Nybörjarfråga - Oscillator som inte påveras av impedans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ozgood

Nybörjarfråga - Oscillator som inte påveras av impedans

Inlägg av Ozgood »

Hej. Jag har precis slängt ihop min första krets. En simpel ton-oscillator. Den funkar finfint, men nu funderar jag på en sak.
Det är nämligen så att frekvensen påverkas av impedansen på högtalarmembranet. Går det att få oscillatorn att inte ändra frekvens pga av impedans? Hur?
Jag skulle nämligen vilja koppla in den i datorns ljudkort, men då blir oscillatorn tyst som i graven.

Här finner ni schemat över kretsen: http://www.eleccircuit.com/simple-tone- ... by-2n2222/
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Nybörjarfråga - Oscillator som inte påveras av impedans

Inlägg av Walle »

Snabb tanke, släng dit ett 8-ohmsmotstånd och ta ut signalen över det? Ljudkortets ingång har ju synnerligen hög impedans, så det borde påverka mycket lite i det fallet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Oscillator -> Förstärkare -> Högtalare, dator etc..

Förstärkare kan vara t.ex en op-amp.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ozgood, fysikens grundlagar är inte alltid så snälla. Man måste alltid macha in- och utimpedans mellan två kretsar.

Jag har inte kollat schemat med det låter som om högtalaren ingår som en del av svängningskretsen och då är det inte så konstigt att det slutar att fungera när du kopplar in ljudkortet istället för högtalaren. Datorns ljudkort är ju ingen induktans på samma sätt som högtalaren så att säga. Ett motstånd på 8 ohm kommer förmodligen inte lösa problemet.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det kan vara så att högtalarens induktans behövs också.

Men det finns massor av mjukvara för att använda ljudkort som signalgenerator också. Kan det vara något? Lista med diverse mjukvara:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... instrument
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nu har jag kollat schemat. Om du monterar isär högtalaren så ser du att det är en spole i den. Denna spole har en viss induktans som tillsammans med kondensatorn 22 uF bildar en serieresonanskrets. Det går att räkna ut högtalarspolens induktans genom att mäta vilken frekvens oscillatorn sväger på. F = 1 / 2 x PI x SQRT(L*C), SQRT = Kvadratroten.

Om du kopplar bort högtalaren och ansluter ljudkortet finns inte längre någon spole i serie med kondensatorn och därmed slutar oscillatorn att svänga.
Ozgood

Inlägg av Ozgood »

njaaa, själva grejen är att jag vill kunna spela in ljudet. Någon som kan tipsa om ett schema över en ljudalstrande krets man kan koppla in, må så vara att det är flera steg som ska byggas. Bara det inte är allt FÖR komplicerat. Då jag är grön.

Mitt mål är att någon gång framöver bygga en enkel "trumsynth" a la kraftwerk. De som syns i denna videon -

BTW, hur är det med denna krets. Om jag byter kondensatorn mot en större, respektive mindre kondensator. Vilken effekt har det på frekvensen? För som jag förstått det så är frekvensen beroende av kondensatorn i relation till motståndet?
Ozgood

Inlägg av Ozgood »

labmaster skrev:Nu har jag kollat schemat. Om du monterar isär högtalaren så ser du att det är en spole i den. Denna spole har en viss induktans som tillsammans med kondensatorn 22 uF bildar en serieresonanskrets. Det går att räkna ut högtalarspolens induktans genom att mäta vilken frekvens oscillatorn sväger på. F = 1 / 2 x PI x SQRT(L*C), SQRT = Kvadratroten.

Om du kopplar bort högtalaren och ansluter ljudkortet finns inte längre någon spole i serie med kondensatorn och därmed slutar oscillatorn att svänga.
Kan jag lösa detta genom att sätta dit en fristående spole? eller är loppet kört?
Ozgood

Inlägg av Ozgood »

jag testade nu att göra en spole på måfå och lödde fast den vid utgången, och häpp! Nu har jag minsann en ljudsignal in i datorn! Tjihooo!
Signalen är svag, men nog fasen hörs den allt!
Här har ni resultatet:
labmaster

Inlägg av labmaster »

I formeln för resonans ser du att frekvensen är omvänt proportionell mot induktansen (L) och kapacitansen (C). Detta betyder att frekvensen minskar om du ökar kapacitansen och/eller induktansen.
Ozgood

Inlägg av Ozgood »

Ok, tack så mycket. Jag är inte så haj på formlerna. Men jag hoppas lära mig framöver.
Då byter jag kondensatorn mot en större. Har ingen användning för frekvenser över 18000 Hz

Tack alla för svar. It really helped me out. Nu förstår jag lite mer av elektronikens mystiska värld.
Skriv svar