Hej!
Jag och ett par andra håller på med ett projekt där vi ska få ett flygplan att manövrera av sig själv (UAV).
Tanken är att vi först ska få upp flygplanet i luften med hjälp av propellern ombord och RC-kontrollen och sen när vi slår av gasen på kontrollen så ska flygplanets "intelligenta" del ta över kontrollen.
Har ni något tips på hur detta ska göras?
Som läget är nu så har vi tagit signalen som går till propellern och tänkte ha den som select till en multiplexer som väljer signal mellan RCn och vårt styrkort. Multiplexerkretsen jag testat är en t74ls258b1 (http://www.datasheetarchive.com/T74LS25 ... sheet.html) vilken är en quad 2:1 multiplexer.
Min fundering är nu om denna krets kommer lösa uppgiften? Jag har testkört den men får inte alls det beteendet jag vill ha (testat kretsen för sig med väldigt enkel uppkoppling, bara +5v och GND för att se om jag kan få olika utslag på utgången) så det måste vara något fel på kretsen. Men frågan är om en sådan här krets ska fungera? Kommer jag få exakt samma signal på utgången som någon av ingångarna eller kommer jag få en digital 1:a eller 0:a som utgång? Jag såg att Pololu hade ett RC servo multiplexer-kort (http://www.pololu.com/catalog/product/721) där multiplexern var en liknande som denna så jag tänker att den borde fungera..?
När vi då drar igång propellern igen så ska vi alltså ta över kontrollen manuellt igen.
Tacksam för svar!
RC servo multiplexer
-
serious sam
Re: RC servo multiplexer
Det låter för mig som ett alldeles fel sätt att gripa an det hela!
OK att ni vill styra start/landning manuellt men det saknas allvarligt mycket information: UAV-delen, är det en färdig eller är det något ni ska bygga?
Sedan ville jag föreslå att ni har en brytare på fjärrisen som växlar mellan UAV och Manuell, det gör det säkrare i mina ögon.
Men är det så att ni ska göra/programmera styrningen till UAV-delen ska ni såklart ta in fjällstyrningen signaler i den, då kan ni enkelt göra allt som ska göras.
OK att ni vill styra start/landning manuellt men det saknas allvarligt mycket information: UAV-delen, är det en färdig eller är det något ni ska bygga?
Sedan ville jag föreslå att ni har en brytare på fjärrisen som växlar mellan UAV och Manuell, det gör det säkrare i mina ögon.
Men är det så att ni ska göra/programmera styrningen till UAV-delen ska ni såklart ta in fjällstyrningen signaler i den, då kan ni enkelt göra allt som ska göras.
utgångarna är inverterade, så du måste sätta en inverter efter. annars borde det funka...
och G ska ligga låg hela tiden.
och G ska ligga låg hela tiden.
Har ni tagit hänsyn till detta?...the data on the selected inputs appear on the outputs in inverted form...
edit: -slagen av svated
-
serious sam
Tack för svar!
Gällande UAV-delen så är detta något vi byggt själva. Planet hänger nu i taket och alla roder ser ut att kompensera för alla olika riktningar vi "flyttar runt" planet i med hjälp av en IMU. Just nu styr vi skevrodrerna (samma signal till båda men ena servot är spegelvänt) och höjdrodret med hjälp av två st timers från en ATMega128-cpu.
Varför skulle det vara säkrare att använda en brytare istället för att låta det bero på signalen till motorn? När motorn är avslagen så är det 0 volt i den signalen och sen stegrar den ju mer gas vi ger motorn. Om vi plockar ut medelvärdet från motorsignalen och använder den direkt som select till en MUX eller via en MOSFET för att få 5 volt borde det väl fungera?
Vad finns det för fördelar med att ta in fjärrstyrningssignalen till vårt kort och därefter välja hur vi ska göra? Kortet kommer vara kraftigt belastat med andra uppgifter så om det gick att lösa utanför kortet vore det toppen.
Gällande UAV-delen så är detta något vi byggt själva. Planet hänger nu i taket och alla roder ser ut att kompensera för alla olika riktningar vi "flyttar runt" planet i med hjälp av en IMU. Just nu styr vi skevrodrerna (samma signal till båda men ena servot är spegelvänt) och höjdrodret med hjälp av två st timers från en ATMega128-cpu.
Varför skulle det vara säkrare att använda en brytare istället för att låta det bero på signalen till motorn? När motorn är avslagen så är det 0 volt i den signalen och sen stegrar den ju mer gas vi ger motorn. Om vi plockar ut medelvärdet från motorsignalen och använder den direkt som select till en MUX eller via en MOSFET för att få 5 volt borde det väl fungera?
Vad finns det för fördelar med att ta in fjärrstyrningssignalen till vårt kort och därefter välja hur vi ska göra? Kortet kommer vara kraftigt belastat med andra uppgifter så om det gick att lösa utanför kortet vore det toppen.
-
serious sam
Sonar skrev:Har ni tagit hänsyn till detta?...the data on the selected inputs appear on the outputs in inverted form...
edit: -slagen av svated
Tack.
Edit: hittade en NAND-krets som jag använt som inverterare.
Har testat ett gäng olika kombinationer utan att få något vettigt output. Har kopplat in GND till ingång A och +5v till ingång B. Output från dessa två har jag kopplat till en inverterare och utgången från inverteraren läser jag ut. Nu borde jag väl få 0v eller 5v om jag skiftar selectpinnen från 0v och 5v förutsatt att Output Enable-pinnen är satt rätt?
Har testat ett gäng möjliga kombinationer utan att få det att fungera. Det här ska ju vara en busenkel krets så det borde inte kunna betyda annat än att den är trasig..?
-
serious sam
Jag skippade muxen och gjorde som Icecap (rätta mig om jag har fel) delvis menade.
Drog kabeln från mitt styrkort som går till servot och använde den som ingång till styrkortet och även signalen från receivern som en andra ingång. Sen använde jag en rc-filtrerad gassignal som ingång till ADCn och väljer sedan vilken av de två ingångarna att skicka vidare som utgång beroende på värdet på ADCn.
Drog kabeln från mitt styrkort som går till servot och använde den som ingång till styrkortet och även signalen från receivern som en andra ingång. Sen använde jag en rc-filtrerad gassignal som ingång till ADCn och väljer sedan vilken av de två ingångarna att skicka vidare som utgång beroende på värdet på ADCn.