Hej jag hade tänkt mig bygga ett termostatbad i plast och glas. men undrar om jag kommer kuna bygga det? för jag vaet faktiskt ingeting om programmering och sensorer. behöver det för att kuna hålla koll på temperaturen. och så ska det var en motor som hissar upp och ner en korg. hade tänkt mig börja bygga i juli så har litte tid på mig har bestält två böcker om digital och analog elektronik. behöver hjälp med följande:
Bra programmerings guide för styrning av sensorer och motorer skulle kanske vilja ha en displayer men få se.
Hitta en plast tillverkare som konstruerar saker från bestälarens ritningar.
Har en skis på huvudelen som skulle behövas i plast. men är inte helt klar men litte är klar.
huvud_del.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det var väl lite tunt om information. Hur stort? temperatur? element? noggranhet? budget?
I övrigt finns det väl en del vägar att gå!
Vill du konstruera själv med enchipsdator? Blir väl biligast men också mest krävande då det krävs en hel del konstruktionskunskaper.
Kan ju köpa en lös regulator och bygga runt den, är ett annat alternativ!
Den lösningen jag skulle gå på är att införskaffa ett litet PLC. Ett Siemens Logo borde kunna klara detta med annaloga ingångar och en utgång för PWM eller ON/OFF-styrning av temperaturen. Visst borde det gå, ni som är duktiga på LOGO?
Du har då en utgång över efter du har upp/ner/värm. Har du några mera behov?
Går också lägga till en Textdisplay till det.
Hitta en plast tillverkare som konstruerar saker från bestälarens ritningar.
Om du hade tänkt dig formpressad plast så får du räkna med att verktyget kostar cirkus en halv miljon eller så. Är det glasfiber som det handlar om blir det betydligt billigare.
På Jem & Fix finns ibland grå plastbackar att köpa. Man hittar liknande på Ikea och andra affärer. Dessa plastbackar är pressade eller formsprutade som det egentligen heter. Verktyget till dessa plastbackar som sitter i en formsprutningsmaskin är tillverkad i stål och kostar väldigt mycket pengar. En halv miljon är inte omöjligt om det är lite krusiduller på backen. Om man räknar med att sälja en halv miljon backar så är det ju inte så mycket pengar, en krona per back så då är inte verktyget dyrt.
För många år sedan designade jag en tjusig låda till en styrutrustning som jag konstruerat och skulle sälja till ett specifikt marknadssegment. Jag satt flera timmar och CAD:adade i 3D för allt vad tygen höll och allt blev enligt konstens alla regler med släppytor på pelare där jag skulle montera fast kretskort med mera. Locket passade perfekt med en finurlig snäppfunktion.
När jag var färdig skickade jag CAD-underlaget till några platsföretag och frågade vad det kostar att tillverka. Tillbaka fick jag en tjusig offert och kostnaden för själva lådorna med lock och hål höll sig inom ramen för vad kunderna kunde tänkas betala. Problemet var bara att verktyget kostade flera hundra tusen att bygga och då föll hela konstruktionen rakt i backen ty det fanns inte en minsta lilla möjlighet att kunna pocka ut kostnaden från de tänkta kunderna.
Flera timmar i CAD:en helt bortkastade och jag blev tvungen att hitta en annan standardlåda vilket också ledde till att jag blev tvungen att CAD:a om kretskortet.
Med andra ord, är det specialdesignade plastkonstruktioner som skall formsprutas/pressas med i projektet så är det viktigt att kontrollera vad tillverkningskostnaden blir för verktyg och produkter innan man lägger tid på konstruktion och design.
Är det vatten du ska värma? (I så fall, varför 1-200 grader?)
Finns det ingen färdig behållare du kan köpa för vätskan?
Jag har byggt en hel del temperaturstyrningar på labbet.
Jag brukar använda en 76-676-00 för styrningen, dom är lite bökiga att ställa in men har trevliga funktioner så som autotune.
Sedan brukar det bli ett 37-448-02 om värmaren använder 230V AC eller nåt sådant här 37-450-23 om man driver värmaren med DC.
Sedan får man ta en lämplig temperaturgivare, brukar bli termoelement Typ K eller PT100 beroende på vilka krav man har.