Isolera kulvert

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Isolera kulvert

Inlägg av danielr112 »

Ska isolera min kulvert extra innan jag bygger altanen. Detta pga av att det smälte extra där.

Då är frågan. Ska jag lägga 50mm frigolit runt eller tillochmed 100? ganska stor kostnad då det är ett par meter....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Isolera kulvert

Inlägg av TomasL »

Tror inte det hjälper, då det ändå tränger in vatten och "förstör" isoleringsförmågan.
Vad har du för någon kulvert i dag?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ett par (2?) meter kan väl inte bli dyrt? :)

I alla fall, man brukar inte isolera under. Däremot på sidorna och över. Detta gäller för att inte tjälen skall hitta ner.
Men det beror på vad du har för kulvert. Är det en isolerad kulvert med slangar för varmvatten eller är det ett eget PVC-rör med diverse innehåll. Om din kulvert i sig isolerar dåligt måste du isolera runt om.
Vanligtvis använder man 100 mm för att isolera mot tjäle.

Lite mer info behövs om typ, djup, längd, skall du gräva fram den igen?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, enklast är nog markskivor, borde inte gå åt mer än ett par skivor till detta (du behöver sannorlikt bara avlägsna ytjorden ned till gruslager om sådant finnes och sedan lägga skivan ovanpå och återfylla med singel eller något så de ligger kvar ordentligt, (skivan följer ju samma princip som en täckjacka menar jag och den värmer bättre som ett löst täcke än om man klämmer åt så länge den kan hålla kvar stillastående luft i issolerskiktet ) om där är väldränerat.). Detta är i allafall brukligt på vattenledninger och liknande, här använde vi stenulls skivor (måste vara särskild kvalitet för detta om de skall grävas ned) har jag för mig till en krök där ledningen går över en berghäll under backen, men styrolit till byggnader och liknande. Men det var länge sedan.

Det finns även stenulls/glasull skivor av för ändamålet avsett kvalitet som bland annat är betydligt hårdare som är avsedda för markissolering, dessa har jag för mig var något billigare, men till en så liten yta går det kanske på ett ut tror jag.

Vi använde 100mm styrolitskivor till grunden på utbyggnaden och de ligger ganska ytligt, ju mer dess bättre kan man ju säga, men även 50 mm är bättre än inget alls och det ger bra isolering även om det är under rekommenderad norm, så fungerar gör det nog, men man bör ta sig en tankeställare hur mycket det egentligen skiljer sett till eventuell vinst.

Edit: Sagt med reservation för eventuella sakfel..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag hade tänkt isolera sidor samt ovansidan. Detta kommer också kläs med plast för att vatten inte ska tränga in emellan.

Än så länge vet jag inte vad för typ av kulvert det är mer än att kylan uppifrån tränger ner eller om man vill vända på det och att snön smälter där fortare. Det borde ha stått "ett antal par meter..." Det är 15 meter kullvert ca.

Jag köper 100mm ivf. Det går 4 rör i befintligt. Dels till värme dels till varmvatten. Återkommer med bilder när jag satt grävskopan i marken och frilagt!
svanted

Inlägg av svanted »

varför isolera ytterligare? så länge den används fryser den garanterat inte. om det är en "köpes" typ.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror att isoleringen ska minska värmeförlusten...
svanted

Inlägg av svanted »

ja lite kanske men bli inte besviken om det inte märks... :)
q värdet ökar man ytan runt den isolerade volymen blir så stor att det tar ut varann....
har du plats sätta in en accumulator i huset och forcera flödet. det ger absolut mest.

jag har å en 30m kulvert med 300w "jordvärme" dygnet runt året runt.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Om du ändå skall gräva fram kulverten kan du göra som så att du ställer ner en (halv, 300 mm) isolerskiva på varje sida om kulverten, fyller med sand, och lägger en skiva som lock. Ingen botten och ingen plast, vatten kommer in i alla fall.

Själva utrymmet i kanalen behöver inte vara stort, ca 100 mm sand runt om kulverten.
Skivorna brukar vara 600 mm breda så det passar som "tak". 100 mm på varje sida täcker sidoskivorna så det blir 400 mm kvar till kanalen.
Kluvna skivor på sidan, 300 mm räcker för höjden på kanalen.

Isolerskivan kan vara typ cellplast för markisolering.

Värmeförlusten är kanske inte så stor, men om man inte har frostskydd i vattnet, det blir en kall vinter och strömmen försvinner så vattnet blir stående i kulverten känns det bra att veta att det är isolerat ordentligt. Helst skall du ner på frostfritt djup 1.20 till 1.80 beroende på var du bor.

Eftersom du gräver själv blir inte kostnaden högre än vad ca 25 skivor kostar, samt ett lass sand.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ska det bli bra så ska det isoleras runt om.
Det är för att förhindra frysning man bara lägger en skiva ovanpå då håller markvärmen underifrån bort frysrisken men förlusten blir lika stor som utan extra isolering.

Med isolering på sidor och ovanpå så går värmen ut nedåt då mark/jord/sand leder värme bättre än luft/vacum.

Protte
YngLi

Inlägg av YngLi »

Skulle jag behöva göra någon egen kulvert för eget bruk någon gång så skulle jag undersöka priserna på Fiskacell, Favolen eller något annat typ liggunderlag. Om man tittar på (vissa) mindre fjärrvärmekulvertar så är de ibland uppbyggda av PEX slangar, "liggunderlag" rullat runt dem och ett hårdare (skyddande) hölje ytterst.

Blöta stenullsskivor som fryser blir säkert lika starka som glasfiberarmerad plast (eller starkare), en bekant till mig hade täckt borrhålet till sin borrade brunn med stenullsskivor och sedan fyllt grus över och använt grusytan som parkeringsyta, givetvis frös vattenledningen från borrhålet och givetvis var stenullsskivorna helt ihoptjälade. Han fick hålla på och kola och grejja mycket länge för att komma igenom de frusna stenullsskivorna för att kunna tina slangarna från brunnshålet.
Frigolitskivor borde vara mycket mycket enklare att att ta bort om det skulle behövas. Jag personligen skulle inte använda stenull eller glasullsskivor i mark om det fanns minsta risk att de skulle kunna bli blöta.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nu är den isolerad och klar. Har gjort precis likadant som vi gjort på flertalet andra och det har minskat förlusten avsevärt.

När det var -5 ute så smalt all snö ovanför kullverten :D Som sagt detta komma göra bra nytta. Har lagt 100mm frigolit. båda sidor om samt ett lock.

Kullverten under är hemmagjord ivf. Men nu är det fixat. kan lägga upp en bild senare på resultatet. Med tanke på att jag la 6 timmar och knappa 1000sek på material så kommer det tjänas in inom ett par år. Samtidigt så vet jag hur rör kullvert avlopp samt elkablen går. Var ett av målen också.

/D
Skriv svar