Använda power-supply för att testa gitarrpedaler?
Använda power-supply för att testa gitarrpedaler?
Har hittat fram en gammal power-supply som jag funderar på att använda för att testa gitarrpedaler och därigenom slippa ha någon form av väggtranformator, en tanke är t.ex att testa hur de är vid olika volttal på ett smidigt sätt. Tanken var att göra en adapter så jag byter batteriet mot power-supplyn.
Min tanke är då, kommer jag få något problem? Kommer det bli brum i systemet t.ex och vad gör jag då åt det?
Min tanke är då, kommer jag få något problem? Kommer det bli brum i systemet t.ex och vad gör jag då åt det?
Re: Använda power-supply för att testa gitarrpedaler?
hm..., du skriver att du hittat ett powersupply och att du därigenom slipper väggtransformator. Nu är det ju så att ett powersupply också innehåller en transformator så den slipper du inte.
Sedan skriver du att du vill testa fotpedaler hur de beter sig vid olika spänning som du för övrigt kallar volttal. Du frågar om du får problem och det kan du räkna med om du matar pedalerna med för hög spänning. Normalt brukar man använda ett 9V batteri till fotpedaler för gitarrer om jag inte minns fel. Du skall därför aldrig mata in mera spänning än 9 volt som de är byggda för. Naturligtvis skall du inte heller mata med lägre spänning men gör du det brinner de inte upp.
Hoppas detta är svar på din fråga.
Sedan skriver du att du vill testa fotpedaler hur de beter sig vid olika spänning som du för övrigt kallar volttal. Du frågar om du får problem och det kan du räkna med om du matar pedalerna med för hög spänning. Normalt brukar man använda ett 9V batteri till fotpedaler för gitarrer om jag inte minns fel. Du skall därför aldrig mata in mera spänning än 9 volt som de är byggda för. Naturligtvis skall du inte heller mata med lägre spänning men gör du det brinner de inte upp.
Hoppas detta är svar på din fråga.
Det var inte alls svar på min fråga.
Man använder allt som oftast 9volt till effekter (men även 18volt används t.ex) men man kan få lite olika ljud beroende på vilken spänning man använder, naturligvis är det dumt att trycka in mer än vad pedalen är specad för men mindre kan mycket väl funka (tänk fullt och tomt batteri).
Vet att det gnälls bland annat över brum när vissa, för pedaler avsedda, transformatorer används, det är därför jag undrar hur man kan komma runt detta, vet att min käre fader bland annat pratade om nån form av glättning när jag konsulterade honom, har dock inte så mycket koll på detta själv, därför behöver jag lite hjälp.
Man använder allt som oftast 9volt till effekter (men även 18volt används t.ex) men man kan få lite olika ljud beroende på vilken spänning man använder, naturligvis är det dumt att trycka in mer än vad pedalen är specad för men mindre kan mycket väl funka (tänk fullt och tomt batteri).
Vet att det gnälls bland annat över brum när vissa, för pedaler avsedda, transformatorer används, det är därför jag undrar hur man kan komma runt detta, vet att min käre fader bland annat pratade om nån form av glättning när jag konsulterade honom, har dock inte så mycket koll på detta själv, därför behöver jag lite hjälp.
Vill du göra en spänningsdel där du kan ta ut flera olika fasta spänningar, t.ex. 9 V och 18 V eller en där du kan ställa spänningen steglöst t.ex. mellan 5 och 20 V? Glättning är inte så stort problem om man använder bra regulatorer och kondensatorer. Hur mycket ström behövs? Jag antar att det inte går åt så många mA för en fotpedal då ett 9 V batteri skall hålla för en spelkväll. Så lite mer data på det du önskar är också önskvärt. Inget är omöjligt, det kan bara ta lite längre tid.
Power-supplyn kan ge ut 0-40volt vilket går att ställa, så det behöver inte vara ställbart. Har faktiskt ingen koll på hur många mA som behövs men som du skriver, det är inte mycket, kollar man på de väggtransformatorer som finns att köpa till pedaler så matar dom ut som max typ 9volt/500mA.
Du har redan en power supply förstår jag och vill fråga om den kan vara användbar. Om det är en elektronisk sådan med rattar för spänning och ev. ström bör du först ta en koll på om den fungerar OK. Det kan du göra med en voltmeter där du kan se om det går att ändra utspänning. I nästa test kan du ställa in spänning för någon ljudpryl för att höra om det kommer brum från den. Fungerar den OK då är den användbar. Annars blir det felsökning.
Det finns en enorm nackdel med att använda ett labbaggregat för ett sådant ändamål, och det är att det är allt för lätt att av misstag grilla prylarna. Råkar du av misstag skicka 40 volt till en pedal byggd för 9 volt kan du i princip räkna med att något brinner i pedalen.
Vilka pedaler använder 18 volt? Jag har aldrig sett någon pedal som nyttjar 18 volt, men jag har såklart inte sett alla
är bara nyfiken.
