Gräsklipparrobot Automower 305 - Laddningstid 2,5 timmar ???
-
Gräsklipparrobot Automower 305 - Laddningstid 2,5 timmar ???
Husqvarnas nya skapelse autmower 305 har en laddningstid på 2,5 timmar och en körtid på 50 min.
Detta med ett nytt Li-Ion batteri.
Den gamla varianten med NiMh batteri laddades på 45 min och körde sedan 45 min.
Den nya 305'an skall ha en effekt på 20 watt mot den "gamla" 220 på 30watt
Är det rimligt att ha 2,5h laddningstid på ett nya Li-Ion batteri eller har man begränsat detta
för att inte får en konkurrent till den "gamla" 220?????
Med så lång laddningstid så är den nya inte ute och klipper mer än 50 av (50+150) minuter dvs 25%
av möjlig tid. Den gamla låg ju på 50% ...
Någon som kan batterier tillräckligt bra för att ge lite ljus i frågan.
Men 50% drifttid skulle den ju kunna täcka en större yta och därmed bli en konkurrent till den dyrare 220.
/Fredrik
Detta med ett nytt Li-Ion batteri.
Den gamla varianten med NiMh batteri laddades på 45 min och körde sedan 45 min.
Den nya 305'an skall ha en effekt på 20 watt mot den "gamla" 220 på 30watt
Är det rimligt att ha 2,5h laddningstid på ett nya Li-Ion batteri eller har man begränsat detta
för att inte får en konkurrent till den "gamla" 220?????
Med så lång laddningstid så är den nya inte ute och klipper mer än 50 av (50+150) minuter dvs 25%
av möjlig tid. Den gamla låg ju på 50% ...
Någon som kan batterier tillräckligt bra för att ge lite ljus i frågan.
Men 50% drifttid skulle den ju kunna täcka en större yta och därmed bli en konkurrent till den dyrare 220.
/Fredrik
Re: Gräsklipparrobot Automower 305 - Laddningstid 2,5 timmar
Det är ju "ballt" med snabbladdning men det sliter hårt på batterierna, så får man dom inte fulladdade heller.
45minuter för NiMh, ger en liten men permanent skada på batteriet. 1½ - 2 timmar är mycket bättre.
2,5 timmar kan vara för att ge batteriet tid att vila mellan körning - laddning - körning.
Optimalt skulle vara om laddningsstationen hade förmåga att ta ur/sätt i batteripaketet tillsammans med någon form av "revolver-funktion" som kunde ladda 4 batterier och låter gräsklipparen köra med det 5:e
45minuter för NiMh, ger en liten men permanent skada på batteriet. 1½ - 2 timmar är mycket bättre.
2,5 timmar kan vara för att ge batteriet tid att vila mellan körning - laddning - körning.
Optimalt skulle vara om laddningsstationen hade förmåga att ta ur/sätt i batteripaketet tillsammans med någon form av "revolver-funktion" som kunde ladda 4 batterier och låter gräsklipparen köra med det 5:e
-
Vad tror ni om att sätta dit solceller som laddar under gång?
Jag tror att solcellernas vikt ökar strömförbrukningen för framdrivningen mer än dom ger laddning i den lilla skalan.
Däremot kunde solceller kanske kunna vara en "nödreserv" som kan ladda om batteriet tar slut innan man hinner till ladstationen?
Dom har väl redan en modell med solceller...
Solcells-klipparen:
http://www.husqvarna.com/se/homeowner/p ... ar-hybrid/
"Solarpanelen gör att klipptiden under en solig dag blir dubbelt så lång på en laddning"
http://www.husqvarna.com/se/homeowner/p ... ar-hybrid/
"Solarpanelen gör att klipptiden under en solig dag blir dubbelt så lång på en laddning"
Då räknar dom med att få 10Watt i snitt när dom är ute och kör. Det tror jag är mycket optimistisk.
Nu när jag läser det en gång till så liter det lite konstigt att den drar så lite som 20Watt och bara kan köra i 50 minuter [18Wh]
Det skulle motsvara en 3s lipo på 1600mAh för ungefär 50kr?
Det skulle ju inte vara så dyrt att 10 dubbla den volymen med tanke på att hela gräsklipparen kostar 15kkr?
Här är en bra start: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8932
Nu när jag läser det en gång till så liter det lite konstigt att den drar så lite som 20Watt och bara kan köra i 50 minuter [18Wh]
Det skulle motsvara en 3s lipo på 1600mAh för ungefär 50kr?
Det skulle ju inte vara så dyrt att 10 dubbla den volymen med tanke på att hela gräsklipparen kostar 15kkr?
Här är en bra start: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8932