan att något går sönder eller blir varmt. Dock så dör bara en mosfet ibland vilket dödar mosfeten i samma ben och ledare sprängs av på kortet. Det spelar ingen roll om motorn kör snabbt eller långsamt eller byter håll, det bara händer. Inte heller blir något varmt innan det smäller.
Jag har testat följande:
* Ändra dödtiden. När man minskar eller ökar den (ca 150 nS är optimalt) så blir mosfetarna varma snabbt. Att bara ändra dödtiden med 100 nS åt något håll gör att mosfeterna snabbt går mot 100 grader där de annars håller 30 grader med optimal dödtid utan kylning.
* Ändra switchfrekvensen. Kör 10 kHz just nu. Det låter en del, men jag slipper montera kylfläns under testningen.
* Gatespänningen för mosfetarna ligger på 15V just nu. Den går att justera i programmet då det finns en boostomvandlare på kortet.
Några ideer på vad problemet kan vara?
Ifall någon undrar så vet jag att minuspotentialen på kortet blir livsfarlig när man likriktar 230. Jag matar processorn med batteri när det är inkopplat och kommunicerar med en IR-fjärrkontroll.