7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av dar303 »

Jag känner Steppen sen tidigare och han är en sån där person som verkligen gör det där lilla extra i sina (ofta sjukt avancerade) projekt så jag är helt övertygad om att han kommer att skapa nåt riktigt fint här och jag kommer också att följa detta med spänning, det blir nog dags för ett besök när det kommit igång!
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av wombat »

Honk skrev:En konstant varm och fuktig filt under sommartid låter som en grogrund för värsta mögelattacken. Absolut
inte något man vill odla på taket!!!Skulle tro att alla förslag med öppet sprejande av vatten är att undvika om man vill ha
kvar sitt hus i beboeligt skick....Vanligt regn torkar upp emellanåt samt att vätan ligger inte inklämdi ett varmt och fuktigt
utrymme. Att spruta vatten under solcellerna får precis den effekt man kämpar för att undvika i hus.


Absolut inga problem!

Tekniskt sett är det inte värre än att det är mögel under mossan i trädgården.

Under den eventuellt mögliga filten cirkulerar luft.
Under luften en vattentät taktäckning.
Under den en luftspalt.
Under den isolering.
under den en diffusionstät plastfolie.
Under den innertak på glespanel.

Men visst mögel på fel ställe är inte bra, men man
måste inte slänga ut gorgonzolan bara för det.
:roll:

/w
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 5,2kW solcellsanläggning

Inlägg av Mindmapper »

steppen7 skrev:Bilder kommer så småningom.

Effektiviteten ökar ganska mycket på en så pass stor anläggning. Panelerna levererar 260W vid 1000W/m2 och 25C. Men dom håller ju inte 25C en sommardag när solen steker på utan snarare 50C som Icecap skriver. Temperaturkoefficienten på effekten ligger på -0.47%/C vilket betyder att man tappar ca 30W per panel. På våren när det blåser svalt och solen är stark kan dom dock mycket väl ge mer än 260W.

Totaleffekten blir alltså runt 4,6kW i Juni/Juli när det är varmt. Om man istället går åt andra hållet, man kyler till 10C, ökar effekten med 18W per panel vilket ger 5,56kW, en ökning med nästan 1kW jämfört med okylda celler! Och dom mår garanterat bättre.

Med nettomätning vill man ha så mycket som möjligt, annars håller jag med om att det är bortkastat.
Hur är det om du kyler in värmen i bergvärmevattnet? Ökar du då effektiviteten på bervärmeanläggningen? Isåfall är det ju inget att fundera över, annars får du värma poolen.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4843
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av gOry »

Vad behövs den lilla extra effekten till en varm sommardag? Är de barn som sitter inne och spelar tv-spel på plasma tvn eller är de massvis med öl som ska kylas? :wink:
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av Mindmapper »

AC är ju en av de värsta förbrukarna av energi!
Varmvatten brukar uppskattas, sen kan man alltid spara till en dålig dag om det blev nått över. Skicka till elnätet kan vara ett alternativ, om än inte så bra.
Wegas
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 februari 2009, 16:15:16

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av Wegas »

Honk skrev:Får man fråga vad du gav per panel på 260W inkl frakt, tull och moms utslaget på allihopa?
Vilken teknik var dom, polykristallina eller monokristalina?
Hur mycket täckte solcellsbidraget av din införskaffningskostnad?

Slutligen...skall du flöda tillbaka el till stamnätet under sommaren när du har som minst nytta av det?
Också intressead av ovanstående....
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av EvilGhozt »

Du är inte så att du köpte solcellerna på KVD? såg nämnligen att dom hade några paket på 20 paneler vardera...
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av bit96 »

Intressant projekt, skall följas. :tumupp:
Bilder uppskattas.
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av steppen7 »

Oj, här har det kommit många inlägg.. :)


dar303 - tack för dom fina orden! Ja du får komma och titta sen!

Jag köpte panelerna direkt från PVE som finns i sverige. Dom hade ett restlager som dom sålde ut på KVD men jag köpte direkt och fick då full garanti. 13kr+moms/W fick jag betala så det blir 6.50kr/W inkl moms med bidraget. Normalt köper man väl runt 30kr/W annars tror jag. Kommer totalt hamna runt ca 50kkr för hela anläggningen med bidrag.

Jag är också med bland EgenEls 100 testkunder som får nettomätning på årsbasis, dvs jag kan producera hela årsbehovet på sommaren om jag vill så kvittas det mot förbrukningen på vintern, så all effekt är välkommen, även en sommardag när man knappt gör av med nån energi. Vad som händer efter testperioden får vi se men dom hävdar att avsikten är att det ska permanenteras. Annars kanske nån annan erbjuder nettomätning. I värsta fall får man sälja elen.

