Hedis Quadrocopter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Hedis Quadrocopter

Inlägg av Hedis »

Satte mig igår och lödde ihop ett "sensorkort" med delar från en WM+ och en Nunchuck. (båda pirat från dealextreme)
WM+ kortet är bestyckat med ett ITG3205 gyro och Nunchucken har en ADXL335 accelerometer.

ITG3205:an kopplade jag direkt på i2c-bussen, så den hanteras inte längre som en WM+ enhet.
ADXL335:an har analoga utgångar så den måste gå via processorn som sitter på nunchuck-kortet.
Jag valde däremot att bygga om det kortet lite då dom hade ett eeprom sittandes i mitten på kortet och jag ville göra det mindre.
Så tillslut blev det 3x3cm med stiftlistanslutning. :)

Jag har inte kopplat in det mot ESC:erna än, men det beter sig bra i config-verktyget. (förutom att jag måste invertera roll-axeln då den jobbar åt fel håll)

KK-kortet får lämna sin plats en stund för att testa MultiWii-kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Re: Hedis Quadrocopter

Inlägg av Hedis »

Spec i övrigt på Quadden
Turnigy 2217 860Kv motorer
Mystery 2.1 30A ESC med custom firmware för 400hz PPM-signal
30cm långa 10x10 alubommar från Bauhaus. Så 60cm Motor-Motor

Har provat alla möjliga sorters proppar, 9x5 trebladiga kina, 10x4,7 APC SF, 10x6 kina proppar, och just nu sitter det 9x5 kinaproppar på. 9x5 kina är inget vidare faktiskt. Men annars tycker jag alla varit helt ok!
12 par 10x4,7 kinaproppar från Ebay är påväg hem med posten. (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0647248908)

Den väger 1013g utan batteri, 1187g med 2200mAh batteri och 1423g med 500mAh batteri.
Då är det med en liten nyckelringskamera och en CCD-kamera på ett litet 9g servo monterat.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Häftigt...

Hoppas allt funkar bra nu.

Du kommer dessutom bli mycket lyckligare när propparna anländer, för mig vart det en stor skillnad.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Låter bra!
Jag lyckades dock få ett fartreglage att bli skummt vid senaste flygningen, motorn saknar kraft och går ryckigt. Dock inte som när en fas saknas. Får sätta mig och mäta upp mosfetarna.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Fin maskin Hedis!
Kommer du filma den något när du får fart på den?

Funderar lite, var ett tag sen jag läste in mig på dessa, men har du blandat Wii versionen med KK? Eller är det tänkt
att man ska köra dem tillsammans?

Är det för övrigt pingisbollar du har under motorerna? I sådant fall är väl maskinen rätt liten? :P
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag tänkte ersätta KK-kortet med MultiWii-kortet.
Så det vara bara för lite snabbt test som jag kopplade in det på Quaden medans KK-kortet satt monterat.

Det är "stressbollar" som är tillskurna, så dom är ungefär i storlek som tennisbollar.

Visst kan det bli lite film, förhoppningsvis lite FPV-film också.
Igår anlände nya fartreglaget, så nu skall den allt snart upp i luften igen.
Skriv svar