Glättning för att minimera brum löser man med kondensatorer, ett par tre stycken av olika storlek bör ta hand om det mesta. Tex en 100pF, en 100nF och en på några uF. Kommer inte ihåg exakt vilka storlekar man brukar rekommendera, men det lär dyka upp i tråden, och om inte lär du få bra svar på en googling.
Vilka pedaler använder 18 volt? Jag har aldrig sett någon pedal som nyttjar 18 volt, men jag har såklart inte sett alla
Glättning för att minimera brum löser man med kondensatorer, ett par tre stycken av olika storlek bör ta hand om det mesta. Tex en 100pF, en 100nF och en på några uF. Kommer inte ihåg exakt vilka storlekar man brukar rekommendera, men det lär dyka upp i tråden, och om inte lär du få bra svar på en googling.
Dom kondingarna var väl i minsta laget...
Det framgår inte om "powersupplyet", låt oss kalla det nätaggregat istället, innehåller någon spänningsstabilisator men gissningsvis så gör det eftersom det är reglerbart.
Om du har brum från ett stabiliserat nätaggregat så är det stora brister i stabilisatorn ty själva kärnan med en spänningsstabilisator är att minimera spänningsrippel till i det närmaste 0V man kan komma. Rippel upplevs som brum när det når en högtalare eftersom det oftast är 50 Hz. I ett ostabbat nätaggregat blir det brum som kan minimeras med större kondensatorer om det är påfrestade för applikationen men det försvinner inte helt.
Om du skickar in högre spänning än vad apparaten är specificerad utsätter du den för onormalt hög påfrestning. Det kan gå bra men apparaten åldras fortare. Det brukar finnas några volt marginal men dubbla spänningen är inte att rekommendera om man vill att apparaten skall hålla i längden.
Nåväl, du gör naturligtvis som du själv vill. Antingen följer du tillverkarens rekommendationer eller också bränner du pedaler på löpande band. Jag skulle nog ha satsat på ett 9V laddningsbart batteri. Det är både enklare och smidigare.
Om du har brum från ett stabiliserat nätaggregat så är det stora brister i stabilisatorn ty själva kärnan med en spänningsstabilisator är att minimera spänningsrippel till i det närmaste 0V man kan komma. Rippel upplevs som brum när det når en högtalare eftersom det oftast är 50 Hz. I ett ostabbat nätaggregat blir det brum som kan minimeras med större kondensatorer om det är påfrestade för applikationen men det försvinner inte helt.
Om du skickar in högre spänning än vad apparaten är specificerad utsätter du den för onormalt hög påfrestning. Det kan gå bra men apparaten åldras fortare. Det brukar finnas några volt marginal men dubbla spänningen är inte att rekommendera om man vill att apparaten skall hålla i längden.
Nåväl, du gör naturligtvis som du själv vill. Antingen följer du tillverkarens rekommendationer eller också bränner du pedaler på löpande band. Jag skulle nog ha satsat på ett 9V laddningsbart batteri. Det är både enklare och smidigare.
Som sagt, jag minns inte vad man brukar rekommendera. Om du sitter på bättre information, vänligen lägg ut den istället för att bara kommentera att de "var väl i minsta laget".SM7CZR skrev:Dom kondingarna var väl i minsta laget...
Ja förlåt, det var nog en dum kommentar.Om du sitter på bättre information, vänligen lägg ut den istället för att bara kommentera att de "var väl i minsta laget".
Filterkondingar för 100 Hz bör nog ligga mellan 500-1000 uF vid dessa spänningar.
Det beror även på aggregatets konstruktion.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
En del pedaler använder två 9v batterier men då brukar dom vara kopplade
för att ge +9v 0 -9v. Kolla det innan du kopplar in labagget med 18v.
för att ge +9v 0 -9v. Kolla det innan du kopplar in labagget med 18v.
Bra synpunkt hassefikonkasse, jag tycker också att det kan vara bra att kolla detta. Men å andra sidan får han ju lära sig en del om han inte kollar innan han kopplar in 18V.
Vill du ha ett schema på ett +/-9 V aggregat med det du har som bas?
Eftersom det är en totalt giltig och vettig fråga, så...Walle skrev:Det finns en enorm nackdel med att använda ett labbaggregat för ett sådant ändamål, och det är att det är allt för lätt att av misstag grilla prylarna. Råkar du av misstag skicka 40 volt till en pedal byggd för 9 volt kan du i princip räkna med att något brinner i pedalen.
Vilka pedaler använder 18 volt? Jag har aldrig sett någon pedal som nyttjar 18 volt, men jag har såklart inte sett allaär bara nyfiken.
Många pedaler är faktiskt kvarlevor från 60-talet. Jodå, till och med konstruktionen.
Däremot har tillverkarna sällan lyckats köpa upp nåt vettigt lager av germaniumtrissor innan dom var omöjliga att köpa längre. Så dom ändrade pedalerna för att låta ungefär likadant "bestyckade" med vanliga 2n2222 eller liknande (smart gjort av dom, om du frågar mig).
2n2222 (och nästan alla andra NPN man kan köpa) har inga som helst problem med 18V, till exempel. Motstånden borde också fixa den ökade effekten.