Ny fräs i garaget
Ny fräs i garaget
vi började med ett bygge som vi kallade Fegis som ett långsökt skämt på Modig maskinerna. hur som helst så väcktes mitt intresse ordentligt och jag har ännu inte visat alla steg som maskinen har tagit här på forumet men jag hoppas att det kommer lite tid framöver så ska jag fylla på den gamla tråden med info. för att göra en lång historia kort så fann jag en maskin på ett industriområde och fick möjlighet att köpa den till ett bra pris, denna maskin flyttade idag in i mitt garage med hjälp av en grävlastare. det är en bastant maskin som väger ca 1500 kg men efter lite trixande är den nu på plats och den gamla har fått ge plats. jag kommer att behöva lite goda råd under arbetet med att återuppliva den då förra ägaren har strippat den på servomotorer och kuggremshjul mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ny fräs i garaget
Ska bli kul att följa, ser ut som ett bra objekt, lagom stor att ha hemma.
Jag har ju också precis köpt en tysk maskin från 1985 som ska göras i ordning, din är iofs kraftigare byggd.
Jag har ju också precis köpt en tysk maskin från 1985 som ska göras i ordning, din är iofs kraftigare byggd.
Det känns som om tyskarna är bra maskinbyggare, dom har inte snålat på stålet i maskinen. jag saknar ett av lagren till kulskruven, bilden visar det lager som sitter från ena hållet i fästet på motor sidan, tror ni att det ska sitta ett likadant vänt 180 grader mot det som jag har? på lagret står det INA NKX 17 Z GERMANY 00Y9
nästa fråga är angående stegmotorer/ servo motorfästena som sitter på maskinen för att montera drivmotorerna har c-c 44,8 mm fyra hål i en kvadrat. jag har 3Nm nema 23 från JB c-c på dessa är 47,14mm. min fråga är om dessa motorer räcker eller om jag ska leta efter andra? finns det några standard motorer som har detta avstånd?
/Micke
nästa fråga är angående stegmotorer/ servo motorfästena som sitter på maskinen för att montera drivmotorerna har c-c 44,8 mm fyra hål i en kvadrat. jag har 3Nm nema 23 från JB c-c på dessa är 47,14mm. min fråga är om dessa motorer räcker eller om jag ska leta efter andra? finns det några standard motorer som har detta avstånd?
/Micke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
På din fråga om lagring till kulskruven så undrar jag om du är säker på att det ska lagras i andra änden med? Det kan mycket väl vara så att det inte skall sitta något alls, men om det ser ut så så ska det nog sitta ett där. I övrigt så tror jag inte det ska vara likadant i andra änden, borde vara en fast och en flytande lagring.
Ring Avans Maskin i Västerås i morgon, de kan det där med kulskruvar och kan även få fram lagret till dig.
3Nm tycker man ju ska räcka, men det är ju hållmomentet och avtar snabbt med varvtalet, så hur långt upp i hastighet det räcker är en annan sak.
Ring Avans Maskin i Västerås i morgon, de kan det där med kulskruvar och kan även få fram lagret till dig.
3Nm tycker man ju ska räcka, men det är ju hållmomentet och avtar snabbt med varvtalet, så hur långt upp i hastighet det räcker är en annan sak.
I motoränden skall det vara två vinkelkontaktlager monterad efter konstens alla regler. I andra änden skall det vara ett nållager. Det du håller i handen ser ut att vara ett nållager i första ögonkastet.
labmaster>>> Det där svaret är lite för kategoriskt! Kolla t ex kulskruven jag försöker sälja, inte alls den lagringen som du pratar om. Likaså i mina linjärenheter, i driven ända ser det nog ut som du säger, men i den andra är det bara en plasthylsa konstigt nog.
Okey då, så här ligger det till. En kulskruv utsätts för två krafter, en axiell och en radiell. Man behöver kunna förspänna kulskruvarna för att de inte skall glappa axiellt.
För detta ändamål kan man ha två radiella lager och ett axiellt eller så kan man ha två enkelradiga vinkelkontaktlager eller ett dubbelradigt vinkelkontaktlager. Om kulskriven har stor diameter behöver man inget lager i ena änden längst från motorn. Det blir inte så stor påfrestning i änden längst från motorn så vill man vara snål klarar man sig med en plastbustning där. I annat fall väljer man ett nållager eftersom ena änden på en kulskruv skall vara flytanden
Ofta finns det inte plats för två spårkullager och ett axiellt lager vilket innebär att vinkelkontaktlager är mest vanligt.
Det går att förspänna vanliga spårkullager också till viss del men lagrets prestanda sjunker.
Förhoppningsvis är ovanstående svar inte fullt lika kategoriskt.
För detta ändamål kan man ha två radiella lager och ett axiellt eller så kan man ha två enkelradiga vinkelkontaktlager eller ett dubbelradigt vinkelkontaktlager. Om kulskriven har stor diameter behöver man inget lager i ena änden längst från motorn. Det blir inte så stor påfrestning i änden längst från motorn så vill man vara snål klarar man sig med en plastbustning där. I annat fall väljer man ett nållager eftersom ena änden på en kulskruv skall vara flytanden
Ofta finns det inte plats för två spårkullager och ett axiellt lager vilket innebär att vinkelkontaktlager är mest vanligt.
Det går att förspänna vanliga spårkullager också till viss del men lagrets prestanda sjunker.
Förhoppningsvis är ovanstående svar inte fullt lika kategoriskt.