Jag har ett kullager med 1/4" ytterdiameter, och måste använda just det, och toleransen är 0 till +4 mikrometer. Jag skulle vilja montera det med presspassning i en stålplatta.
Vad tror ni om att borra 6 millimeter och brotcha med en justerbar brotch till 6.35mm minus lite, tills det passar. Det lär ju vara svårt att hitta en fast brotch i rätt storlek, som skulle vara 1/4" toleransklass M6, M7 eller N6-N8 om jag läser rätt i tabellerna.
Presspassning och toleranser
Re: Presspassning och toleranser
Justerbar brotch är nog bra om du har en så liten.
Annars är ett alternativ att värma upp materialet, brotcha med 1/4" brotch och låt det kallna. Utvidningskoefficienten för stål är, enligt Wikipedia, 1.2mm/meter/100kelvin vilket betyder att ditt 1/4"-hål "sväller" med ca 8um per 100 grader temperaturökning. Om du värmer materialet till 50 grader över normal "arbetstemperatur" och brotchar ett 1/4"-hål så ligger det på -4um när det svalnat igen. Förutsatt att ALLT annat är perfekt såklart - 4 tusendels millimeter är inte mycket.....
Litet sött lager det där, axeldiameter?
Annars är ett alternativ att värma upp materialet, brotcha med 1/4" brotch och låt det kallna. Utvidningskoefficienten för stål är, enligt Wikipedia, 1.2mm/meter/100kelvin vilket betyder att ditt 1/4"-hål "sväller" med ca 8um per 100 grader temperaturökning. Om du värmer materialet till 50 grader över normal "arbetstemperatur" och brotchar ett 1/4"-hål så ligger det på -4um när det svalnat igen. Förutsatt att ALLT annat är perfekt såklart - 4 tusendels millimeter är inte mycket.....
Litet sött lager det där, axeldiameter?
Tack H.O,
Bra tips det där att värma först!
Axeldiametern är 1/8" ....
Bra tips det där att värma först!
Axeldiametern är 1/8" ....
PS; Har någo ett tips på översådliga tabeller för passning / toleranser för axlar och hål?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
http://www.cncforum.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=957
sid 184 och framåt
överskådlig kan man ju diskutera som sagt men bättre än ingenting kanske
sid 184 och framåt
överskådlig kan man ju diskutera som sagt men bättre än ingenting kanske
Tack för tipsen.
Verkstadshanboken ska komma en ny upplaga 2011-07-16 och till dess verkar den gamla upplagan slut. Men jag klarar mig med gamla Karlebo och tebeller på nätet till dess.
Verkstadshanboken ska komma en ny upplaga 2011-07-16 och till dess verkar den gamla upplagan slut. Men jag klarar mig med gamla Karlebo och tebeller på nätet till dess.