En laserdrivare driver lasern
Helt enkelt något som matar laserdioden med en kontrollerad ström så att den bränner utan att bränna ut sig.
Det är inte jättesvårt att bygga med en LM317(ett vanligt regulatorchip som bla finns hos kjell), kolla databladet.
Groover: mycket snyggt och smart bygge, jag gillar din återvinnings och ekonomitanke!
Laserdrivern med LM317 kallas "DDL driver" i laserpekarkretsar, googla på det om ni vill ha riktigt basic bygginstuktioner!
Om man vill öka farlighetsgraden/användbarheten på Groovers laserskärare så är det ju en smal sak att sätta dit en 445nm diod, upp till 1,5W för runt 700:- inkl lins och korrektionsoptik om man vill lyxa till det ordentligt!
En konstanströmsdrivare som behövs till dessa lasrar kan man som sagt bygga med en LM317 och enkla exempel finns faktiskt i dess datablad. Hur pass bra det fungerar vet jag ej då jag aldrig testat det men ser inga direkta problem med det.
Ligger man precis på max vad lasern klarar så är det kanske inte direkt rekommenderat. Håller gör den väl beroende på hur mycket över max den drivs men livslängden påverkas säkert.
En linjär lösning kan man nog dock få till rätt exakt om det är lite mindre effekter det handlar om kanske uppskattat till runt 1W eller så med tex en LM317 eller liknande, bra mer går förstås med andra designer men det kan bli en hel del förluster. Är det höga effekter och således höga strömstyrkor så är det normalt switchat som gäller.
Laserdrivare på ebay är sällan switchade utan linjära vid lite lägre effekter upp till någon watt eller så men dessa verkar fungerar ok och kostar en skitsumma.
Hittade en arduino som var väldigt liten. Men den verkar ha rätt utgångar.
Arduino Nano V3.0
- Digital I/O Pins: 12 (D2~D13)
- Analog Input Pins: 8 (A0~A7)
- TTL serial data receive and transmit pins: RX/TX
- PWM Output Pins: 6 (D3/D5/D6/D9/D10/D11)
- Microcontroller: Atmel Atmega328P-AU
- Small mini-B USB for programming and serial monitor (cable included)
- Supports external 5V~12V DC power supply or 9V battery
- ICSP header for direct program download