Vad göra med trasig färglaser?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Vad göra med trasig färglaser?

Inlägg av PHermansson »

Har en trasig färglaser som tar upp för mycket plats i mitt arbetsrum. Det är en Samsung CLP-510 från 2006. Toner finns i den svarta kasseten, de andra tomma. Skrivaren låter och grejar när man koppla in den, men inga papper kommer ut och den ger en del felmeddelanden. Jag behöver inte skrivaren och har köpt en ny, tanken är väl att skicka denna till skroten. Men är det några delar som är värda att ta ur och sälja? Jag är inte intresserad av stegmotorer och sånt själv.Vill inte heller skicka hela skrivaren till nån med post eller liknande, den väger 30 kilo...
unsolved

Re: Vad göra med trasig färglaser?

Inlägg av unsolved »

Garanterat inget som är värt att sälja såvida du inte hittar någon som vill ha reservdelar till just den modellen. Det dyker säkerligen upp förr eller senare, förmodligen senare...

De som vill ha delar från en sådan för att bygga annat får antagligen tag på dessa delar i närheten gratis.

Kort sagt, är det inget du själv känner att du vill spara och göra något kul av (axlar, hjul, motorer mm) så är det bara att slänga på elektronikåtervinningen tycker jag.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Känner du dig på bra humör så ur med stegisar och tillhörande mekanik, kolla om nätagget är ett separat och slit ur det.
Sen är det nog inte mycket mer.
Det bra humöret använder du till att göra detta jobbet åt nån annan då du sen lägger ut annons på delarna för en fikapeng plus frakt. :D

Alternativt: Körn till tippen direkt. Problem solved.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har en likadan och har lite problem med den. När den har varit på ett litet tag meddelar den att man ska tömma "Waste toner cartridge". Jag vet vad det beror på men jag har inte orkat fixa det än, det är IR-LED'n som avkänner "Waste Toner Cartridge" som strular, tror att den är utbränd helt enkelt.

En rejäl pjäs och när den fungerar är den riktig bra, kan skriva dubbelsidigt osv.

Men jag säger som andra: kasta skiten, du har redan en ny och den är så pass stor att den är svår att avsätta.

Jag har i övrigt en CLP-500 också, jag fick den av en kompis och den har samma problem med "Waste Toner Cartridge".

Jag hade gärna hämtat den som reservdel för att kolla hur jag fixar min men 16 mil enkel resa + lite fickpeng känns lite drygare än värdet av skrivaren. Å andra sidan kunde det vara en träff med ett SEF-medlem och det har ju ett värde. Och till råga på allt en SAAB-av-äldre-modell entusiast och då börjar värdet skena... :humm:
Senast redigerad av Icecap 30 maj 2011, 10:49:36, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Gör en god gärning.

Montera ur stegmotorerna och annonsera ut dem på forumet till lågt eller inget pris. De kan användas till flera saker och kan då komma till nytta för någon istället för att de hamnar på återvinningstippen. Jag har en kompis som bygger slutsteg och de kanske kan användas i detta.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo det är väl så det känns, dumt att slänga nått som folk vill ha. Ska ta och skruva lite sen och se hur besvärligt det verkar att ta isär den.
Annars får du gärna komma och hämta den Icecap :)
Fika i en Saabo kanske? Varva trimmad tvåtaktare? Eller varför inte göra rent bensintank på V4a och sedan lyssna på det goa ljudet :)
Skriv svar