Simulerad produktion med min takvinkel och väderstreck ligger på ca 4300kWh om man inte kyler och joxar med andra optimeringar. Det är polykristallina celler, 72st/panel. Panelerna mäter ca 195x99cm vilket gör att verkningsgraden ligger på ca 13.5% vilket är ganska normalt. Om jag tiltar upp panelerna till vertikalt läge ("stående") på vinterhalvåret kan jag få ut kanske 5200kWh. Har funderat på om man skulle ha nån slags ställdon för detta eller om det blir för mycket meck i nuläget. (Har ett helt hus och ett garage att färdigställa samt får en bebis på måndag!)

Att kyla med bergvärmehålet ökar verkningsgraden på värmepumpen. Man brukar räkna med 5% per grad om jag minns rätt så visst kan det ge lite billigare varmvatten på sommaren.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av Honk »

Du fick betala 13kr+moms/Watt.
D.v.s en 260W panel kostade dig 4225:- inkl moms. Normalpriset ligger på runt 8 papp.
Detta är det billigaste pris jag nånsin sett i Sverige på nya solceller.
Auktionen måste ha gått urdåligt för säljaren på KVD!!!

Lycka till. Jag blir avis på dina celler....hehehe
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av steppen7 »

Den som är intresserad kan ju kolla med Fredrik Sjöholm på PVE om det finns fler kvar. När jag pratade med honom så var han rätt missnöjd med priset på KVD av förståeliga skäl. Där gick ju dessutom vissa laddningar med blandade paneler för under 7kr/W+moms! Han sa att det nog inte skulle säljas fler den vägen men han var inte säker. Nån vecka senare dök det upp några pallar där igen, det kan ha varit dom sista som han sålde då men man vet ju inte.

Här kommer första bilderna!
IMG_20110423_liten.jpg
IMG_20110423_165717.jpg
20110323650.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av bit96 »

Grattis till ett bra köp.
Du får gärna berätta mer om avtalet med elbolaget, vilken utrustning du köper, hur det kopplas, m.m.
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av EvilGhozt »

+1. jag är också intresserad av mycket bilder och information, om utrustning, installation och avtal med elbolaget.
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av steppen7 »

Vad gäller elavtalet så har jag inte sett det ännu, men så här skriver dom på hemsidan:
Du som har en egen produktionsanläggning, t.ex solpaneler eller ett litet vindkraftverk, kan teckna EgenEl, vårt specialavtal med Fast Elpris och Lokal VindEl i ett år. Principen är mycket enkel. Under särskilt soliga eller blåsiga dagar kan det bli så att din anläggning (max 6 kW) producerar mer än vad du har användning för. Du kan då kvitta din överskottsproduktion mot den el du köper av oss. Under avtalsperioden får du alltså full kompensation för din egen produktion till samma pris som du betalar till DinEl för din konsumtion
Förutsättningar
•Privatkund
•Både en konsumtionsanläggning och en produktionsanläggning knutet till avtalet
•Maximal inmatningseffekt på 6 kW
•Speciell elmätare som tillhandahålls av elnätsföretaget
•På årsbasis: mer konsumtion än produktion
Det som ligger närmast i planeringen just nu är två saker: placeringen av solcellerna på taket, samt val av inverterar. Det första är ganska rättframt förutom att jag skulle behöva beräkna hur skuggan från skorstenen rör sig på taket över året. Det andra är lite mer knepigare då det både finns olika modeller och märken samt olika metoder, enkelsträng eller multisträng, dvs en eller flera MPP trackers.

Magkänslan säger mikroinvertrar, men kostnaden är högre. Fördelen är, att varje solcellspanel som är en individ får sin egen optimala last, att en eventuell skugga bara påverkar panelen i fråga och inte hela anläggningen, samt att man lätt kan fördela ut på tre faser. Man kan också lätt göra experiment med kylning och annat på en enskild panel och jämföra produktionen mot de andra för att kunna optimera anläggningen.

De mikroinvertrar jag tittar på nu kostar 239€/st och detta ska då tas gånger 20 i mitt fall. En stor inverter har något högre verkningsgrad 95-96% mot kanske 94% på en liten. Kostnaden för en stor är runt 30000kr.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: 5,2 kW solcellsanläggning

Inlägg av bit96 »

steppen7: Hur har du gjort med ansökan om bidrag? Man skall väl ange kostnad för paneler, inverter, installation, arbete m.m.
Hade du inte sökt och beviljats bidrag? Men först nu väljer du inverter. Eller anger man vad man tror att det kostar, och i efterhand redovisar vad det kostat? Har du i så fall ett maxbelopp du sökt på?
Skriv svar