elektronik i bilen
elektronik i bilen
Hej hopp
Jag håller på med ett litet projekt till bilen med fjärrstyrning av diverse tillbehör. Därför köpte jag en sådanhär
http://cgi.ebay.com/12-CH-Wireless-Remo ... 3a63f1579a
Den ska styra en drös med grövre reläer som i sin tur styr tillbehören.
Men jag blir lite tveksam angående strömförsörjningen av det här kortet.
Det finns inga skydd inbyggda (vad jag kan se) och inspänning ska vara 12v enligt instruktionen.
Så jag tänkte sätta en 7812 spänningsregulator på inmatningen, men vet inte om det räcker för att skydda elektroniken.
Samtidigt så vet jag att regulatorn kräver mer spänning på Vin för att fungera korrekt (öht) men jag vill samtidigt kunna styra kortet även vid motorn avstängd. (motorn igång = 13.8v, motorn av = 12v).
Tips mottages tacksamt.
Jag håller på med ett litet projekt till bilen med fjärrstyrning av diverse tillbehör. Därför köpte jag en sådanhär
http://cgi.ebay.com/12-CH-Wireless-Remo ... 3a63f1579a
Den ska styra en drös med grövre reläer som i sin tur styr tillbehören.
Men jag blir lite tveksam angående strömförsörjningen av det här kortet.
Det finns inga skydd inbyggda (vad jag kan se) och inspänning ska vara 12v enligt instruktionen.
Så jag tänkte sätta en 7812 spänningsregulator på inmatningen, men vet inte om det räcker för att skydda elektroniken.
Samtidigt så vet jag att regulatorn kräver mer spänning på Vin för att fungera korrekt (öht) men jag vill samtidigt kunna styra kortet även vid motorn avstängd. (motorn igång = 13.8v, motorn av = 12v).
Tips mottages tacksamt.
Re: elektronik i bilen
1: Den är olaglig i Sverige, helt fel frekvens!
2: Du kan definitivt inte använda en 7812 då den behöver minst 2,5V för att fungera ordentligt.
3: Det står inget om spänningsområde men jag är ganska säker på att du med lite filter kan koppla direkt till bilackumulatorns spänning. Filtret bör vara en induktans i serie med +12V och en 100nF keramisk + en 1000µF elektrolytkondensator vid radiodelen.
4: Det står inget om tomgångsförbrukningen men du kan riskera att den drar en del och därmed tömmar ackumulatorn en aning för snabbt.
2: Du kan definitivt inte använda en 7812 då den behöver minst 2,5V för att fungera ordentligt.
3: Det står inget om spänningsområde men jag är ganska säker på att du med lite filter kan koppla direkt till bilackumulatorns spänning. Filtret bör vara en induktans i serie med +12V och en 100nF keramisk + en 1000µF elektrolytkondensator vid radiodelen.
4: Det står inget om tomgångsförbrukningen men du kan riskera att den drar en del och därmed tömmar ackumulatorn en aning för snabbt.
Hej diman!
Snacka om att köpa grisen i säcken
. Föreslår att du annonserar ut den på ebay igen ty den är inte tillåten att använda i Sverige.
Snacka om att köpa grisen i säcken
den jag köpte går på 433 MHz, länken är till för att illustrera prylen.
Tack!
Jag fattar. Jag går och läser på om den typen av filter.Filtret bör vara en induktans i serie med +12V och en 100nF keramisk + en 1000µF elektrolytkondensator vid radiodelen.
Tack!
Ja vilken tur diman. Då ligger den i ISM-bandet, det enda du då behöver göra är att kontrollera att CE-märket finns och att den för övrigt håller sig inom ramen för EMC-direktivet.
Och att du inte har nån radioammatör i närheten, dom får sända med 1kw på de bandet. Har stått på en bilparkering och surrat med en polare och folk började stå och trycka på sina fjärlås till bilarna men fick inte upp bilen, tills jag slutade surra då fungerade alla helt plödsligt
:):):)
MVH Peter
MVH Peter
Det är lätt att förväxla CE-märkningen med China Export.
Se skillnaden:
Se skillnaden:
Ja, det är ett amatörband (432-438 MHz) .SM2XJP skrev:Och att du inte har nån radioamatör i närheten, dom får sända med 1kw på de bandet.
MVH Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skulle man för enkelhetens skull använda sig av den här? Har den inbyggda filter tro?
kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44128
kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44128
Senast redigerad av blueint 26 maj 2011, 15:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Låååååååång urrrlll
Anledning: Låååååååång urrrlll
För det priset innehåller den säkert inte några extravaganser men den kanske fungerar. Förhoppningsvis genererar den inte en massa skräp som du får med ut i ISM-bandet.
ehh ut ? strömförsörjningen gäller alltså mottagarenheten.
fjärren går ju på batteri.
fjärren går ju på batteri.
I radiosammanhang är det ytterst vanligt att mottagarenheten svarar sändaren att den tagit emot meddelandet. Därvid lag kan man inte säga att det finns en mottagare och en sändare enär bägge är både sändare och mottagare.
Grunkan från Kjell&Kossorna gör nog i essens det samma som en helt vanlig linjär regulator. Dessa finns till priser runt 10:- så det är ett dyrt sätt att göra en enkel grej.
Det räcker ganska väl med en induktans + kondensatorerna men kolla tomgångsströmmen på mottagaren så du vet när bilens ackumulator tar slut.
Det räcker ganska väl med en induktans + kondensatorerna men kolla tomgångsströmmen på mottagaren så du vet när bilens ackumulator tar slut.
Oki, alltså bara ett LC-filter.
Modulens tomgångsförbrukning ligger på 6mA, så det är nog ingen fara. Jag ska ändå ha en huvudswitch på hela elcentralen.
Tack för tipsen
Modulens tomgångsförbrukning ligger på 6mA, så det är nog ingen fara. Jag ska ändå ha en huvudswitch på hela elcentralen.
Tack för tipsen
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Öppnade en 12V-5V usb-adapter från DX senast igår. Kostar väl 25:-, innehöll till min förvåning faktiskt en switchregulator (den där vanliga 34063 eller vad den heter....).